In english

Blogg

Professionalism handlar för en rekryterare om att leva i takt med sin tid och förstå dess människor.

Här delar vi med oss av våra erfarenheter och reflektioner gällande ledarskap, Executive Search och Talent Management.

Behöver du en strateg eller en specialist?

Vilka branscher arbetar du med? Den frågan får vi ofta som konsulter när potentiella kunder vill veta mer om våra tjänster. Många utgår idag ifrån att bra rekryteringskonsulter ska vara specialister på det aktuella företagets bransch, sak samma vilken nivå man rekryterar på.

Det är för mig en intressant frågeställning om konsulten ska vara en specialist eller en strateg för att lösa uppdragen på bästa sätt.

En specialist skaffar sig djupa kunskaper om en specifik bransch. Kanske har personen tidigare arbetat i branschen och därmed har stora kunskaper om sektorns möjligheter och begränsningar. Fördelen är att specialisten mycket snabbt kan sätta sig in i uppdraget och att denne ”redan har ett antal kandidater”. Det kan bli en kort startsträcka. Nackdelen är att sökmarknaden blir begränsad om man inte ska rekrytera kandidater från kundföretag och specialisten söker ofta inte utanför sitt område.

Hur fungerar det då för en Executive Search konsult att vara specialist?

Om en bransch domineras av ett fåtal stora företag och inte har tydliga delbranscher så fungerar det dåligt. Konsulten kanske bara samarbetar med en uppdragsgivare. Om Executive Search konsulten önskar arbeta för flera uppdragsgivare i branschen, måste en seriös konsult begränsa sitt sökande och exkludera vissa konkurrenter till uppdragsgivaren. Kunden får då inte tillgång till hela sökmarknaden och i förlängningen inte alltid den bästa kandidaten. Om branschen är fragmenterad och innehåller flera olika delbranscher så fungerar det bättre att vara specialist. Förutsatt att konsulten arbetar med enbart en/några få uppdragsgivare i varje delbransch. Det samma gäller ifall vi ser till funktion istället för till bransch. (IT är ett bra exempel. Där finns många specialister.)

En strateg ser uppgiften ur ett bredare perspektiv och har lång erfarenhet av näringslivet och ledarskapets utmaningar. Strategen ser likheter och skillnader mellan branscherna och är van att arbeta cross-border. Man ser dels till specifikt uppdrags utmaning och identifierar de bästa kandidaterna och dels till framtida potential att utveckla en verksamhet.

Konsulten med strategprofil arbetar med en beprövad metodik som ska garantera ett gott resultat. Det krävs en mycket genomgående analys och research då varje uppdrag blir unikt. Om uppdragsgivaren har ett problem eller vill förändra verksamheten så är det vanligare att strategen är den som tänker utan för boxen. Strategen har oftast större vana av att lösa uppdrag på en internationell marknad. De mest intressanta kandidaterna kan finnas utanför den egna hemmamarknaden.

Vad är bäst för uppdragsgivaren?

Det är givetvis uppdragsgivarens behov som måste styra. Det finns fler kompetenser än branschkunskap. Kunskapen om förändringsledning och generellt sett ledarrekrytering. Kunskapen om olika funktioner och positioner inom t ex tillverkning, distribution, finans, HR och IT. Kunskapen om att göra sökningar internationellt i en eller flera länder samtidigt. För att nå bästa slutresultat så är det summan av vad konsultföretaget kan erbjuda som är det viktiga. Därför att det en fördel att arbeta i konsultteam för att lösa ett uppdragen. Någon är då kundansvarig och driver processen till resultat men kunskapsmässigt kan teamet växla ut en större kompetens och erfarenhet. Allt för kundens bästa.

strateg eller specialist

Du kanske vill läsa om?:
Rekrytering – en möjlighet till analys och utvärdering
Chefens mest underutnyttjade verktyg
Executive Search – en fråga om respekt

Posted in AIMS International Sweden, Reflektion, Rekrytering | Leave a comment

Rekrytering – en möjlighet till analys och utvärdering!

När man står inför en rekrytering har man en unik möjlighet att göra ett strategiskt val. Det är ett tillfälle att utmana och kritiskt granska befintligt fokus, inriktning och måluppfyllelse. Om inte för en hel verksamhet, så för strategiskt prioriterade områden där en nyckelrekrytering kan fungera som en katalysator/facilitator. Detta eftersom en sådan rekrytering kan möjliggöra en kompetens- och erfarenhetsmässig breddning och fördjupning av såväl det specifika erbjudandet som verksamheten i stort.

Ett första steg är då att utvärdera i vilken utsträckning man följer den lagda affärsplanen och uppfyller de mål som är satta för verksamheten. Först när denna analys är gjord kan man utforma en väl kalibrerad rollbeskrivning och kravprofil som speglar verksamhetens fortsatta utveckling. Inte sällan kan en sådan analys också leda till värdefulla insikter kring organisationens styrkor och svagheter. På så sätt ger rekrytering en möjlighet till att upprätta ett ”delårsbokslut” över verksamhetens utveckling.

Vid utformningen av rollbeskrivning och kravprofil är det viktigt att våga ifrågasätta och utmana befintliga strukturer och roller. Det är även viktigt att göra en noggrann inventering av befintlig erfarenhet och kompetens. För att bibehålla ett konkurrenskraftigt erbjudande kan en sammantagen utvärdering då leda till att man beslutar sig för att söka efter en profil som avviker från vad man initialt hade tänkt. Det kan exempelvis röra sig om kompletterande bransch-/produktkompetens, erfarenhet från kundsidan eller andra unika egenskaper. En ”uppdaterad” och mera varierad team-sammansättning kan också skapa förutsättningar för kompetens- och erfarenhetsöverföring som en dynamisk och iterativ process till gagn för såväl den enskilda individen som verksamheten i stort.

Vi som konsulter har en viktig roll att fylla i denna process. Dels vid utvärderingen och inventeringen av befintlig verksamhet, dels vid utformningen av den definierade profilen utifrån eftersökt erfarenhet och kompetens. Och inte minst för att vi genom hela sökprocessen på bästa sätt ska kunna identifiera de kandidater som ska leda, eller vara en central del i, verksamheten.

Se därför rekrytering som en värdefull möjlighet till strategisk och kommersiella utvärdering – en offensiv och utvecklingsorienterad nyckelprocess som genomförs i syfte att uppfylla, och överträffa, de mål som är satta för verksamheten.

analys och utvärdering

Posted in AIMS International Sweden, Reflektion | Tagged , , , | Leave a comment

Övergivna ambitioner kan ge svaret

Vi har haft viljan. Vi har drömt om att uppnå något som har varit viktigt för oss. Kanske har vi velat ändra på vår situation eller på oss själva. Planerat. Bestämt oss. Lovat oss och andra en ändring. Ansträngt oss med övertygelse under längre perioder eller i varje fall för ett kort tag.

Det kan gälla personliga saker som träning, hälsa eller att vi vill utveckla relationerna till andra. Men det kan lika gärna gälla förändringsarbetet i en verksamhet som när man ska omorganisera eller justera för framtida kompetenskrav. Förbättra sitt ledarskap eller åtgärda sammansättningen i ett team.

Sedan kom någonting emellan. Det blev ett hack i förändringskurvan för att vardagslivet drog åt annat håll. Det blev, i dagarna som kom och gick, enklast att slinka tillbaka in i de gamla vanorna. Kanske lät någon oss veta att vi var övermodiga eller inte dög för att drömma det vi gjorde. Eller så lockades vi av någon ny trend eller idé som styrde vårt fokus från det vi hade bestämt oss för. Vi ser andra hoppa på något nytt och tänker: Kanske borde jag också?

Jag vill med det här inlägget rikta strålkastaren på goda, viktiga ambitioner som vi har haft men som vi av olika skäl har övergivit. Trots att det smärtar är det bra att stanna upp inför det som i grunden är vår unika viljeriktning. Inför det som kunde ha blivit.

Som KAN BLI, i och för sig. Livet och arbetet är generösa på så sätt att det sällan är för sent. Det finns chans att ompröva och att blåsa liv i både barndomsdrömmar och försummade ambitioner.

Visst, vi ska ha ett öppet sinnelag för nyheter som gör oss själva och det vi gör bättre. Men vår framgång ligger inte i att ständigt hoppa på nya projekt utan att granska om de stöder våra grundläggande ambitioner. Vi behöver gå till grunden med vad som är viktigt och unikt för just oss. Vad vi ska bidra med till andra och till livet och vad vi själva önskar uppnå.

Hållbar utveckling är grundad, agil och byggd kring de unika grundambitionerna för en specifik människa eller verksamhet. Ta därför en ordentlig titt på dina övergivna ambitioner. Bland dem har du kanske svaret eller får viktiga ledtrådar till vad som är just din eller er verksamhets vinnande utvecklingsväg.

Övergivna ambitioner kan ge svaret

Posted in Reflektion, Utveckling | Tagged , , , , | Leave a comment

Att leda transformativ digitalisering

Det är fortsatt mycket digitalisering på styrelsers och ledningars agendor. Digitaliseringen sker för fullt i alla slags verksamheter. Sedan innebär digitalisering olika saker. I en del verksamheter effektiviserar man och lägger de stödjande processerna i digital form. I andra skapas och utvecklas nya affärskanaler. I en tredje automatiseras arbetet.  Idag är det meningsfullt att identifiera vilka mål och vilken digital mognad ett företag har istället för att, som tidigare, bara svepande tala om digitalisering. Det är naturligtvis både bransch- och verksamhetsoberoende men ett genomgående viktigt fokusområde är snabbrörlighet. Kanske det blir extra tydligt inom detaljhandeln och FMCG där möjligheterna är många och konkurrensen ofta stenhård.

Att kunna para långsiktiga strategier med snabb anpassning och ständig föränderlighet

I flera av de uppdrag som vi har genomfört har det handlat om att hitta rätt person att leda just en pågående digitalisering. Det har rört utveckling av e-handel för B2B och B2C men också andra roller inom marknad och kommunikation. Uppdragsgivare tar ofta för givet att vi ska ta sikte på specialisterna och de som kan tekniken men oftast är det inte där möjligheten till framgång ligger. Digitaliseringen flödar i andra spår än de traditionella organisationsstrukturerna och företagen behöver experter som förstår mål och strategier, affären och som kan samverka med både ledning och medarbetare för att skapa samsyn, förståelse och driv i förändringsarbetet. För oss blir det då viktigt att lyfta digitaliseringsfrågorna till rätt strategisk nivå.

Viktiga frågor att ställa i rekryteringsarbetet är bland andra: Klarar personen att både identifiera rätt intressenter och få dem med sig i de prioriterade processerna? Står ledningen bakom satsningen och kommunicerar detta? Vågar kandidaten ta plats och konstruktivt visa på möjliga vägar framåt? Finns det förutsättningar för önskad leverans? Det räcker inte att ha spetskompetensen inom digitalisering om man inte kan kommunicera, samarbeta och leda på ett bra sätt.

De stora digitaliseringsbehoven har allmänt sett piskat upp en efterfrågan på bra kandidater inom området. Det är med andra ord kandidaternas marknad idag. Många är intresserade och har arbetat med delar av de aktuella processerna. De som både kan se till helheten, kan tekniken och kan leda utvecklingsarbetet är tyvärr inte lika många. De är mycket eftertraktade och det är inte bara en svensk trend. Vi talade mycket om detta på vårt världsmöte i Indien nyligen och vi läser ofta om det i media från olika länder.

Digitaliseringen är transformativ. Det man trodde var skarpaste lösningen för ett tag sedan kanske redan är föråldrad. Välj därför er kandidat /era team med omsorg så att ni får hjälp med rätt saker. Det handlar mer om att utveckla affärsmodellerna och hur ni arbetar än att fokusera alltför snävt på själva tekniken.

Att leda transformativ digitalisering

Du kanske också är intresserad av dessa blogginlägg:

Göran Arvidson & Titti Hammarling

Posted in AIMS International, AIMS International Sweden, Executive Search, Ledarskap | Tagged , | Leave a comment

Indien – våra bästa rekommendationer

I slutet av september reste jag tillsammans med mina kollegor Titti Hammarling och Göran Arvidson till Indien för att delta i världsmötet för AIMS International. Det hölls i New Delhi den 20-24 september och arrangörer var våra AIMS-partners i Indien, med rutinerade Adarsh Matta som inspirerande värd. För att få möjlighet att fördjupa oss i förståelsen för landet, näringslivet och kulturen stannade vi en vecka extra och reste runt i landet. Vi mötte indiska företag med internationell verksamhet och internationella företag verksamma i Indien. Mer info om mötet på vår internationella hemsida.

När det gäller att finna och utveckla ledare finns det många likheter i hur vi arbetar i Indien och Sverige, precis som i andra länder över världen. Inom AIMS International är vi integrerade i vårt erbjudande till kund och är vana att arbeta i gemensamma projekt över landsgränserna.

Här väljer jag att fokusera på det som jag personligen uppfattar som unikt för Indien och som internationella företag behöver rätta sig efter för att lyckas attrahera rätt nyckelpersoner:

  • Förmåga att navigera i en komplex och diversifierad kultur. Även om många förstår affärsspråket engelska och huvudspråket hindi, så finns det ytterligare 22 officiella språk samt drygt 300 icke officiella språk och otaliga dialekter. Den största skillnaden i språk är mellan norra och södra delarna av Indien. Utöver detta slår konsekvenserna av kastväsendet in som svårgreppbara mönster i samhället även om diskriminering på grund av kast inte ska få förekomma.
  • Vana av att arbeta i en miljö med stora avstånd och svag logistik. Indien är till ytan drygt sju gånger så stort som Sverige. Landet ekonomi graviterar mot de fyra väderstrecken med centrum i storstäderna Delhi (norr), Chennai (söder), Kolkata (öster) och Mumbai (väster). I norr finns fordonsindustri. I söder it-, fordon- och lättare verkstadsindustri. I öster finns gruv-, stål- och cementindustri. I väst finans-, fordons-, kemi- och lättare verkstadsindustri. Den viktiga textilindustrin finns över hela landet. Avstånden är stora och vägnätet ofta undermåligt. Det räcker med att det blir dåligt väder för att det ska bli stora förseningar. Att flyga är därför det enklaste sättet att transportera sig på. För företag med tyngre gods är det ofta bättre att ha flera små produktionsenheter i landet istället för en enda stor.
  • Kunskap om att förhandla i allmänhet och pruta i synnerhet är en del av affärskulturen. I en stor och fragmenterad marknad så finns det många alternativ. Som regel är ett lågt pris viktigare än att vara trogen ett varumärke vid inköp av varor och tjänster.
  • Vana av att verka i en miljö där besluten fattas och förväntas fattas på huvudkontoret. Det gäller även när huvudkontoret finns utomlands.
  • För att visa att man är duktig och att man har ett stort nätverk så vill man ha rekommendationer. Det gäller alla på alla nivåer. För att ta sig fram i en miljö som är så komplex som den indiska så behöver man kunna ta direktkontakt. Då är det mycket värt att ha någons rekommendation att hänvisa till.

Den finns säker mycket mer som är unikt för Indien men dessa är mina främsta personliga iakttagelser. För att möta kundernas behov har AIMS International India kontor i Chennai, Gurgaon, Mumbai och New Delhi och vi kan från vår sida i Sverige ge dem våra bästa rekommendationer.

Indien – våra bästa rekommendationer

Foto: Börje Hammarling
Posted in Uncategorized | Tagged , , | Leave a comment

Följ oss på Twitter

Kategorier

Starkast vinner inte alltid

Starkast vinner inte alltid

Här kan du läsa Titti Hammarlings bidrag i Finska Akademiens bok Aderton kommentarer om ledarskap. ”Ingen tävling är slut förrän den är slut. Starkast vinner inte alltid.”
Läs mer

Boken beställer du via Finska Akademien.

Ett viktigt samtal

Ett viktigt samtal

Här kan du läsa Titti Hammarlings bidrag i Finska Akademiens bok Kommunikation. ”Bakom all kommunikation finns människan. Där står du och jag.”
Läs mer
.
Boken Kommunikation kan beställas här

Att välja ledare

Att välja ledare

Det ger status och pengar och är ofta glamoröst. Men att vara ledare innebär också ständig press och massor av ansvar, sägs i boken Att välja ledare. Läs mer om boken här.


AIMS International Sweden | Tullgränd 4, 6tr, 111 30 Stockholm | Contact