In english

Indien – våra bästa rekommendationer

I slutet av september reste jag tillsammans med mina kollegor Titti Hammarling och Göran Arvidson till Indien för att delta i världsmötet för AIMS International. Det hölls i New Delhi den 20-24 september och arrangörer var våra AIMS-partners i Indien, med rutinerade Adarsh Matta som inspirerande värd. För att få möjlighet att fördjupa oss i förståelsen för landet, näringslivet och kulturen stannade vi en vecka extra och reste runt i landet. Vi mötte indiska företag med internationell verksamhet och internationella företag verksamma i Indien. Mer info om mötet på vår internationella hemsida.

När det gäller att finna och utveckla ledare finns det många likheter i hur vi arbetar i Indien och Sverige, precis som i andra länder över världen. Inom AIMS International är vi integrerade i vårt erbjudande till kund och är vana att arbeta i gemensamma projekt över landsgränserna.

Här väljer jag att fokusera på det som jag personligen uppfattar som unikt för Indien och som internationella företag behöver rätta sig efter för att lyckas attrahera rätt nyckelpersoner:

  • Förmåga att navigera i en komplex och diversifierad kultur. Även om många förstår affärsspråket engelska och huvudspråket hindi, så finns det ytterligare 22 officiella språk samt drygt 300 icke officiella språk och otaliga dialekter. Den största skillnaden i språk är mellan norra och södra delarna av Indien. Utöver detta slår konsekvenserna av kastväsendet in som svårgreppbara mönster i samhället även om diskriminering på grund av kast inte ska få förekomma.
  • Vana av att arbeta i en miljö med stora avstånd och svag logistik. Indien är till ytan drygt sju gånger så stort som Sverige. Landet ekonomi graviterar mot de fyra väderstrecken med centrum i storstäderna Delhi (norr), Chennai (söder), Kolkata (öster) och Mumbai (väster). I norr finns fordonsindustri. I söder it-, fordon- och lättare verkstadsindustri. I öster finns gruv-, stål- och cementindustri. I väst finans-, fordons-, kemi- och lättare verkstadsindustri. Den viktiga textilindustrin finns över hela landet. Avstånden är stora och vägnätet ofta undermåligt. Det räcker med att det blir dåligt väder för att det ska bli stora förseningar. Att flyga är därför det enklaste sättet att transportera sig på. För företag med tyngre gods är det ofta bättre att ha flera små produktionsenheter i landet istället för en enda stor.
  • Kunskap om att förhandla i allmänhet och pruta i synnerhet är en del av affärskulturen. I en stor och fragmenterad marknad så finns det många alternativ. Som regel är ett lågt pris viktigare än att vara trogen ett varumärke vid inköp av varor och tjänster.
  • Vana av att verka i en miljö där besluten fattas och förväntas fattas på huvudkontoret. Det gäller även när huvudkontoret finns utomlands.
  • För att visa att man är duktig och att man har ett stort nätverk så vill man ha rekommendationer. Det gäller alla på alla nivåer. För att ta sig fram i en miljö som är så komplex som den indiska så behöver man kunna ta direktkontakt. Då är det mycket värt att ha någons rekommendation att hänvisa till.

Den finns säker mycket mer som är unikt för Indien men dessa är mina främsta personliga iakttagelser. För att möta kundernas behov har AIMS International India kontor i Chennai, Gurgaon, Mumbai och New Delhi och vi kan från vår sida i Sverige ge dem våra bästa rekommendationer.

Indien – våra bästa rekommendationer

Foto: Börje Hammarling
Posted in Uncategorized | Leave a comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Följ oss på Twitter

Kategorier

Starkast vinner inte alltid

Starkast vinner inte alltid

Här kan du läsa Titti Hammarlings bidrag i Finska Akademiens bok Aderton kommentarer om ledarskap. ”Ingen tävling är slut förrän den är slut. Starkast vinner inte alltid.”
Läs mer

Boken beställer du via Finska Akademien.

Ett viktigt samtal

Ett viktigt samtal

Här kan du läsa Titti Hammarlings bidrag i Finska Akademiens bok Kommunikation. ”Bakom all kommunikation finns människan. Där står du och jag.”
Läs mer
.
Boken Kommunikation kan beställas här

Att välja ledare

Att välja ledare

Det ger status och pengar och är ofta glamoröst. Men att vara ledare innebär också ständig press och massor av ansvar, sägs i boken Att välja ledare. Läs mer om boken här.


AIMS International Sweden | Tullgränd 4, 6tr, 111 30 Stockholm | Contact