In english

Blogg

Professionalism handlar för en rekryterare om att leva i takt med sin tid och förstå dess människor.

Här delar vi med oss av våra erfarenheter och reflektioner gällande ledarskap, Executive Search och Talent Management.

Verklighetspostulatet

När vi som konsulter bedömer en chef lägger vi vikt vid att bilda oss en uppfattning om vederbörandes verklighetsuppfattning, dvs hur personen tolkar och möter exemeplvis hotbilder och motgångar.

Men begreppet verklighetsuppfattning kan också göra sig påmint i en mer alldaglig mening. Tex i ett team där exempelvis riskanalys står på agendan.

De flesta av oss har väl någon gång befunnit sig i ett mötesrum och hamnat i ett meningsutbyte med en kollega där det visar sig att verklighetsuppfattningen skiljer sig på ett sätt som får det att närmast framstå som obegripligt. – Hur kan vi ha så olika uppfattning om något som vi gemensamt betraktar och bedömer?

Verklighetuppfattning påverkas av hela det bagage av erfarenheter, upplevelser och påverkan vi har med oss i livet, uppväxtens relation till vuxna, mor och far, syskon kompisar, föräldrarollen, motgångar, framgångar, ja listan kan göras lång. Och detta är ju rationellt och äger giltlighet. Men inte detso mindre kvarstår frustrationen över att konsekvensen av kollegans verklighetsuppfattning tycks  bekymra hen mindre än att faktiskt tänka om.  Och frustrationen är ömsesidig.

I arbetet med att föra verksamheten framåt ligger det ett stort ansvar i att försöka förstå sin motpart. Hur svårt det än kan vara. Inte för att detta alltid leder till att lösa upp den gordiska knuten men det kanske underlättar att iaf inse att kollegor både är medhjälpare och motståndare. Både avsiktligt – och oavsiktligt.

Hur komma vidare?

  • Betydelsen av att kritiskt reflektera över sig själv skall inte underskattas
  • Söka feedback och vara öppen för att ta emot andras uppfattningar och åsikter.
  • Lyssna,lyssna och lyssna.
  • Eftersträva konsenus. Just det, konsensus. Detta av många nedvärderade ord. Men ordet står inte för undfallenhet och svaghet, snarare är det ett uttryck för ett stort engagemang hos människor som har en egen uppfattning och som vill söka samförstånd för att skapa en långsiktigt hållbar lösning.

 

Men det tar tid. Har man tiden skall den tillvaratas för det är ur motstånd som utveckling alstras. Har man inte tiden, ja då måste någon ha tolkningsföreträde.

Verklighetspostulatet

Posted in AIMS International Sweden, Kommunikation, Kreativitet | Tagged | Leave a comment

GDPR 25 MAJ 2018

GDPR

Idag träder GDPR, Dataskyddsförordningen i kraft. Det kan knappast ha undgått någon med tanke på alla skriverier och epostutskick under senare tid. Vi på AIMS International Sweden välkomnar den nya förordningen. Den innebär inga stora förändringar för vårt sätt att arbeta. Integritetsfrågorna har bara fått ett tydligare ramverk. Vi har alltid värnat om din integritet oavsett om du är uppdragsgivare eller kandidat.

Du är välkommen att ta del av våra policys och styrdokument. Då vi samverkar i ett internationellt sammanhang har vi valt att ha dokumenten på engelska.

Data retention policy

Privacy Policy

Du har rätt att: få veta vad vi lagrar för uppgifter om dig, ändra och uppdatera dina uppgifter samt välja att bli “bortglömd”. Kontakta oss via formuläret nedan så svarar vi på dina frågor så fort vi kan.

GDPR

Posted in AIMS International Sweden | Leave a comment

Vad händer med kroppsspråket när vi allt mer kommunicerar digitalt?

Vi uttrycker oss alla med kroppsspråket. Hela tiden. Medvetet eller omedvetet. Med kroppens språk kan vi förstärka de personligheter vi är och de budskap vi vill förmedla. Lika väl kan kroppsspråket brutalt avslöja oss när vi inte menar det vi säger. En sak är vad vi med ord kommunicerar till varandra. Kroppsspråket berättar om vi menar det eller inte och andra tolkar oss utifrån vad de ser och känner in.

I sociala sammanhang har vi på kort tid vant oss vid synen av böjda nackar och medmänniskors uppmärksamhet riktad på smartphones. Vad händer med kroppsspråket då vi allt mer kommunicerar digitalt? Tappar vi viktiga förmågor eller kommer vi att få ihop det digitala och det fysiska i en god omnikanalskommunikation?

Kroppsspråket som sådant

Man har länge intresserat sig för och forskat i kroppsspråket. Vi reagerar i all mänsklig kontakt på otaliga signaler från andra. Den icke-verbala kommunikation utgörs av ansiktsuttryck, blickar, gester, tonläge, kroppshållningar, beröringar och proxemik (hur vi använder det fysiska rummet i vår kontakt med andra).

Man hänvisar ofta till Professor Albert Mehrabian när kroppsspråk ska studeras. Han skapade på 1960-talet en inledande förståelse av kroppsspråk och icke-verbal kommunikation och hans forskning kom att utgöra en bas för förståelsen för kroppsspråkets stora andel i vårt uttryck av känslor. Han menade att:

7% förmedlas av det vi säger

38% via det sätt på vilket orden sägs

55% via ansiktsuttryck

Allt mer digitala

GlobalWebIndex visar att den genomsnittliga internetanvändaren i år spenderar cirka 6 timmar varje dag på internetbaserade enheter och tjänster – det är ungefär en tredjedel av deras vakna liv. Om man summerar tiden som alla 4 miljarder internetanvändare i världen spenderar på nätet 2018 så blir det 1 miljard år. (källa: We Are Social, 2018)

Det digitala kroppspråket

Man talar om digitalt kroppsspråk också och menar då de aktiviteter vi har och de spår vi lämnar efter oss i digitala sammanhang. Aktiv och passiv närvaro registreras som personliga uttryck. Vi kan se detta som en bas. En stor del av närvaro på nätet är passiv. Vi läser, tittar, följer. Andelen aktiv kommunikation ökar dock och då blir det viktigare att kunna visa våra känslor.

Här kommer emojier in i bilden. Förutom ordens innebörd lägger vi till ett känslouttryck som kan sägas ersätta det fysiska kroppsspråket. Vi kan i dag stärka våra skrivna meddelanden med över 1000 olika symboler och främst är det humörssymbolerna 😊☹ i en massa olika varianter som kommer närmast kroppsspråket.

Lite liknande är det med postandet av bilder. En stor del går ut på att visa hur vi har det, hur vi ser ut, var vi är, vad vi äter etc. Men både med textmeddelanden och bilder kan det i varumärkenas och yttrandeviljans högkonjunktur bli viktigare att visa upp något än att kommunicera ärligt. När digital kommunikation är tillrättalagd eller långt ifrån ens sanna jag riskerar vi att få problem. Det blir svårt och splittrat att hålla skenet uppe över tid. En hypotes är att det växer fram en tomhetskänsla, splittring och på sikt en upplevelse av tillkortakommande då man inte är hel i sina uttryck / sina personas i de digitala kanalerna och i fysiska livet.

Video ändrar en del på det hela. Där kommer kroppsspråket in i bilden igen men det är så klart skillnad på inövade publiceringar och spontan kommunikation människor emellan.

Så vad är kroppsspråkets framtid i kommunikationen?

I videos och via Skype och FaceTime spelar kroppsspråket igen en roll men det är framför allt i Telepresence som det kommer att bli mycket viktigt. ”Telepresence är en uppsättning tekniker som gör det möjligt för en person att känna sig som om de var närvarande, att visa sig vara närvarande eller att leverera en effekt via telerobotics på ett annat ställe än deras sanna plats.” (Wikipedia). Att interagera med andra människor ansikte mot ansikte och i helbild kommer att utmana och ställa krav.

Rapporten från Ericssons ConsumerLab-undersökning 2018 pekar också allmänt på ett paradigmskifte, eftersom konsumenterna förväntar sig att digitaltekniken i allt högre grad kommer att fungera på mänskliga villkor. Enligt rapporten handlar en trend om att människans kroppsspråkallt mer blir användargränssnittet mellan människan och hennes devices.

Slutligen

Det man vill vara bra på och i möjligaste mån kontrollera kräver vår medvetenhet och att vi tränar den förmågan. Interaktion och kommunikation är basen i vårt varande som människor. Att förmedla våra tankar och känslor, att interagera och att förstå varandra.

Det är självklart och bra att vi kommunicerar i olika kanaler. Några saker hoppas jag dock på med tanke på kroppsspråket:

  • Att vi uppmärksammar kroppsspråkets betydelse för kommunikationen både i fysisk och digital kommunikation. Att vi ser till att hänga ihop som personer och värna om äktheten i våra uttryck.
  • Att vi går från passiv och kvantitativ till aktiv och värdegivande kommunikation så att vi inte lägger så mycket tid på aktiviteter som inte tillför mening. Att vi ser upp med de beroendeframkallande lockelserna och tar kommandot om vilka kanaler vi vill använda och hur vi vill uttrycka oss i dem.
  • Att vi allt mer fokuserar på helheten i vår kommunikation. Att vi går från Multi-channel till Omni-channel också på personnivå. En omnichannel-kommunikation strävar efter att ge en helhetsupplevelse. Det spelar igen roll om vi kommunicerar digitalt eller i fysiska världen.

Det är svårt att veta hur kroppsspråket framöver kommer att utvecklas. Det finns både risker och möjligheter med att bli allt mer digitala. Då det knappast kommer att bli som vi tror så är det viktiga att vi verkar för ökad medvetenhet om utvecklingen och hur den påverkar oss.

Det skulle vara intressant att höra dina tankar om detta. Välkommen att kommentera!

Kroppsspråket

Posted in Kommunikation, Reflektion, Utveckling | Tagged , , , | 2 Comments

Business i Italien

Nyligen hade jag, tillsammans med kollegor, möjlighet att fördjupa mig i utvecklingen inom det italienska näringslivet med fokus på Executive Search och Talent Management. AIMS International anordnar regelbundet konferenser där vi tillsammans med kunder fördjupar oss i aktuella ämnen. Denna gång var temat ”Ledarskap i en digital era”. Det är ett högaktuellt område som påverkar de flesta företag. Ämnet belystes ut olika intressanta ledarsynvinklar.

Mötet ägde rum i den vid Comosjön vackert belägna staden Moltrasio, strax norr om Milano. Med snöbeklädda alptoppar i fonden och blommande träd vid sjön tog vi del av anföranden och paneldebatter. Föredragshållarna kom främst från näringslivet men också från media och den akademiska världen. Föredragen följdes upp med samtal mellan föredragshållarna, AIMS Internationals kunder i Italien samt alla AIMS International kollegor inom EMEA.

Italien är sedan länge en viktig marknad för svenska företag och antalet anställda i svenskägda bolag är i Italien ca 26 000. Antalet anställda i italienskt ägda bolag i Sverige är ca 5 000. Italien är Sveriges tolfte största exportmarknad och står för strax under tre procent av vår export och strax över tre procent av vår import. Fordon, maskiner, papper och telekommunikationsutrustning är produkter som svenska bolag säljer mest av till den italienska marknaden. Italien har relativt många små och medelstora företag vilket gör att många svenska företag arbetar via återförsäljare. De stora svenska bolagen har alla en försäljnings- och serviceorganisation i landet. Tillverkningen sker dock oftast i norra Europa eller i Sverige. De som har en tillverkning av betydelse i Italien är Alfa Laval, Electrolux, Essity, Gunnebo, SKF och Tetrapak.

Det italienska näringslivets är som känt koncentrerat till den norra halvan av landet i allmänhet och Milano i synnerhet. Många statligt ägda företag har dock sina huvudkontor i Rom. Turin är centrum för fordonsindustrin med FCA (FIAT Chrysler Automobiles) och många fordonsunderleverantörer. Den italienska fordonsindustrin omfattar också lastbilar, sportbilar, cyklar och motorcyklar. De underleverantörer som arbetar för den övriga verkstadsindustrin finns dock till största delen i Milanoområdet.

Banker och försäkringsbolag har oftast huvudkontoren i Milano eller i Rom. Utomlands har de valt att etablera sig främst i länderna runt Medelhavet och i Östeuropa. Börsen finns i Milano.

För design och mode är Milano ett centrum men det finns välkända varumärken med huvudkontor över hela norra Italien. Några av bolagen har etablerat egna butiker utomlands medan många arbetar genom lokala agenter.

Livsmedel är en viktig del av exporten med bl.a. olivolja, ost, pasta, skinka och vin. De största bolagen har sina huvudkontor främst i regionerna Emilia Romagna med städerna Bologna och Parma, men det finns många huvudkontor spridda över hela norra Italien.

Turistindustrin är viktig för landet och givet Italien en stor serviceindustri. Några av världens största kryssningsrederier finns i Genua och i Livorno.

Den italienska marknaden passar väl för svenska produkter och tjänster. Svenska bolag börjar oftast med att etablera ett försäljningskontor i Milanoområdet för att komma in mitt i marknaden. Då marknaden är så stor och fragmenterad etableras sedan ofta lokala samarbeten med italienska företag. Många av dem är familjeägda. Utmärkande för dessa företag är att det i ledningen finns många familjemedlemmar och att bolagen har en tydlig hierarkisk organisation. Byggandet av en egen försäljnings- och serviceorganisation brukar för svenska företag dröja längre i Italien än vad marknadens storlek motiverar. Utmaningen blir därför ofta att hitta och utveckla rätt ledare som kan etablera en försäljningsorganisation med stort nätverk av distributörer.

Värdar för mötet i Moltrasio var AIMS International Italia och Pierangelo Favero. Pierangelo Favero är en av ledarna för bolaget och samtidigt president för AIMS International. I Italien-verksamheten finns 20 konsulter vid huvudkontoret i Milano och på filialerna i Rom och Verona och de täcker hela landet både vad gäller branscher, positioner och projekt.

Business i Italien

Posted in AIMS International Sweden | Tagged , , , , , , , | Leave a comment

Är strategisk HR-kompetens relevant i framtida styrelser?

Intelligent mjukvara ersätter människor i funktioner som är förutsägbara och som styrs av tydliga regelverk. Egenskaper för yrken och roller som  ännu inte kan ersättas med automation och som något tillspetsat blir ett koncentrat av människans återstående unikum, leder till funderingar om HR´s strategiska betydelse i framtidens företagsstyrelser;

  • Hur skall företagen skapa bästa förutsättningar för att attrahera, stimulera och utveckla framtidens Humana Resurser?

Tillväxt blir allt mer utmanande. Att rekrytera rätt, utbilda, utveckla och skapa attraktiva förmånspaket  för personalen kan bli en strategiskt avgörande fråga i den stenhårda konkurrensen. Egentligen är detta i sig inget nytt, det nya är hur marknad och teknik sätter frågan i ett nytt och helt annat perspektiv.

HR är, sett i ljuset av ovanstående, den funktion i företaget som har mest erfarenhet av att hantera de strategiska nyckelområdena

  •  Attrahera och kompensera nyckelpersoner
  •  Utbilda och kompetensutveckla personal
  • Mäta prestationer och successionsplanera för framtiden

Personalkostnad är inte sällan en av de största kostnadsposterna för företagen. Att definiera kompetenser och designa strukturer för att optimera personalkostnader och prestationsprogram ligger inom ramen för HR-strategens kompetens.

För att möta den digitala omvandlingens påverkan på funktioner och befattningar, måste företagen ha en tydlig uppfattning om vilka kompetenser som behöver förstärkas och nyskapas samt planer över utbildningsinnehåll som säkerställer utveckling och därmed framtida konkurrenskraft . En strategisk HR-chef kan detta.

En strategisk HR-chef kan bidra till att utveckla nya och mycket mer agila sätt att utvärdera och mäta individuella och kollektiva prestationer. Och således också den kompetens som bäst kan sörja för en väl underbyggd och genomförd successionsplanering.

HR har ingen tradition av att vara ordinarie i en styrelsefemma men tiden är möjligen inne för att fundera över om det inte är dags snart.  För att göra funktionen legitim på styrelsenivå bör nog HR själva jobba mer med ett utifrån-och-in perspektiv i sin vardag och komma närmare affären. Men också utveckla kunskapen och förståelsen för hur den digitala transformationen påverkar processer och affären.

Avslutningsvis och alldeles oavsett ovanstånde resonemang är betydelsen av effektivt samarbete i styrelsen central. En skicklig HR-chef är van att bidra med att skapa goda förutsättningar för detta!

HR Vital function

Du kanske också vill läsa:

På varje företags agenda: To FIND&GROW the right leaders

Behöver du en strateg eller en specialist?

Att leda transformativ digitalisering

Posted in AIMS International Sweden | Leave a comment

Följ oss på Twitter

Kategorier

Starkast vinner inte alltid

Starkast vinner inte alltid

Här kan du läsa Titti Hammarlings bidrag i Finska Akademiens bok Aderton kommentarer om ledarskap. ”Ingen tävling är slut förrän den är slut. Starkast vinner inte alltid.”
Läs mer

Boken beställer du via Finska Akademien.

Ett viktigt samtal

Ett viktigt samtal

Här kan du läsa Titti Hammarlings bidrag i Finska Akademiens bok Kommunikation. ”Bakom all kommunikation finns människan. Där står du och jag.”
Läs mer
.
Boken Kommunikation kan beställas här

Att välja ledare

Att välja ledare

Det ger status och pengar och är ofta glamoröst. Men att vara ledare innebär också ständig press och massor av ansvar, sägs i boken Att välja ledare. Läs mer om boken här.


AIMS International Sweden | Tullgränd 4, 6tr, 111 30 Stockholm | Contact