In english

Blogg

Professionalism handlar för en rekryterare om att leva i takt med sin tid och förstå dess människor.

Här delar vi med oss av våra erfarenheter och reflektioner gällande rekrytering och ledarskap.

Balansen i ledarskap mellan resultat och mellanmänsklig trivsel

Kanske är det pressen på kortsiktiga resultat som gör det? Fjärmandet från det personliga när man avancerar i karriären? Upplevd brist på tid? Normer? Otillräcklig investering i utveckling av det egna ledarskapet? Oberoende av anledning så ser vi att många ledare komma till korta i sin samverkan med medarbetarna. Det är svårt i dag att bli framgångsrik och omtyckt som ledare.

Jag skriver detta inlägg för att visa på den stora utvecklingspotential som finns för både verksamheter, ledare och medarbetare om personknutna delar av ledarskapet framöver får högre fokus som utvecklingsområde.

Vi hör och läser ständigt om hur ett framgångsrikt ledarskap ska vara. Resonemangen dras lätt mot ytterligheter och kläs i säljande uttryck för att fånga publikens/läsarnas uppmärksamhet. Ibland blir rubriken det som slår igenom utan att sammanhanget riktigt får ta plats. Ett exempel är hur det för några månader sedan skrevs en hel del om ”Snälla chefer” och att de lyckas bäst. Man relaterade för det mesta till Emma Seppälä och hennes artikel i Harvard Business Review men det omfattande resonemanget där svepte många av oss förbi. Personligen tycker jag att svenskans ”snälla chefer” väcker frågetecken. Att bara vara snäll som ledare blir inte rätt i en affärsverksamhet. Artikeln som helhet och Emma Seppäläs forskning i stort ger dock mycket värdefullt att ta del av. Läs gärna!

Artikeln: The Hard Data on Being a Nice Boss

Hemsida: Emma Seppälä – The Science of Happiness, health & Success 

Om vi har ett prestationsinriktat ledarskap med krav, resultat, leverans, måluppfyllelse i ena vågskålen så finner vi medarbetarnas/teamets trivsel, lojalitet och engagemang i den andra. Vi inser alla att ett framgångsrikt och bra ledarskap behöver innehålla bådadera. Att bara driva hårt mot resultat skapar otrivsel och får medarbetare att sluta. Det mänskliga samspelet bär på en framgångsfaktor som tyvärr ofta inte växlas ut. Ledaregenskaper som att se, bekräfta och motivera andra skapar en bra grund. Att sedan också gå mot uppsatta mål tillsammans och att skapa utvecklingsvilja och -möjligheter får medarbetare att prestera och känna att de hör till. Därtill skapas det också ett riktigt förtroende för ledaren.

Jag vill i detta sammanhang framhålla ett annat inlägg från Harvard Business Review av Jack Zenger och Joseph Folkman om just utmaningen att samtidigt leda genom resultat och medarbetarengagemang. Då det är kombinationen som leder till hållbar framgång visade det sig dock att endast 13% av de + 60 000 ledarna i undersökningen hade toppresultat på båda områdena.

Artikeln: How Managers Drive Results and Employee Engagement at the Same Time 

Med det kommer jag tillbaka till den potential som verksamheter har i att skapa möjlighet för chefer att utvecklas i sina personliga ledarskap. Jag hoppas också att allt fler chefer aktivt ska vilja investera mer i den egna personen och att bygga på med förståelse och styrka i mellanmänskliga frågor. I att samspela, leda team, motivera och inspirera samtidigt som man kan uttrycka tydlighet i mål och förväntningar väntar nämligen framgången.

Ledarskap. resultat och trivsel

Posted in Ledarskap, Reflektion, Uncategorized | Tagged , , , , , , , , , , | Leave a comment

Digitaliseringen av energibranschen

Det fanns en tid då vår vardag fylldes av anskaffning och produktion av energi. Hela dagen kunde gå åt till att samla, transportera och lagra ved. Uppvärmning och matlagning krävde en oavbruten energianskaffning. Så flyttade vi in till städerna där det gick att köpa sin energi och produktionen och distributionen av ved, kol, gas eller el var centraliserad. I och med att vårt samhälle har elektrifierats och fjärrvärme har blivit vardag har vi tappat greppet om energi. Men vår relation till energi håller på att förändras och de första tecknen kan redan skönjas. Många har installerat värmepumpar för uppvärmning. Andra skaffar solpaneler för att producera sin energi och få möjligheten att sälja sin överskottsel. Den centraliserade energiförsörjningen håller på att övergå till decentraliserad energiproduktion där kunderna är både producenter och konsumenter (prosumenter). Smarta elnät gör att småskalig förnybar energiproduktion blir möjlig och teknik för energilagring och ständigt uppkoppling ger möjlighet till helt nya tjänster för konsumenterna.

Energibolagens roll förändras och digitaliseringen driver fram och möjliggör denna förändring. Vi ser att företag som Amazon, Apple, Google och Tesla spelar en alltmer aktiv roll inom energiområdet med sina investeringar inom sol- och vindenergi. Apple Energy, dotterbolag till Apple, säljer som exempel överproduktionen från sina solparker på den öppna marknaden. När energisystemen byggs om behöver man utveckla nya samverkansformer mellan energibolag och de nya prosumenterna. Vi är på väg att hamna i en situation där konsumenterna med stöd av stora amerikanska IT-företag kommer att driva en förändring mot mer förnybar, lokalt producerad energi. Digitaliseringen har redan förvandlat villkoren för många branscher och på energiområdet ser vi hur digitaliseringen utmanar de etablerade systemen och dess företrädare. Vi kan tala om den gamla energin och den nya. Den gamla energin var storskalig, reglerad och producentorienterad med fossila energikällor. Den dominerar fortfarande världens energianvändning, men håller på att ersättas av den nya energin som är småskalig, konsumentstyrd och tillverkad med förnybara energikällor. Den nya energin drivs fram av globala, digitala företag med satsningar på vindkraft, solceller, batterilager, elbilar och intelligenta energitjänster.

Kanske kommer intresset för egenproduktion av energi att förskjuta makten över energimarknaden till nya aktörer på konsumentmarknaden? Kommer vi att gå från ett energisystem med lokala monopolföretag till en konsumentmarknad med produkter och tjänster, levererade av ett litet antal globala företag? Hur långt denna utveckling kommer att gå och hur genomgripande den kommer att bli är svårt att säga, men utvecklingen innebär utan tvekan utmaningar för de etablerade energibolagen. Även om vi inte behöver tro på en så genomgripande digital revolution som den som skett inom t ex. musikområdet så innebär ändå digitaliseringen nya möjligheter som energibranschen behöver en strategi för att möta. För att kunna vara relevanta i framtiden måste energibolagen ta initiativet och vara drivande inom digitaliseringen. Man måste kunna ifrågasätta sina nuvarande affärsmodeller och förstå sin roll i ett framtida mer decentraliserat energisystem.

Digitaliseringen av energibranschen

Posted in AIMS International Sweden | Tagged , , , , | Leave a comment

Executive Search – en fråga om respekt!

Executive Search, informellt även kallat Headhunting, är en rekryteringsmetod som vanligtvis tillämpas på chefs- och specialistroller där det råder stark konkurrens om toppkandidaterna. Utgångspunkten är en process där den roll som ska besättas utgör basen för att systematiskt identifiera och approchera de kandidater som bäst bedöms motsvara den uppställda kravprofilen.

Men, Executive Search är mycket mer än så – mycket mer än en processbaserad arbetsmetod!

Visst krävs en omfattande analys och utvärdering av både bolag, organisationer och marknadsaktörer för att kunna identifiera rätt kandidater. Och naturligtvis krävs också en djup och bred förståelse för rollens innehåll och dess utmaningar för att kunna bedöma vilka av dessa som är bäst lämpade.

Men när man väl identifierat rätt kandidater, så återstår fortfarande ett avgörande moment, nämligen att attrahera rätt kandidat. Nyckeln här ligger i att redan i den initiala kontakten med respektive kandidat ha identifierat individuella drivkrafter och motivationsfaktorer utifrån en matchning av erfarenheter, färdigheter och personliga egenskaper gentemot rollen ifråga. Syftet är att därigenom kunna presentera ett skräddarsytt ”erbjudande” för vidare diskussion och utvärdering. Särskilt viktigt är detta för roller där det endast finns ett mycket begränsat antal potentiella kandidater.

Som Executive Search-konsult är det värdefullt att i dessa sammanhang själv ha en djup och ingående branschkunskap och erfarenhet, i mitt fall från bank, finans, fastighet och rådgivningstjänster. Det stärker förståelsen för de möjligheter och utmaningar som följer med rollen och en kvalificerad diskussion kan föras kring strategiska överväganden inför kandidatens fortsatta utveckling. Allt i syfte att på en senior och jämbördig ”peer to peer”-nivå kunna vara en strategisk rådgivare även till kandidaten.

Om man inte möter kandidaten i en spetsig, fokuserad och individanpassad diskussion kring de möjligheter som rollen medför finns annars risk att den tackar nej antingen till följd av bristande beslutsunderlag eller, än värre, till följd av att den inte möts av den professionella respekt den förtjänar. En sådan diskussion skapar också förutsättningar för att kandidaten långsiktigt ska vilja kvarstå och bidra till en positiv utveckling i sin nya roll. För man får inte glömma att det är lika mycket kandidaten som väljer sin arbetsgivare som det är arbetsgivaren som väljer sina nyckelmedarbetare.

Headhunting

Posted in AIMS International Sweden, Executive Search | Tagged , , | Leave a comment

Kandidat? Här är filmen för dig

För oss på AIMS International är det viktigt att vi har en god professionell relation med våra kandidater. Det handlar om en sak – respekt. Respekt för tiden kandidaten har lagt ned, respekt för förväntan på en öppen och ärlig återkoppling, respekt för att hantera all information konfidentiellt och med omdöme.

Vi månar om att alla kandidater skall få en god upplevelse i kontakten med oss oavsett om det gäller ett aktuellt uppdrag eller om man kontaktar oss för framtida möjligheter. För att informera om hur vi arbetar med våra kandidater har vi gjort en film om detta:

Vi ser fram emot att höra ifrån dig!

Göran Arvidson
Partner & Executive Search Consultant
candidate@aimsinternational.se

Posted in AIMS International, AIMS International Sweden | Tagged | Leave a comment

Starka företagskulturer och lokala marknader – så klarar du balansgången

Många av våra kunder har en omfattande internationell verksamhet. Det ställer stora krav på de ledare man väljer – både de som verkar centralt och lokalt.

Företagets kultur är ofta det som gör organisationen unik. Den kan vara en tillgång eller ett hinder för utveckling och expansion. Den blir extra viktig som en gemensam grund när man verkar på många olika marknader. Den kan utgöra ett potentiellt hot när man ska rekrytera nya resurser till kritiska roller eftersom den nya medarbetaren måste förstå förutsättningarna och accepteras av befintlig personal.   

En lokal ledare, t ex en landschef, går balansgång mellan att förstå och utveckla den lokala marknaden, kunderna och medarbetarna och att förstå och hantera den centrala kulturen och koncernens värderingar.

När vi som konsulter hjälper kundföretag med affärskritiska rekryteringar – centralt men framför allt lokalt – blir det avgörande att verkligen förstå både centrala och lokala aspekter av organisationen och kulturen. Att förstå kundens affärsmodell och vilka krav den ställer på ledare och specialister är relativt enkelt om man har erfarenhet och träning.

Att lära känna och förstå värderingar och kultur tar mycket längre tid. Det är en investering från kunder och konsulter att bygga denna insikt. När den är utvecklad gör den rekryteringsarbetet träffsäkrare.

Förra veckan arbetade vi tillsammans med kollegor från vår Europa/Mellanöstern/Afrika-organisation för att vidareutveckla vår serviceförmåga. Vi ser en snabb ökning av antalet searchuppdrag som vi genomför i andra länder än där kunden har sitt huvudkontor. Vi sätter samman team med konsulter som har god insikt i kundens affär och kultur och konsulter med god lokal marknadskännedom vilket gör att vi kan hantera denna komplexa utmaning.

Med en lokalt förankrad verksamhet i 45 länder och en stark gemensam kultur med kundfokus och förtroende som hörnstenar hjälper vi våra kunder att lyckas gå balansgången mellan kraven och möjligheterna från kärnan och periferin.

Vår verksamhet i Grekland är ett exempel på styrkan av modellen. Man firar 30-årsjubileum i år. På denna mycket utmanande marknad har man framgångsrikt hjälpt lokala och internationella kunder med Executive Search och Talent Management-tjänster. Utan den djupa lokala förankringen och det internationella samarbetet hade man varit en liten lokal aktör.

Balans - Företagskultur

Posted in AIMS International, Ledarskap | Leave a comment

Följ oss på Twitter

Kategorier

Starkast vinner inte alltid

Starkast vinner inte alltid

Här kan du läsa Titti Hammarlings bidrag i Finska Akademiens bok Aderton kommentarer om ledarskap. ”Ingen tävling är slut förrän den är slut. Starkast vinner inte alltid.”
Läs mer

Boken beställer du via Finska Akademien.

Ett viktigt samtal

Ett viktigt samtal

Här kan du läsa Titti Hammarlings bidrag i Finska Akademiens bok Kommunikation. ”Bakom all kommunikation finns människan. Där står du och jag.”
Läs mer
.
Boken Kommunikation kan beställas här

Att välja ledare

Att välja ledare

Det ger status och pengar och är ofta glamoröst. Men att vara ledare innebär också ständig press och massor av ansvar, sägs i boken Att välja ledare. Läs mer om boken här.


AIMS International Sweden | Tullgränd 4, 6tr, 111 30 Stockholm | Contact