In english

Är kunder dumbommar?

Vi ser en ökad tendens att beställare är väl hastiga då de sjösätter beslut om rekrytering till nyckelbefattningar. Inte sällan så hastiga att vi har anledning att sakta ner processen och be om förtydliganden eller i vissa fall be dem göra om och göra rätt. Stundtals ger det oss en anledning att fundera över med vilken rationalitet tidsandans beslut bygger på.

Låt oss kort stanna upp och reflektera över vad kloka personer har sagt om människor och beslutsprocesser. Israelerna Amos Tversky och Daniel Kahneman, som blev ett begrepp för “homosocial male bonding” eller som någon träffsäkert beskrev dem; som psykologiforskningens Hasse-o-Tage, har bidragit med ovärderliga insikter.

  1. Vi är evolutionärt präglade för hastiga beslut.
  2. Deras forskningsresultat visar två olika system av tänkande och vad de betyder för rationaliteten i beslutsprocesser. “System 1” är automatiskt och snabbt medan “System 2” tar fram de mentala förmågor som behövs för diverse problemlösningar.

I ett försök att finna förklaringar till varför kunder tar för snabba beslut skulle vi kunna anta att system ett har dominerat; man är snabb i att förutse och lägga ihop tidigare framgångsexempel och segrar och på så sätt skapa en logisk karta av verkligheten.  Och ibland misslyckas detta eftersom det analytiska och eftertänksamma system två inte deltar. Resultatet blir att beslut tas utifrån önsketänkande och skenbarhet, hellre än faktiskt innehåll.

Att människor dessutom är irrationella, lättpåverkade och oftast oförmögna att se bortom egna intressen är det inte konstigt att bedömningar blir fel och beslut illa underbyggda – dessutom ytterligare förstärkt av att omvärlden mer än någonsin är oförutsägbar.

Så är kunder dumbommar?

Ja.

Men det är de å andra sidan inte ensamma om att vara …

Beslutsprocesser

Posted in Uncategorized | Leave a comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Följ oss på Twitter

Kategorier

Starkast vinner inte alltid

Starkast vinner inte alltid

Här kan du läsa Titti Hammarlings bidrag i Finska Akademiens bok Aderton kommentarer om ledarskap. ”Ingen tävling är slut förrän den är slut. Starkast vinner inte alltid.”
Läs mer

Boken beställer du via Finska Akademien.

Ett viktigt samtal

Ett viktigt samtal

Här kan du läsa Titti Hammarlings bidrag i Finska Akademiens bok Kommunikation. ”Bakom all kommunikation finns människan. Där står du och jag.”
Läs mer
.
Boken Kommunikation kan beställas här

Att välja ledare

Att välja ledare

Det ger status och pengar och är ofta glamoröst. Men att vara ledare innebär också ständig press och massor av ansvar, sägs i boken Att välja ledare. Läs mer om boken här.


AIMS International Sweden | Tullgränd 4, 6tr, 111 30 Stockholm | Contact