In english

Blogg

Professionalism handlar för en rekryterare om att leva i takt med sin tid och förstå dess människor.

Här delar vi med oss av våra erfarenheter och reflektioner gällande ledarskap, Executive Search och Talent Management.

Bra start

Mitt absoluta favorituttryck vad gäller utveckling är: Var du än är så befinner du dig vid en bra utgångspunkt! Det innebär att hur tuffa mål du än har eller hur svårt du än har att bryta ett negativt mönster så är det bra att börja ditt utvecklings- och förändringsarbete här och nu. Att vi är på väg in i en höstperiod väcker extra många tankar om att vilja förändra. Det är uppstartstid för arbete, skola och nya tag. Kanske man vill något mer men är fast i gamla spår. Kanske man drömmer om en livssituation, ett arbete eller relationer som inte finns i ens tillvaro just nu.

Detta inlägg är tänkt som en inspirerande boost för dina utvecklingsplaner och vi på AIMS International önskar dig lycka till med höstens utmaningar! Här kommer fyra punkter som kan hjälpa dig att få en bra start.

  1. Vad vill du uppnå?

Sak samma om du har stora eller små utmaningar framför dig så behöver du vara realistisk och tydlig kring vad du önskar uppnå. Vaga mål gör lätt att ingenting händer, d.v.s. att du inget förändrar trots att du vill. Så var tydlig, som sagt. Bryt därefter ner ditt mål i aktiviteter och koppla de tänkta aktiviteterna till en tidplan. Ge dig stort och kontinuerligt utrymme att arbeta aktivt med projektet. Du kan inte förutsäga allt från start. Du kan förfina, bli allt mera exakt och få ökad insikt om framgångsfaktorerna för ditt projekt. Ta bort sådant som inte leder dig mot målet och bygg på med sådant som stärker och för dig närmare.

  1. Inre respektive yttre motstånd och hinder

Gör en analys av vilket motstånd och vilka verkliga hinder som gör det svårt för dig att nå det du önskar. Kanske finns där yttre, verkliga hinder. Hur ska du i så fall förhålla dig till dem? Kan du påverka dem? Går det att finna nya vägar som för dig förbi? Vi har också mycket inom oss som kan hindra. Prestige, rädsla, och negativa tanke- och handlingsmönster sticker hål på många vackra önskningar. Bara att bli medveten om egna hinder är ett steg framåt. Ta ett steg vidare och gör vad du kan för att få bort dem.

  1. Själv eller med hjälp utifrån

Ibland har vi kraft att förändra av egen maskin. Ibland behöver vi hjälp utifrån för att ge oss förutsättningarna att klara av det vi önskar. Precis som att någon tränar bra på egen hand kan någon annan lyckas nå sina mål med en PT. Sök hjälp utifrån ifall du inte kommer vidare på egen hand. Det kan vara allt ifrån en vän till en coach, mentor, eller terapeut, allt beroende på utmaningens art. Riktigt kraftfullt blir utvecklings-arbetet när det blir individuellt anpassat genom att egen intensiv insats kombineras med yttre stöd efter behov.

  1. Några tips för att lyckas

En god idé för många är att skrota försöket att ha balans i tillvaron. Att balansera är svårt och med allt vi ska räcka till för kan vi knappast behålla någon balans över tiden även om vi lyckas uppnå den i korta moment. Att istället tänka vad som är viktigast just nu kan göra det lättare att prioritera och hinna med just det viktiga utan att det andra behöver ”väga emot”. Att något får vila ett tag behöver inte innebära att det aldrig ska få högre prioritet i framtiden.

Tillåt dig att vara nybörjare. Prestige och behov att känna oss bra håller oss från att börja på nya, spännande och intressanta utmaningar för att vi räds känslan att inte kunna och att inte veta.

Ha en utvecklande höst!

Bra start

Posted in Reflektion, Utveckling | Tagged , , , , , , | Leave a comment

Möt Denis Mattsson

Vi vill presentera några av våra partners inom AIMS International och först ut i vår serie är Denis Mattsson, Partner i AIMS International Finland. Han har en bakgrund som ledare inom bland annat retail och livsmedelsindustrin både i Finland och Sverige. Vi samarbetar över landsgränserna och här delar Denis med sig av sina funderingar kring ledarskap och framtida utveckling inom FMCG.

Vad ser du som FMCG:s största utmaningar de 5 närmsta åren?

E-handeln kommer att fortsätta påverka FMCG–businessen starkt. Vi kommer att se stora förändringar bland nuvarande aktörer som måste ändra konsumentnärvaron i olika kanaler, både analogt och digitalt. Om du inte anpassar dig till utvecklingen kommer din business att kraftigt tappa i omsättning eller till och med riskera att försvinna. Logistik är en viktig nyckel till framgång. Adlibris kommer, som exempel, i år att prova 1–timmes leveranser till sina konsumenter i Stockholm. Samtidigt kommer Adlibris att investera ytterligare på kundnära komsumentsiter och utveckla algoritmer för att fortsätta förbättra möjligheterna att vara nåbara för deras kunder.

Onlineförsäljningen ökade med 30 % för personlig vård, hälsovård och djurvård förra året. Vilken marknad tror du blir nästa att växa inom e-handel?

Jag tror att inredning, fritid och livsmedel kommer att ha stark tillväxt den närmaste tiden. Liknande utveckling som för kläder, som har påverkat t ex. H&M’s traditionella business. Gudrun Sjödén är ett bra exempel på ett varumärke där e-handelssatsningen och fokus på målgrupp har lyckats stärka företagets position.

Amazon sägs öppna i Sverige lagom till Black Friday i höst. Vad behöver nordiska bolag fokusera på för att klara sig i konkurrensen?

Det är positivt att Amazon kommer till Sverige. Nya säljkanaler kommer att stärka konkurrensen och snabba på utvecklingen. I Sverige gör 66 % av alla konsumenter mellan 18-79 år inköp för ca. 2 000 SEK i månaden via nätet rapporterar Postnord. Denna siffra kommer att växa ytterligare den närmaste tiden när t ex Amazon har etablerats.

Som före detta VD och numera Executive Search konsult: Hur såg ditt förhållningssätt till rekrytering ut under din tid som VD?

Jag använde enbart Executive Search och headhunting för att rekrytera nyckelpersoner på ledningsgruppnivå. Vi använde samma konsult under lång tid, en svensk som då bodde i UK. Han hade djup förståelse för vår business och dess dynamik. Vi fick genom vårt samarbete flera kompetenta personer med stark motivation för vårt team och vår verksamhet.

Vilka var de viktigaste egenskaperna du letade efter hos kandidater?

Personlighet och stark motivation att utveckla sig själv inom global och lokal business. Det är också viktigt att kandidatens egenskaper fungerar i organisationens kultur.

Något du aldrig kompromissade med?

Jag vill inte kompromissa med något gällande rekrytering!

Hur såg din strategiska plan ut kring att bygga dina team?

På HK Scan hade vi över 3 000 anställda i Sverige med en historia från 1899 och med stark kultur. Vi satte tydligt fokus på ledarutveckling och förtroendefullt samarbete genom hela organisationen. Det viktigaste som en ledare behöver, när det gäller att leda andra, är att kunna skapa en miljö där allas potential tas tillvara.

De värdeord vi arbetade efter var:

  • Affärsmässighet – Arbeta lönsamt tillsammans med nöjda kunder och konsumenter.
  • Delaktighet – Vårt samarbete präglas av ansvar, stolthet och glädje.
  • Enkelhet – Vi blir effektiva genom att ständigt söka enklare arbetsätt.

Vi anställde personer som hade starkt kundfokus och som ville bidra till ständiga förbättringar tillsammans med en stark teamkänsla.


För oss i Sverige är Denis Mattsson en partner som i internationella sammanhang bidrar med unik kompetens gällande den nordiska regionen och baltländerna. Det är därför både en förmån och en styrka att kunna samarbeta över landsgränserna – som med Denis i FMCG-sammanhang. Nyckeln är kundernas behov och vår matchning av teamkompetens för att lösa uppdragen.

Denis Mattsson – CV

2013 –
AIMS International Finland & Estonia
Partner, Executive Search Consultant

2006 – 2012
HK Scan Sweden AB
CEO

2005 – 2007
Raisio Foods, Finland
Managing Director

1998 – 2005
Atria Plc, Sweden & Finland
Commercial Director

1992 – 1998
Nestlé S.A. Finland
Commercial Director

2010 –
Ett flertal styrelseuppdrag

Denis Mattsson

Denis Mattsson på Linkedin
AIMS International Finland

Posted in AIMS International, Partners i AIMS International | Tagged , , , , | Leave a comment

Kan ni undersöka möjligheterna?

Våra kunder i Sverige ber oss ofta undersöka möjligheterna att rekrytera i de länder där de har eller planerar att starta verksamhet. Eftersom vi globalt har möjligheten att lösa uppdrag via våra tjänster Executive Search och Talent Management så lägger vi stort värde i att hjälpa företag lyckas med affärsverksamheter över landsgränserna. Alldeles speciellt viktigt blir detta i svåra marknader och i konkurrensutsatta kompetensområden.

Ett mycket bra tillfälle att undersöka rekryteringsmöjligheterna har vi när vi träffar våra internationella kollegor inom AIMS International. Senast vi möttes var i midsommarhelgen. Då hade vi ett fem dagar långt världsmöte i Paris. Vi mötte över 100 kollegor från 48 länder. För att kunna möta kundernas utvecklingsbehov vad gäller nyckeluppdrag över gränserna har AIMS International valt att etablera sig i allt fler länder. Denna gång mötte vi nya kollegor från Colombia, Polen, Ryssland, Thailand och Tunisien. För oss, som för våra kunder, är det en grannlaga utmaning att få affärskonceptet att fungera på liknande sätt oavsett var uppdragen ska genomföras. Vårt erbjudande ”We find&grow your leaders” kräver därför kontinuerligt utvecklings- och samarbete oss partners emellan. Denna gång med fokus på möjligheterna för kunden. Läs gärna mer om världsmötet.

Kan ni undersöka möjligheterna?

Posted in AIMS International | Tagged , , , | Leave a comment

Verklighetspostulatet

När vi som konsulter bedömer en chef lägger vi vikt vid att bilda oss en uppfattning om vederbörandes verklighetsuppfattning, dvs hur personen tolkar och möter exemeplvis hotbilder och motgångar.

Men begreppet verklighetsuppfattning kan också göra sig påmint i en mer alldaglig mening. Tex i ett team där exempelvis riskanalys står på agendan.

De flesta av oss har väl någon gång befunnit sig i ett mötesrum och hamnat i ett meningsutbyte med en kollega där det visar sig att verklighetsuppfattningen skiljer sig på ett sätt som får det att närmast framstå som obegripligt. – Hur kan vi ha så olika uppfattning om något som vi gemensamt betraktar och bedömer?

Verklighetuppfattning påverkas av hela det bagage av erfarenheter, upplevelser och påverkan vi har med oss i livet, uppväxtens relation till vuxna, mor och far, syskon kompisar, föräldrarollen, motgångar, framgångar, ja listan kan göras lång. Och detta är ju rationellt och äger giltlighet. Men inte detso mindre kvarstår frustrationen över att konsekvensen av kollegans verklighetsuppfattning tycks  bekymra hen mindre än att faktiskt tänka om.  Och frustrationen är ömsesidig.

I arbetet med att föra verksamheten framåt ligger det ett stort ansvar i att försöka förstå sin motpart. Hur svårt det än kan vara. Inte för att detta alltid leder till att lösa upp den gordiska knuten men det kanske underlättar att iaf inse att kollegor både är medhjälpare och motståndare. Både avsiktligt – och oavsiktligt.

Hur komma vidare?

  • Betydelsen av att kritiskt reflektera över sig själv skall inte underskattas
  • Söka feedback och vara öppen för att ta emot andras uppfattningar och åsikter.
  • Lyssna,lyssna och lyssna.
  • Eftersträva konsenus. Just det, konsensus. Detta av många nedvärderade ord. Men ordet står inte för undfallenhet och svaghet, snarare är det ett uttryck för ett stort engagemang hos människor som har en egen uppfattning och som vill söka samförstånd för att skapa en långsiktigt hållbar lösning.

 

Men det tar tid. Har man tiden skall den tillvaratas för det är ur motstånd som utveckling alstras. Har man inte tiden, ja då måste någon ha tolkningsföreträde.

Verklighetspostulatet

Posted in AIMS International Sweden, Kommunikation, Kreativitet | Tagged | Leave a comment

GDPR 25 MAJ 2018

GDPR

Idag träder GDPR, Dataskyddsförordningen i kraft. Det kan knappast ha undgått någon med tanke på alla skriverier och epostutskick under senare tid. Vi på AIMS International Sweden välkomnar den nya förordningen. Den innebär inga stora förändringar för vårt sätt att arbeta. Integritetsfrågorna har bara fått ett tydligare ramverk. Vi har alltid värnat om din integritet oavsett om du är uppdragsgivare eller kandidat.

Du är välkommen att ta del av våra policys och styrdokument. Då vi samverkar i ett internationellt sammanhang har vi valt att ha dokumenten på engelska.

Data retention policy

Privacy Policy

Du har rätt att: få veta vad vi lagrar för uppgifter om dig, ändra och uppdatera dina uppgifter samt välja att bli “bortglömd”. Kontakta oss via formuläret nedan så svarar vi på dina frågor så fort vi kan.

GDPR

Posted in AIMS International Sweden | Leave a comment

Följ oss på Twitter

Kategorier

Starkast vinner inte alltid

Starkast vinner inte alltid

Här kan du läsa Titti Hammarlings bidrag i Finska Akademiens bok Aderton kommentarer om ledarskap. ”Ingen tävling är slut förrän den är slut. Starkast vinner inte alltid.”
Läs mer

Boken beställer du via Finska Akademien.

Ett viktigt samtal

Ett viktigt samtal

Här kan du läsa Titti Hammarlings bidrag i Finska Akademiens bok Kommunikation. ”Bakom all kommunikation finns människan. Där står du och jag.”
Läs mer
.
Boken Kommunikation kan beställas här

Att välja ledare

Att välja ledare

Det ger status och pengar och är ofta glamoröst. Men att vara ledare innebär också ständig press och massor av ansvar, sägs i boken Att välja ledare. Läs mer om boken här.


AIMS International Sweden | Tullgränd 4, 6tr, 111 30 Stockholm | Contact