Äntligen får digitaliseringen genomslagskraft på bredden

Det är intressant att bevittna hur snabbt digitaliseringen går framåt just nu och det blir vanligare att man arbetar mer agilt på riktigt, även inom områden som ligger utanför IT och utveckling. Vi längtar efter att corona-pandemin ska vara över eller åtminstone efter att börja skönja ett möjligt slutdatum. Där är vi inte ännu. Eftersom vi är där vi är öppnar det upp för möjligheten att tänka till kring hur vi framöver ska leda utvecklingen så att vi kombinerar teknik och arbetssätt med att bygga hållbara team oberoende av vilken verksamhet man verkar inom.

Några områden där tekniken och digitaliseringen tagit snabba kliv framåt:

5G

När fler både arbetar och studerar hemifrån ökar kraven på bandbredd drastiskt och fler slutkonsumenter kommer förmodligen snabbare att växla över till 5G så fort det blir möjligt. Ett exempel på ökningen av aktiva användare är Microsoft Teams som gick från 32 miljoner till 44 miljoner användare globalt under en vecka i mars. Nu är siffran dryga 75 miljoner användare.

Flera operatörer har tryckt på startknappen för 5G-nätet i Sverige. Det är bra även om det i dagsläget inte är så många som kan utnyttja tekniken fullt ut. I USA har Sprint och T-Mobile gått samman och Ericsson spår att de kommer att kunna bygga ut 5G-nätet mycket snabbare tillsammans än som enskilda bolag. Det blir intressant att se om fler bolag går samman och hur det i så fall skulle kunna gynna utvecklingen av 5G.

Utvecklingen av förarlösa fordon går fortsatt framåt och för att olika fordon ska kunna kommunicera och skicka den mängd data som krävs för att kunna köra säkert behövs 5G-nätets hastigheter. Frågan är vad som kommer först? Fullt fungerande förarlösa fordon eller fullt utvecklat 5G-nät? CCS Insights förutspådde redan i höstas att en miljard användare kommer utnyttja 5G 2023 och att hälften av de användarna kommer finnas i Kina. Frågan är om vi inte kommer nå de siffrorna snabbare?

Cloud computing blir ännu mer mobilapp-anpassat

För att hantera till exempel utbildning via digitala kanaler kommer kraven på mobila enheters förmåga att lagra större mängder data att öka och utvecklingen av appar direkt kopplade till molnlösningar kommer att bli fler.

Informationssäkerhet

När vi snabbt skulle komma igång och arbeta hemifrån fullt ut när Corona-pandemin bröt ut fick det konsekvenser även för informationssäkerheten och strategierna kring dessa frågor. Antalet licenser för VPN-lösningar har ökat med ungefär 1000 % sedan i mars. Framöver kommer det att bli ett ökat fokus på identitet: hur vi säkerställer att vi är de personer vi utger oss för att vara och att vi loggar in från den hårdvara vi säger att vi använder. Också att det sker från en geografisk plats som matchar vårt digitala beteende. Det blir också allt vanligare att applicera agila arbetsmetoder även på informationssäkerhetsarbetet. CFO och CISO kommer i den bästa av världar att arbeta mer tätt integrerade för att säkerställa att bolagets riskprofiler minimeras.

AI + retail = sant

När fler och fler handlar alltmer av sina varor online kommer kontinuerligt nya typer av erbjudanden och tjänster att dyka upp. Att utnyttja Machine Learning och Data Analytics i affärsutveckling för att snabbare analysera kundbeteenden kommer fortsatt att vara en nyckel till framgång. Den utvecklingen kommer troligen också att ske inom logistik och Supply Chain. Efterfrågan på olika typer av AI intelligence specialist-roller ökar. World Economic Forum skrev redan i januari om att efterfrågan på Data Scientists, Data Engineers, Big Data Developers och Data Analysts kommer öka. Det ställs också större krav på att en Chief Digital Officer bidrar med specifika kunskaper som vävs samman till exempel med de som en Chief Data Officer har. Just rollen Chief Digital Officer tror vi kommer vara i fortsatt förändring på grund av den snabba utvecklingen.

Vi fortsätter med glädje att följa all teknikutveckling som sker och funderar på hur vi bäst ska utnyttja den. Ledarskap är fortsatt i fokus naturligtvis. Vi behöver modiga ledare som snabbt kan manövrera i ett föränderligt landskap och som har förmågan att bygga starka team och stödja och främja deras utveckling oavsett om det sker i fysiska eller i digitala möten. I ledarskapet blir det vidare centralt att tänka nytt och att fortsätt korsbefrukta olika roller och funktioner Några exempel är CFO och CISO, som vi nämnde tidigare men också HR och IT, Sälj och Marknad. Listan kan göras lång men kan kokas ned till: Fastna inte i hur gränsdragningarna mellan rollerna har varit i det förflutna och vårda ditt Growth mindset!

Är det något särskilt område där du ser utvecklingen gå fortare just nu? Kommentera gärna!

Trevlig sommar!
Göran Arvidson & Mikko Taipale

digitaliseringens genomslagskraft

Du kanske också vill läsa om:
Strategic Talent Management – not only for larger corporates

Coaching här och nu!

Vad är en CISO?

Posted in AIMS International Sweden | Leave a comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Följ oss på Twitter

Kategorier

Starkast vinner inte alltid

Starkast vinner inte alltid

Här kan du läsa Titti Hammarlings bidrag i Finska Akademiens bok Aderton kommentarer om ledarskap. ”Ingen tävling är slut förrän den är slut. Starkast vinner inte alltid.”
Läs mer

Boken beställer du via Finska Akademien.

Ett viktigt samtal

Ett viktigt samtal

Här kan du läsa Titti Hammarlings bidrag i Finska Akademiens bok Kommunikation. ”Bakom all kommunikation finns människan. Där står du och jag.”
Läs mer
.
Boken Kommunikation kan beställas här

Att välja ledare

Att välja ledare

Det ger status och pengar och är ofta glamoröst. Men att vara ledare innebär också ständig press och massor av ansvar, sägs i boken Att välja ledare. Läs mer om boken här.


AIMS International Sweden | Tullgränd 4, 5th floor, 111 30 Stockholm | +46 8 756 73 30 | info@aimsinternational.se