AQ och varför det är viktigt

Idag, mer än någonsin, är det viktigt att vara både förändringsbenägen och uthållig för att lyckas bygga framgångsrika och hållbara verksamheter och team. Samtidigt pratar vi generellt sett mer om EQ och ibland om IQ när vi borde ge större utrymme åt AQ.

Vad är då AQ?

AQ står för Adversity Quotient. Om IQ (Intelligence Quotient) står för vår intelligenskvot och EQ (Emotional Quotient) handlar om förmågan att hantera egna och andras känslor, ha relationer, motivera sig själv och vara empatisk så är AQ förmågan att hantera utmaningar och motgångar på ett konstruktivt sätt. Att ha ”grit”, en skopa envishet och ett jäklar anamma är andra uttryck som också passar in i beskrivningen av AQ.

Adversity Quotient är en term som myntades av Paul Stoltz redan 1997. Här definierar han själv vad det handlar om:

Det är självklart att vi behöver många olika kunskaper, erfarenheter och egenskaper för att på bästa sätt vara i utveckling men låt oss här och nu fokusera på just förmågan att klara av motgångar.

Förmågan att hantera motgångar/utmaningar baseras enligt Paul Stoltz på fyra kärndimensioner – (C.O.R.E. på engelska som står för Control, Ownership, Reach & Endurance):
Kontroll – Hur bra man hanterar och tar kontroll över svåra situationer som kan uppstå.

Ägande – Graden av ansvar man tar för att göra någonting åt och förbättra situationen.

Räckvidd – I vilken grad man upplever att motgångar kommer att påverka även andra aspekter av ens liv.

Uthållighet – Hur uthållig man är för att ta sig igenom situationen.

Paul Stoltz hävdar att personer med hög AQ åstadkommer bättre resultat över tid och att de generellt sett tenderar att uppfatta motgångar som tillfälliga. De tror alltid att det finns en lösning på motgången och de är uthålliga i att ta sig igenom. Denna kategori av människor är ofta också mer kreativa och motiverade samt mer benägna att ta risker och att snabbt anamma förändringar.

I Paul Stoltz’ bok “Adversity quotient: Turning obstacles into opportunities” skriver han bland annat om ett verktyg för att aktivt arbeta med motgångar/utmaningar kallat LEAD. Den gavs ut redan 1997 men kan ses som högaktuellt nu när vi alla upplever större eller mindre motgångar/utmaningar:

Listen – Var uppmärksam på din egen reaktion på det som inträffat.

Explore – Försök att se på hela situationen. Hur har motgången uppstått? Vad hade du själv del i och vad kunde du ha gjort bättre? Vilka delar av resultaten äger du? Vilka delar borde du inte äga?

Analyse – Analysera fakta. Finns det några bevis för att du inte har kontroll över situationen? Hur kommer detta skedda att påverka ditt liv? Hur länge förväntas det pågå?

Do something – Ha en action plan. Bestäm vilka steg du kan och ska ta för att få mer kontroll över situationen. Vad kan du göra för att minska de negativa effekterna och vilka åtgärder ska du ta för att få situationen att upphöra så fort som möjligt?

Beroende på hur man formulerar frågorna i LEAD kan man lätt applicera processen även på ett företag eller ett team. För rekryterande chefer och för oss som Executive Search-konsulter är det speciellt viktigt att i vår helhetsbedömning av en framtida nyckelperson genomföra strukturerade intervjuer för att få insikter om kandidatens AQ.

Tänk också på att man kan påverka sin AQ genom träning. Personer med hög AQ kan naturligtvis också möta motgångar som blir övermäktiga men de är generellt sett snabbare på att återta kontrollen än personer med lägre AQ. Det är alltid av värde på både individ- och verksamhetsnivå att klara av motgångar/utmaningar så bra som möjligt och mer så nu än någonsin.

AQ - Adversity Quotient

Posted in AIMS International Sweden | Leave a comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Följ oss på Twitter

Kategorier

Starkast vinner inte alltid

Starkast vinner inte alltid

Här kan du läsa Titti Hammarlings bidrag i Finska Akademiens bok Aderton kommentarer om ledarskap. ”Ingen tävling är slut förrän den är slut. Starkast vinner inte alltid.”
Läs mer

Boken beställer du via Finska Akademien.

Ett viktigt samtal

Ett viktigt samtal

Här kan du läsa Titti Hammarlings bidrag i Finska Akademiens bok Kommunikation. ”Bakom all kommunikation finns människan. Där står du och jag.”
Läs mer
.
Boken Kommunikation kan beställas här

Att välja ledare

Att välja ledare

Det ger status och pengar och är ofta glamoröst. Men att vara ledare innebär också ständig press och massor av ansvar, sägs i boken Att välja ledare. Läs mer om boken här.


AIMS International Sweden | Tullgränd 4, 5th floor, 111 30 Stockholm | +46 8 756 73 30 | info@aimsinternational.se