In english

Blogg

Professionalism handlar för en rekryterare om att leva i takt med sin tid och förstå dess människor.

Här delar vi med oss av våra erfarenheter och reflektioner gällande ledarskap, Executive Search och Talent Management.

Chefens mest underutnyttjade verktyg

I en värld där man uppfattar att kraven på chefer ökar och blir mer komplexa finns det ett kraftfullt hjälpmedel för att nå affärsmålen, och utveckla personalen och verksamheten som få använder. Kommer du ihåg performance management processen. Kommer ni ihåg den? Arbetet med att sätta mål, följa upp, utvärdera och utveckla de anställda.

För de flesta ledare är detta plågsamma arbetsuppgifter: en där Man sätter målen – förhoppningsvis tillsammans med medarbetaren och sedan håller det årliga utvecklingssamtalet. I många företag innebär arbetet ett omfattande ifyllande av formulär och genomgång av checklistor.

Vem är intresserad? Typiskt sett ingen! Det finns undersökningar som visar på att 95% av cheferna anser att processen inte ger något värde. Nästan lika hög andel av medarbetarna tycker likadant och i de delar Human Resources – HR är involverad upplevs det som den minst värdefulla och givande aktiviteten man arbetar med.

Hur har det blivit så? Mycket beror på att man har byggt processen så att mål trycks ner i organisationen – medarbetaren har liten påverkan på målsättningen. Det andra är att utvärdering och feedback sker för sällan. En gång per år, kanske två och i vissa ambitiösa fall varje kvartal. Dessutom omgärdas hela processen av omfattande och allt mer detaljerad dokumentation.

Vad händer om vi vänder på steken?

  • Chef och medarbetare sätter mål som är meningsfulla, realistiska och utmanande. De baseras på att man har en god förståelse för företagets affärsstrategi och medarbetare och chef är klara över hur individens mål stödjer uppnående av övergripande affärsmål. Målen kan ändras under året beroende på vad som sker i omvärlden och inriktning på företagets strategiska mål.
  • Chefen har sedan en löpande dialog med medarbetaren som handlar om beteenden som kan stärka hens arbete. Diskussionerna är framåtriktade och coachande. Ledaren hjälper medarbetaren att finna vägen framåt för att kunna leverera det man har enats om och samtidigt utvecklas i rollen. Man arbetar i realtid med reflektion och utveckling vilket gör att förändringar påverkar resultaten snabbt.
  • Man genomför fortfarande en strukturerad performance review -. utvecklingssamtal. Det bör vara starkt framåtriktat och handla om individens fortsatta utveckling. Man motiverar den anställde genom att vara framåtriktad och genom att visa intresse för dennes utveckling.

För chefen ger den här processen ett oöverträffat verktyg för att både leda verksamheten så att målen nås men också att hjälpa individer och team att utvecklas och därmed stärka verksamheten inför framtiden. Dessutom arbetar man kontinuerligt och nära med medarbetarna, en faktor som vi vet är avgörande för anställdas motivation och vilja att stanna i organisationen. Metoden ställer krav på cheferna. Man måste vara nära verksamheten och man måste ha utvecklat ett coachande arbetssätt. Det är två faktorer som har stor påverkan på effekten i ledarskapet och som man bör utveckla som ledare.

Kravet på HR blir att stödja utvecklandet av ett coachande ledarskap och att förenkla den formella performance review-processen. Man får också ett större fokus på att stödja cheferna i deras ledarskap samt med råd runt effektiva utvecklingsinsatser.

Lösningen finns redan på plats. Ska vi prova den?

Performance Management

Posted in AIMS International Sweden, Ledarskap | Tagged , | Leave a comment

Vi förbereder oss för Dataskyddsförordningen

Inom Executive Search ökar ansvaret ytterligare för hur vi hanterar data. Vi har redan påbörjat arbetet med att anpassa hur vi ska arbeta inför Dataskyddsförordningen som träder i kraft 25e maj nästa år. Vi gör detta för att vi månar om integriteten för både våra uppdragsgivare och dig som kandidat. Vi vill ha ditt fortsatta förtroende att få möjlighet att hantera dina data. Vi kommer skriva mer i detalj om vad dessa förändringar innebär och hur de kommer att se ut lite längre fram.

Den 25e maj 2018 kommer EU:s nya Dataskyddsförordning ”General Data Protection Regulation”, GDPR ersätta den nuvarande personuppgiftslagen (PUL). För oss som konsulter innebär förordningen bland annat att vi måste se över hur vi registrerar kandidater och anställda samt hur vi kontinuerligt informerar om det.

PUL (Personuppgiftslagen) är och har varit en lagstiftning som värnat om individens integritet, vilket är bra. Att nu EU kommer med nytt direktiv med Dataskyddsförordningen som gäller för hela EU är en positiv utveckling.

Vad innebär dataskyddsförordningen för dig som kandidat?

Rättigheterna för dig som individ som har personuppgifter registrerade hos bland andra Executive Search-konsulter, företag eller myndigheter (kundregister, personalregister osv). De viktigaste rättigheterna för dig som registrerad innebär att du kommer ha:

  • Rätt att få tillgång till dina personuppgifter
  • Rätt att få felaktiga personuppgifter rättade
  • Rätt att få dina personuppgifter raderade
  • Rätt till begränsning av behandling av personuppgifter
  • Rätt att göra invändningar, ex mot att personuppgifterna används för direktmarknadsföring
  • Rätt att inte blir föremål för automatiserat beslutsfattande, ex ett automatiserat avslag på en kreditansökan på internet eller vid ett nekande besked från e-rekrytering via internet utan personlig kontakt.
  • Rätt till dataportabilitet (att få ut och kunna använda sina uppgifter på annat håll)

Vad innebär dataskyddsförordningen för oss som konsultföretag?

Vårt ansvar och våra skyldigheter ökar. Vi ska visa att förordningen följs, vilket innebär större krav på dokumentation och information. För att vi överhuvudtaget ska få samla in personuppgifter måste någon av nedanstående punkter vara uppfyllda:

  • Samtycke från den registrerade
  • Det krävs för att fullgöra ett avtal med den registrerade
  • Det krävs för att fullgöra en rättslig förpliktelse
  • Att vi kan visa att vikten av att hantera uppgifterna väger tyngre än den enskildes rätt till privatliv, så kallad intresseavvägning

När personuppgifter samlas in eller om den registrerade begär ut uppgifter ska vi lämna ut information om bland annat vilken rättslig grund som finns för insamling av personuppgifter, vad uppgifterna ska användas till och hur länge de kommer att sparas. Du som registrerad ska också informeras om vilka rättigheter du har.

Om det inträffar en säkerhetsincident som rör personuppgifter, till exempel ett dataintrång, måste vi dokumentera incidenten och anmäla den till Datainspektionen inom 72 timmar.

Vill du läsa mer om dataskyddsförordningen finns det mycket information hos Datainspektionen.

Dataskyddsförordningen

Posted in Utveckling | Tagged , | Leave a comment

Vi reser till Indien

I september reser vi till Indien för att möta befintliga och potentiella kunder till AIMS International. Kunderna är både indiska företag med internationell verksamhet och internationella företag verksamma i Indien. Vi träffar dem i samband med att vi i AIMS International har världsmöte i New Dehli den 20-24 september. Värd för mötet är AIMS International India.

Det finns många svenska företag som har verksamhet i Indien. Bland de som funnits där länge är de med försäljningskontor för produkter, som Indien inte självt kan producera i tillräcklig mängd. Det gäller främst papper. Idag finns flera olika branscher representerade där med verkstadsbranschen som den dominerande. För att hålla god service till kunderna och på grund av höga importtullar så har de svenskägda företagen ofta också tillverkning i landet. På senare år har också högkvalificerad IT-utveckling och produktion förlagts till landet. Indien kan erbjuda en mycket kvalificerad arbetskraft och ligger överlag långt framme inom it-utveckling. Då Indien till ytan är drygt sju gånger så stort som Sverige så har de större företagen ofta verksamhet på flera ställen i landet.

Även om landet har en stor export så är Indien som ekonomi främst en stor hemmamarknad. Av tradition har textil- och vissa jordbruksprodukter exporterats från Indien till Sverige. Svenska företag har därför förlagt inköpsavdelningar till Indien. Indiska företag i Sverige representeras främst av konglomerat som har köpt tillverkande företag inom bl. a. verkstads- och skogsindustrin. Företagen har sedan blivit språngbräda in till den europeiska marknaden. På senare år har ett antal indiska it-konsulter etablerat sig i Sverige. Delar av arbetet utförs i Sverige men huvuddelen genomförandet sker i Indien.

Vid våra kundevent kretsar samtalen vanligtvis kring de specifika företagens affärsutveckling och internationella expansion. Vilka möjligheter och begränsningar som de ser för verksamheterna. Förmågan att finna och utveckla ledare är alltid en central fråga och behoven av Executive Seach och Talant Management över landsgränserna ökar konstant. Då Indien är ett stort land inte enbart befolkningsmässigt utan också geografiskt, så har AIMS International kontor i Chennai, Gurgaon, Mumbai och New Dehli för att möta kundernas samarbetsbehov.

Världsmöte AIMS International New Delhi

Posted in AIMS International, Utveckling | Leave a comment

Sommarhälsningar!

Vi vill passa på att önska dig en riktigt fin sommar. Se till att ladda batterierna ordentligt. Det ska vi göra men samtidigt håller vi öppet hela sommaren och finns tillgängliga om och när du behöver vår hjälp.

Bilden tog jag när vi hade strategimöte ute i skärgården för ett par veckor sedan. Vi ser fram emot en spännande höst med fortsatt mycket utveckling.

Strategimöte i skärgården

Posted in AIMS International Sweden | Tagged | Leave a comment

Balansen i ledarskap mellan resultat och mellanmänsklig trivsel

Kanske är det pressen på kortsiktiga resultat som gör det? Fjärmandet från det personliga när man avancerar i karriären? Upplevd brist på tid? Normer? Otillräcklig investering i utveckling av det egna ledarskapet? Oberoende av anledning så ser vi att många ledare komma till korta i sin samverkan med medarbetarna. Det är svårt i dag att bli framgångsrik och omtyckt som ledare.

Jag skriver detta inlägg för att visa på den stora utvecklingspotential som finns för både verksamheter, ledare och medarbetare om personknutna delar av ledarskapet framöver får högre fokus som utvecklingsområde.

Vi hör och läser ständigt om hur ett framgångsrikt ledarskap ska vara. Resonemangen dras lätt mot ytterligheter och kläs i säljande uttryck för att fånga publikens/läsarnas uppmärksamhet. Ibland blir rubriken det som slår igenom utan att sammanhanget riktigt får ta plats. Ett exempel är hur det för några månader sedan skrevs en hel del om ”Snälla chefer” och att de lyckas bäst. Man relaterade för det mesta till Emma Seppälä och hennes artikel i Harvard Business Review men det omfattande resonemanget där svepte många av oss förbi. Personligen tycker jag att svenskans ”snälla chefer” väcker frågetecken. Att bara vara snäll som ledare blir inte rätt i en affärsverksamhet. Artikeln som helhet och Emma Seppäläs forskning i stort ger dock mycket värdefullt att ta del av. Läs gärna!

Artikeln: The Hard Data on Being a Nice Boss

Hemsida: Emma Seppälä – The Science of Happiness, health & Success 

Om vi har ett prestationsinriktat ledarskap med krav, resultat, leverans, måluppfyllelse i ena vågskålen så finner vi medarbetarnas/teamets trivsel, lojalitet och engagemang i den andra. Vi inser alla att ett framgångsrikt och bra ledarskap behöver innehålla bådadera. Att bara driva hårt mot resultat skapar otrivsel och får medarbetare att sluta. Det mänskliga samspelet bär på en framgångsfaktor som tyvärr ofta inte växlas ut. Ledaregenskaper som att se, bekräfta och motivera andra skapar en bra grund. Att sedan också gå mot uppsatta mål tillsammans och att skapa utvecklingsvilja och -möjligheter får medarbetare att prestera och känna att de hör till. Därtill skapas det också ett riktigt förtroende för ledaren.

Jag vill i detta sammanhang framhålla ett annat inlägg från Harvard Business Review av Jack Zenger och Joseph Folkman om just utmaningen att samtidigt leda genom resultat och medarbetarengagemang. Då det är kombinationen som leder till hållbar framgång visade det sig dock att endast 13% av de + 60 000 ledarna i undersökningen hade toppresultat på båda områdena.

Artikeln: How Managers Drive Results and Employee Engagement at the Same Time 

Med det kommer jag tillbaka till den potential som verksamheter har i att skapa möjlighet för chefer att utvecklas i sina personliga ledarskap. Jag hoppas också att allt fler chefer aktivt ska vilja investera mer i den egna personen och att bygga på med förståelse och styrka i mellanmänskliga frågor. I att samspela, leda team, motivera och inspirera samtidigt som man kan uttrycka tydlighet i mål och förväntningar väntar nämligen framgången.

Ledarskap. resultat och trivsel

Posted in Ledarskap, Reflektion, Uncategorized | Tagged , , , , , , , , , , | Leave a comment

Följ oss på Twitter

Kategorier

Starkast vinner inte alltid

Starkast vinner inte alltid

Här kan du läsa Titti Hammarlings bidrag i Finska Akademiens bok Aderton kommentarer om ledarskap. ”Ingen tävling är slut förrän den är slut. Starkast vinner inte alltid.”
Läs mer

Boken beställer du via Finska Akademien.

Ett viktigt samtal

Ett viktigt samtal

Här kan du läsa Titti Hammarlings bidrag i Finska Akademiens bok Kommunikation. ”Bakom all kommunikation finns människan. Där står du och jag.”
Läs mer
.
Boken Kommunikation kan beställas här

Att välja ledare

Att välja ledare

Det ger status och pengar och är ofta glamoröst. Men att vara ledare innebär också ständig press och massor av ansvar, sägs i boken Att välja ledare. Läs mer om boken här.


AIMS International Sweden | Tullgränd 4, 6tr, 111 30 Stockholm | Contact