Innovationens och kreativitetens plats i arbetet

Visst har vi längtat efter snacket vid kaffeautomaten? De där samtalen som ger inspiration, bjuder in till kreativa idéer och ibland till och med bidrar till ren innovation? Kaffeautomaten är nog inte platsen, där kreativiteten börjar flöda, för alla. Låt den här och nu symbolisera den plats där du i vardagen möter kollega/kollegor och ni spontant får det att spraka i tankebanorna.

Distansarbete som stresshanterare

För min egen del har distansarbetat varit bra för det har lett till mindre stress, mer energi och ökad produktivitet. En fördel var att restiden till och från arbetet har kunnat användas till arbetstid eller fritid. Det som jag på olika sätt har försökt motverka men ändå upplevt som negativt är en viss professionell och social isolering. Otaliga intressanta och positiva digitala möten har inte riktigt vägt upp bristen på de där kaffeautomatssamtalen. De insikterna tar jag med mig när jag nu tillbringar mer tid på kontoret igen.

Vad är innovation?

Ska vi se mera seriöst på det hela så har de egna erfarenheterna gjort mig intresserad av vad som under pandemin har hänt och nu händer med företagens kreativa och innovativa arbete. En innovation är, enligt wikipedia, en ny idé, till exempel i form av en produkt, lösning, affärsidé, tjänst, kemisk formel, matematisk metodik eller teknik som visar sig lovande eller fungerar. Den har officiellt inte tänkts ut tidigare av någon annan. Innovation kommer av latinets innovare, som betyder “att förnya”. Det är inte ofta som det blir en helt ny disruptiv idé, som ställer allting på ända och revolutionerar något. I stället är det vanligtvis en inkrementell lösning som medför små, stegvisa förbättringar. Därför är förslag från andra, ja, ibland t.o.m. klagomål från kunden värdefullt att få. En idé som blir till en innovation behöver inte vara perfekt från början. Kreativitet är ganska närliggande men inte samma sak då det är ett sätt att lösa problem på i vid bemärkelse.  Vi behöver både innovation och kreativitet i våra verksamheter. Ofta finns medvetenheten om detta men många verksamheter ägnar ändå för lite tid åt de båda. För att nå riktig framgång med innovationer och kreativa processer krävs kunskap, processer, planering, motivation och uppföljning.

“Tredje rummet”

Så när är vi då mest kreativa i arbetet? Enligt den amerikanske professorn och sociologen Ray Oldenburg så kommer de bästa idéerna inte när vi är på möten. Han beskriver en ”första plats” som hemmet och en ”andra plats” som arbetet men det är på en ”tredje plats” som kreativiteten finns.  Han beskriver ett antal krav på platsen i fråga och för att mycket förenklat beskriva platsen så ska den vara bekväm, neutral, icke snobbig, ett hem men ändå inte ett hem. Så var finns den platsen? För min del t.ex. i fikarummet och på lunchrestaurangen. Därför ser jag fram emot innovation och kreativitet nu när jag åter igen kan möta mina kollegor i det ”tredje rummet”.  Det är därtill trevligt att förena nytta med nöje!

Innovation vid kaffeautomaten

Posted in AIMS International Sweden, Reflektion, Utveckling | Leave a comment

FÖR BÄTTRE STYRELSE- OCH LEDNINGSARBETE

Jag ställde 6 frågor till Jonas Carpvik

Många styrelser har behov att förbättra sitt arbete inom något område. I ett samtal med Jonas Carpvik nyligen ställde jag några frågor kring styrelsers arbete, för att presentera honom närmare. Jonas har, som vi skrev i ett tidigare inlägg börjat som Associerad Senior Consultant på AIMS International och hans svar är intressanta att ta del av för alla som reflekterar över styrelse- och ledningsarbete och hur det kan utvecklas.

Vilka vanliga utmaningar ser du att styrelser har i dag?

Jag tror många styrelser har utmaningar i sorteringar av frågor. Vad hör hemma i styrelserummet och hur sorterar och prioriterar vi så att ledningen får rätt förutsättningar att göra ett så bra jobb som möjligt. Att styrelsen jobbar med rätt frågor och på rätt nivå i frågorna har stor påverkan både på ledningen och vad ägarna får ut av sin styrelse och bolaget.

Att bemanna sin styrelse med rätt kompetens, erfarenhet och personlighetsmix tror jag också är en utmaning. Även att ha balans mellan män och kvinnor. Rätt mix i ett styrelserum gör stor skillnad i vad som blir uträttat.

En annan fråga som är en utmaning är att hantera frågan om digitalisering. Den går inte att ducka för och det är verkligen en strategisk fråga som löpande borde finnas på varje styrelses agenda. Hållbarhetsfrågorna är en annan fråga. Båda behöver vävas in på en hög strategisk nivå för att få rätt fokus och kraft i beslut för att sedan genomsyra arbetet och målsättningarna ägare – styrelse – ledning.

Vad ser du som utmärkande för styrelser som är framgångsrika?

  • Att man har rätt kompetens och mix på medlemmarna och att uppdraget till styrelsen från ägarna är tydligt.
  • Förmågan att ha höjd på strategiska diskussioner och beslut, men också att kunna hantera en detaljfråga som har betydelse för helheten i bolaget och/eller i ett beslut.
  • Att man har en värdegrund för arbetet och en god ledarskapskultur för att driva sin uppgift framåt och vara en bra sparringpartner för bolagets ledning.
  • De är prestigelösa i sitt arbete. Uppdraget och målet är det viktiga, inte personlig prestige eller revirtänkande.
  • Att man har kunskap om sina styrkor och svagheter och är noga med att komplettera med extern kompetens där man har behov av det för att upprätthålla rätt kvalitet.

Kan du ge några tips till styrelser om vad de ska eftersträva?

  • Ha en tydlig struktur och målsättning för arbetet.
  • En tydlig prioritering av frågorna som finns att behandla.
  • Vara beslutsmässiga och våga ta modiga och tuffa beslut.
  • Ha högt till tak och utrymme för diskussioner och tankar som går ”utanför boxen”. Det viktiga är att landa i en samsyn som gör det möjligt att komma vidare i frågor och ta beslut.
  • Förstå sin roll och sitt ansvar – skapa tydlighet i sorteringen av vad som hör hemma hos ägare – styrelse – ledning.

Var börja?

Jag skulle säga att en bra start är att ha ett tydligt direktiv från ägarna och också att prata igenom varför man ska ha en styrelse och vilken sammansättning den ska ha. I ägarledda bolag är en mix av ägare och externa ledamöter att rekommendera.

Många gör starten av ett styrelsearbete för stort tycker jag. Det blir mer ett hinder än en resurs. Mitt råd är att börja med att få igång ett strukturerat styrelsearbete som sedan får utvecklas över tid.

I ägarledda bolag är en bra början att tillsätta en extern styrelseordförande.

Vilka är dina egna utmärkande bidrag som konsult när du arbetar med styrelser?

Jag är en god lyssnare som alltid börjar med att försöka förstå vilket läge ägarna och bolaget befinner sig i och var man önskar vara. Det är avgörande för hur man tar den vidare resan tillsammans.

För mig är det viktigt att bidra med både personlighet, engagemang och kompetens/erfarenhet. Jag vill vara den där extra resursen som kan ge ett utifrån-perspektiv och hjälpa till att lyfta både personer och frågor på ett sätt så att det driver framåt och skapar energi och kraft i rätt riktning.

För mig är det viktig att vara ödmjuk inför personerna jag möter och uppdraget jag är involverad i, samtidigt som mål och resultat kräver en fasthet och klarsynthet.

Som person är jag prestigelös och har vana att hantera både små och stora frågor, både strategiska och operativa. Det skapar en flexibilitet i uppdragens innehåll och kunden kan använda samma resurs i olika typer av frågor och på så sätt få en kontinuitet och långsiktighet i samarbetet.

Mitt fokus är att arbeta med ”mjukvaran” (människorna) för att nå både ekonomiska och kvalitativa mål.

Vad ser du fram emot med AIMS International?

Jag ser fram emot att få vara del i den fina organisation som AIMS International är både i Sverige och internationellt. Det ska också bli spännande att arbeta tillsammans i olika kunduppdrag och att med våra olika kompetenser och erfarenheter få kundernas verksamheter att utvecklas och växa!

Med det team som vi tillsammans utgör är jag övertygad om att vi har en bra bas att hjälpa kunder inom många områden och branscher när det kommer till ledande befattningar, ägare och styrelser.

Har du frågor eller vill diskutera vidare? Du är välkommen att kontakta oss på AIMS International Sweden.

Jonas Carpvik Coaching, Ledarskap, Styrelsearbete

Titti Hammarling

Managing Partner i AIMS International Sweden
Head of Global Board Services Practice I AIMS International

Posted in AIMS International Sweden | Leave a comment

Att ha medarbetare världen över i det lilla tech-bolaget

Tekniken har funnits i många år och nu har också acceptansen fallit på plats. Steget från att arbeta digitalt och internationellt till att ha medarbetare som verkar fullt ut digitalt från olika platser runt om i världen är kanske inte så stort. Vårt digitala arbetssätt under pandemin, som inneburit att många utfört sitt arbete från olika platser, har medfört att även mindre verksamheter oftare rekryterar medarbetare globalt. Kanske i första hand inom branscher där den kompetens som behövs helt enkelt inte finns i tillräcklig omfattning i Sverige. Vill man växa snabbt och har behov av specifika kompetenser, har man helt enkelt inget val. Om produkten eller tjänsten dessutom ska säljas på en världsmarknad blir fördelarna med att rekrytera globalt ännu tydligare.

Decentraliserat beslutsfattande

Kanske har den svenska företagskulturen med ett utpräglat decentraliserat beslutsfattande ett försteg i det sammanhanget. Vi är vana att skapa en kultur där var och en tar sitt ansvar och ofta mer därtill, där den som för fram idén också är den som får credit för den och ofta är med och driver arbetet som följer. Här kan det digitala mötet skapa mer jämställdhet än motsvarande fysiska möte hade gjort. Det digitala mötet har bättre förutsättningar att ge varje deltagare likvärdigt utrymme.

Företagskultur – fördel tech-branschen

När det gäller att skapa en gemensam företagskultur kan det finnas fördelar för just tech-branschen. En sådan är att alla, oavsett var i världen man finns, hämtar sin kunskap ur ett begränsat antal källor. Här spelar det ingen roll om du har läst på Berkeley eller KTH, du arbetar ändå uppkopplad mot samma servrar. När det handlar om mobilappar finns det i praktiken bara två infrastrukturer – Apples och Googles. Man går på samma konferenser och hänger på samma forum. Det finns fördelar i att alla läser samma böcker och har samma förebilder oavsett var i världen man verkar. Startsträckan för att skapa ett konstruktivt samarbete blir kort och det går snabbt att börja fokusera på uppgiften.

Hur ser då utmaningarna ut för ett litet men samtidigt globalt tech-bolag?

En utmaning är hur man skapar en arbetsmodell för att främja kreativitet. Det är viktigt att skapa en känsla av utveckling i arbetet. Inte minst när det gäller digitala produkter som förändras så otroligt snabbt behöver kreativitet finnas med hela vägen i processen. Ett högt tempo av idéer, förändring, tester och data på hur det fungerar i en kort loop är viktigt. En kultur av att våga prova är avgörande.

Slutligen är frågan hur man rekryterar någon i ett annat land. Inom EU är det fortfarande relativt enkelt att anställa, i andra delar av världen blir det oftast fråga om att köpa konsulttjänster. Det finns etablerade internationella plattformar där det är enkelt att såväl fråga efter som att offerera tjänster. Konsultavtal ger även vissa fördelar när det gäller möjligheten att avtala om hur de immateriella rättigheterna ska hanteras.

Inom AIMS International kommer vi in när rekryteringar ska ske. Det finns en trygghet i att samarbeta med etablerade partners i de länder där man ska rekrytera och att vi finns i över 50 länder. Det gör att vi kan hjälpa till med både etableringar och rekrytering av nyckelpersoner.

tech-bolag

Posted in AIMS International Sweden | Leave a comment

Meet Cecilia Diaz

In our series of interviews with AIMS partners in other countries, the turn has come to Cecilia Diaz, Managing Partner at AIMS International Mexico. She talks about what it is like to work as an Executive Search consultant in the Mexican market and about how she and her colleagues have a strong focus on, among other things, technology with the important tech hub in Guadalaraja and supporting international clients.

Mexico is Sweden’s second largest export market in Latin America after Brazil. The first Swedish companies appeared over 100 years ago, such as Ericsson, which was established in 1904. There are over 150 Swedish or Sweden-related companies with operations or representation in Mexico. Half of these are subsidiaries, half of which in turn have production in the country, including exports to third countries.

Swedish companies employ a total of more than 100,000 people in Mexico and the largest employer is Autoliv with about 13,000 employees around the country. We export telecom equipment, medical products, vehicles, including vehicle components. Sweden imports, among other things, internal combustion piston engines, telecom equipment, coffee and alcohol.

What is Mexico’s economy like?

Mexico´s diversified economy, including hi-tech industries, oil production, mineral exploitation, construction, aerospace and manufacturing is among the world’s 15 largest economies and is the second largest economy in Latin America. (Brazil is the fist one)

How is the overall situation in Mexico after over a year of the Covid-19 pandemic?

According to the IMF, GDP contracted by an estimated -8.2% in 2020, due to the outbreak of COVID-19. Nevertheless, IMF’s April 2021 forecast projects a growth of 5% for 2021 and 3% for 2022, subject to post-pandemic global economic recovery. Although the COVID-19 created significant challenges, the agricultural sector has been one of the more privileged sectors in Mexico.

Output in service-related activities (including trade and transportation) dropped 5.2 percent in Mexico, while goods-producing industries (including manufacturing, construction, and utilities) fell 0.5 percent while Agricultural output increased 4.4 percent.

Describe the development of Mexico as a new hub in IT and tech development.

Mexico’s IT outsourcing industry has been growing at an annual rate of 10%-15% and is now considered the third-largest exporter of IT services ($21 billion+ IT exports).Social, technological and economic factors are contributing to an explosion of innovation and technology development in Mexico, making the country a prime hub for global organizations implementing artificial intelligence (AI), the Internet of Things (Iot), cybersecurity and cloud solutions.

Supported by higher education, a growing middle class, and women’s participation in the economy, Mexico’s workforce offers superior English and Spanish language skills, proximity to the U.S. and Canada, convenient time zones, and a collaborative culture with more than 650,000 working technology professionals, and a technology workforce expanding three times faster than the global average, Mexico is primed to support international technology development.

Mexico now has the largest fintech environment, tech start-ups have tripled since 2010 as well as government and VC investment in the startup ecosystem. In addition, Mexico’s working age population is projected to be 68% by 2033, more than any other LatAm nation, according to (ResearchAndMarkets.com)

Guadalajara- the IT hub. How has the development been continuing since the start? Where is Mexico today as a tech hub?

The state of Jalisco is the first technology outsourcing destination chosen by the big makers of semiconductors of the Silicon Valley. As early as the 1960s, the IBM-like players were attracted by Jalisco’s education level, affordability, and government subsidies.

Since Guadalajara was chosen by the Federal Government and MIT to be the new Digital Creative City, gave the city significant funds to invest in building the infrastructure to host new IT Companies, the city became the core of Mexico’s IT software industry. Its robust telecommunications  infrastructure has also fostered significant growth, with some of the world’s largest high-tech companies, such as IBM, HP, Intel, Oracle, and Continental, calling it home.

The area ranks fourth in foreign direct investment which comes mainly from the United States, Germany, Spain, Japan, India, and China. Its cultural richness and economic vitality also make it one of the most cosmopolitan areas in the country, offering a high quality of life to its citizens

In what areas do you see the highest demand for Executive Search and Talent Management services in Mexico?

The industries with more demand for ES are Media & Technology; Agribusiness and Industrial (Electronics, TELECOM); the positions (which can be in all industries) that have had a growth in search demand are those related to e-commerce and digital market at different seniority levels.

Regarding Talent Management, unfortunately due to the pandemic many companies have stopped investing and aimed on the development beyond the technical training of their teams. A great area of opportunity to specialize in is Succession Planning since in Mexico 70% or more of the companies are family owned, there are large companies already in 2nd or 3rd generation, institutionalized that have not worked yet on their succession plan and replacement schedules in case of loss of talent in a key position, this is situation generates a very interesting opportunity to develop customized solutions that allow them to go down this path.

What kind of clients and positions do you work with?

We work with a wide range of clients, companies that are part of global groups with international presence, Mexican companies in the process of internationalization and even companies on their way to institutionalization, our main expertise is in highly specialized management and executive positions.

Most of our clients belong to the following industry segments:

  1. Industrial, Engineering & Logistics (80%)
  2.  Pharma, Healthcare Care & Life Science (13%)
  3. FMCG, Retail & Luxury Goods (7%)

Positions levels searched for:

  1. Lower Management
  2. Functional Experts
  3. Directors

Disciplines:

  1. Operations
  2. Human Resources
  3. Sales
  4. Administration
  5. Finance
  6. Marketing
  7. Customer Service

How specifically do you handle international assignments?

 As part of a global organization, we receive international assignments that require our local expertise, and at the same time leveraging a global vision at all times.

The first thing we do when receiving an international referral is a meeting along with the partners who refer the potential client in order to know the scope of the project, how has been the overall process (formats, personality traits of the client in terms of negotiation, his/her profile) once this first stage has been completed we have a kick off session with our Client to understand in depth their requirements and to know better their expectation on what needs to be ¨tropicalized¨ and what needs to remain at its full essence.

We then put the pieces together, to develop a strategy that will allow us to fulfill any position required in this market, with the stamp of the best quality that can be matched at an international level.

Our tools, best practices, and global expertise shared between Partners always allow us to go a step further in every search. 

How would you describe the Executive Search market in Mexico?

Executive Search in Mexico has been impacted by the digital transformation and the challenges that companies must make more efficient use of their budgets.

Tools such as LinkedIn (and other social networks) have impacted globally and Mexico is no exception, however, despite the networks and AI, a great differentiator and added value is the expertise of our consultants, their deep knowledge and understanding of the client, needs, culture and the market.

I believe that the Mexican market as a common denominator will try to search autonomously, estimating that through networks they will achieve the identification of the ideal profile. Nevertheless, as time passes by, they end up realizing the internal searching process has taken them much more effort and resources than planned, at that moment they will decide to look for an ally. 

What makes AIMS International Mexico one of the absolute leading companies in the country in Executive Search?

We are aiming to be one of the big players / leaders in Executive Search.

  • Global Presence
  • International approach
  • Expertise in the field
  • Service completely focused and centered in the client (customized service)
  • Team of professionals and a collaborative culture

Mexico has happy, solidary, competitive people and good workers!

Cecilia Diaz

Thank you Cecilia for taking the time to speak with us and also thank you to the other team members in Mexico who contributed with research and facts for this article:

References

https://santandertrade.com/en/portal/analyse-markets/mexico/economic-political-outline

https://ndscognitivelabs.com/insight-mexico-the-new-global-technology-development-hub/

https://connectamericas.com/content/guadalajara-mexican-silicon-valley

https://www.prnewswire.com/news-releases/mexico-rises-as-a-global-hub-for-innovation-as-tech-start-ups-have-tripled-in-10-years-300814747.html

https://www.dallasfed.org/research/swe/2021/swe2101/swe2101c.aspx

Posted in AIMS International, Partners i AIMS International | Leave a comment

Välkommen Jonas Carpvik!

Vi har den stora glädjen att meddela att vi har inlett ett samarbete med Jonas Carpvik och hans konsultbolag Carpvik Consulting! Vi hälsar i och med detta Jonas varmt välkommen till vårt Sverige-team. Jonas kommer hos oss att verka som Associated Senior Consultant inom Board Services och Executive Search. Med sin gedigna erfarenhet från uppdrag som VD, styrelseordförande och styrelsemedlem får kunder i Jonas en konsult, som stödjer deras verksamheter i samverkansfältet mellan ägare, styrelse och ledningsgrupp. Han kommer att arbeta med internationella och nationella uppdrag med Jönköping som bas.

Bakgrundsmässigt har Jonas lång erfarenhet från automotive men också från andra branscher. Han har mycket god kännedom om ägarledda företag och har i dagsläget konsultverksamhet med fokus på ledarutveckling, coachning och affärsutveckling. Han är certifierad ledarskapscoach.

Tillsammans med Jonas kan vi hitta rätt ledare och nyckelpersoner till kunduppdrag och stötta dem att växa som människor och i sina ledarroller.

Titti Hammarling, Managing Partner i AIMS International Sweden:

Med Jonas Carpvik som Associated Senior Consultant i vårt team stärker vi vårt kunderbjudande i uppdrag riktade mot styrelser och ledningar. Då han också är en synnerligen klok person som har fokus på både affär, resultat och på hållbart ledarskap så ser vi mycket fram emot en gemensam framtida utveckling.

Du får kontakt med Jonas Carpvik på +46 766-77 77 77 och jonas@aimsinternational.se.

Vill du höra mer från oss på AIMS International Sweden så är du välkommen att kontakta Titti Hammarling på +46 70 521 46 81 och titti@aimsinternational.se.

Inom kort publicerar vi ett inlägg där du får möjlighet att lära känna Jonas Carpvik och hans sätt att arbeta närmare.

Jonas CarpvikJonas i sommarmöte med några av AIMS International Sweden-konsulterna. Hela teamet möter du på aimsinternational.com

Posted in AIMS International Sweden, Board Services, Coaching, Executive Search | Leave a comment

Sommartider, tack och tillgänglighet

Vi vill önska dig en riktigt härlig sommar. Hur du än kommer att balansera fram mellan arbete och semesterveckor för att ta dig till hösten! Hoppas att du får tid och plats för inspiration, vila varvad med aktiviteter och samvaro med dina nära. Nu när pandemin inte ligger över oss som ett tungt mörkt täcke behöver vi få uppleva sommaren när den är som bäst. Låt oss därför göra en sommar som är allra bäst.

Stort tack till alla – kunder, kandidater, kollegor och samarbetspartners som vi har fått möta under de gångna månaderna. Vi hoppas på än fler möten, samtal och samarbeten framöver!

Du når oss alla, även under sommarmånaderna, via kontaktuppgifterna här.

Sommarhälsningar

 

Posted in AIMS International Sweden | Leave a comment

Manager – what is your vacation strategy?

I share mine for your inspiration

Many companies and managers prepare themselves before the summer period starts with several weeks of vacation. For many of us it means that we try to close as many open topics as possible before the vacation period starts to be able to relax. Now before the summer period I feel it is good to reflect about what the vacation period means for each of us.

When I meet high performing managers and senior specialists the focus on our discussion is quite often on the job and performance. Usually, we talk also on work and life balance including vacation practices. When we discuss this more in-depth it becomes evident that managers´ possibility to have a decent vacation depends on a number of factors. Below are the top 3 reasons based on numerous discussions with managers.

First, global companies are used to handle business 24/7, all year around. The companies live in the world where someone is absent every day. It is quite natural that the globalization takes us towards the direction where key people are expected to be available also during their vacation. This is the price to be paid when accepting a key leadership position.

Secondly, we (still) have leaders who expect their reporting managers to always be available and, if not, interpret the vacation as a sign of lack of commitment or focus. We come back to leadership and to the question what kind of leadership culture we want to foster. Obviously if your manager wants you to work then you will most likely will do, also when on vacation.

Thirdly, and the most common reason is that managers are used to be available, use mobile working tools and respond to emails and calls even when they are on vacation. We say that we do that by our own choice, to have control and to enable a relaxed vacation.

For a vast majority of the manager´s you do not explain why vacation period is needed and I am not going to repeat all the positive reasons of having a vacation. I believe that each of us working in a global business environment should develop clear rules on how to manage work and vacation in the best way.

Here’s my personal vacation rules (or behaviors) for your support.

  • Work is only allowed if it cannot wait.
  • I do not call or send messages to my colleague who is on vacation. I only send emails if the issue cannot wait and nobody else can support.
  • I do not respond to emails unless it is urgent and cannot wait. If I am copied in an email, I take it is a sign that my response is not needed.
  • Client emails are always priority 1 and I will respond within the same day.
  • I check emails max 3 times per day – morning, lunch, and evening, if possible, without disturbing any other activities.

I have been working many years in international environments for global companies and during the years I have tried to follow working rules as above with minor modification. Sometimes with a good success and sometime with less of success. For summer 2021 I am again fully dedicated to these! Let us see how it goes.

Let us demonstrate strong Self-Leadership to enjoy the time with our families and friends. I want to wish everyone a relaxing vacation period!

Manager vacation

Posted in AIMS International | Leave a comment

EMEA – då och nu

Vi närmar oss årets eEMEA-möte i AIMS International. Denna vecka har vi digitala möten onsdag-fredag kring olika viktiga och aktuella teman. Förberedelserna har påmint oss om Europas och EMEA:s betydelse för våra kundsamarbeten och för oss själva som AIMS-partners. Hur har vår historia sett ut och vad har regionen för ställning i dag? Och det allra viktigaste – vad ger det våra kunder?

AIMS International grundades1992

AIMS International är sprunget ur viljan hos några visionära ledare för Executive Search-företag på kontinenten att erbjuda kunderna rekryteringar över landsgränserna. Ursprungsländerna var vid grundandet 1992: Frankrike, Schweiz, Spanien, Storbritannien och Tyskland. Sverige kom med så tidigt som 1993 och några av våra konsulter i Sverige var med redan på den tiden. Då som unga talanger.

Det är intressant att tänka tillbaka. Alla verksamheterna var mycket professionella. Det var före hemsidornas och exempelvis LinkedIns givna plats i rekryteringssammanhang, men behovet fanns då som nu att söka ledare till utländska dotterbolag och av att bredda sökandet efter kandidater genom att söka i fler än ett land. Att som konsult själv söka i ett annat land med de skillnader som fanns i språk, kultur och näringsliv upplevdes som en stor risk. I stället var det alltid säkrare att ta hjälp av ett konsultteam i det aktuella landet. I dag fungerar samarbetet på liknande sätt men mera projektorienterat och med tyngre roll hos en Key Account Manager, som känner kunden väl. Den digitala världen gör att sökarbetet kan göras i stort sett varifrån som helst. Kännedomen om lokala förhållanden och kulturer kan man däremot inte fånga in utan att ha konsulter på plats.

Vi fortsätter växa

AIMS International växte snabbt. Vi skapade gemensamma rutiner, gemensam organisation och till slut brandade bolagen i de olika länderna om till det gemensamma AIMS International. Därefter har samarbetet utvecklats vidare och vi har också breddat tjänsteutbudet till Board Services och Talent Management utöver Executive Search.

EMEA – AMERICAS – APAC

I Europa har vi i dag partners i Albanien, Belgien, Bulgarien, Danmark, Finland, Frankrike, Grekland, Irland, Italien, Litauen, Luxemburg, Nederländerna, Polen, Rumänien, Ryssland, Spanien, Schweiz, Storbritannien, Sverige, Tjeckien, Turkiet, Tyskland, Ungern och Österrike. Europaregionen har utökats till EMEA med verksamheter också i Egypten, Förenade Arabemiraten (Dubai), Marocko, Nigeria och Sydafrika. Därutöver finns AIMS International i alla viktiga länder i de andra världsdelarna. Totalt sett har AIMS International, tillsammans med AMERICAS och APAC regionerna, verksamhet i 50-talet länder.

Vad blir månne nästa steg i utvecklingen? Trots pandemins negativa konsekvenser på många plan så känns det som att vi har kommit varandra närmare. Då vi har stor lyhördhet för våra kunders situationer och behov så tror vi att de strategiska partnerskapen över landsgränserna kommer att bidra ännu mer till framgången hos kundföretagen. Att hitta och utveckla rätt ledare kommer inte att bli mindre viktigt framöver. Tidigare var konferenser tillsammans med våra kunder ett uppskattat inslag för gemensam omvärldsbevakning. Som alla längtar vi efter att träffas IRL men fram till dess ska vi nu umgås med EMEA-kollegorna i platt-formatet.

eEMEA 2021

Posted in AIMS International | Leave a comment

Att rekrytera till en startup

Att vara en startup påminner inte så lite om att vara ett nybildat band. Båda består av en liten grupp som går att räkna på ena handens fingrar. Relationerna i gruppen behöver fungera på ett bra sätt. Matchningen mellan kollegorna/bandmedlemmarna bara måste vara perfekt. Antingen är magin där eller så är den inte det. Haveririsken i ett tidigt skede i ett litet bolag är stor, en enda person kan bli ett allvarligt problem. Rätt rekrytering i en startup kan samtidigt betyda så otroligt mycket positivt.

Den första början

De flesta startups drivs av personer som känner varandra väldigt väl, i bandanalogin hittar man en trummis, en basist och en gitarrist som är de rätta i sammanhanget. Att bara samla ihop ett startkapital och sedan anställa en grupp okända personer skulle nog få försöka sig på. De personliga nätverken är snarare helt avgörande i det känsliga utgångsläget. Man engagerar bara de allra bästa utifrån de roller som ska tillsättas. Innan dessa personer är på plats kan inte verksamheten dras i gång. Den innersta kretsen måste vara en solid och stabil kärna i företaget.

Hur hantera nästa steg?

Att på ett bra sätt definiera de fortsatta behoven i företaget när utvecklingstakten är blixtsnabb är förstås en utmaning. Man lär känna sig själv under resans gång, lär känna marknaden, förstår hur erbjudandet ska se ut och när det ska komma. Man utvecklar den egna idén om affären. Idéer som kanske sträcker sig flera år in i framtiden måste ställas mot frågan hur man når break-even så snabbt som möjligt. Vad ska man först utveckla och ta till marknaden och vilka krav ställer det på medarbetarna? Den kunskapen växer snabbt och är en levande process som förstås påverkar behoven.

Ensam är inte stark

I 5-10-personersfasen är kompetensen naturligtvis oerhört viktig, varje medarbetare måste ensam kunna bära sitt ansvarsområde – bandet har bara en trummis. Samtidigt kan det mellanmänskliga riskera att sänka en hel verksamhet. I ett så känsligt läge har man inte råd med allvarliga konfliktytor. Det bara måste fungera i samarbetet mellan alla inblandade. Ett ensamt, men samarbetsobenäget, geni blir aldrig bättre än tre personer som verkligen kan samarbeta.

Ett sätt att gå tillväga för att smalna av urvalet är att rekrytera ur ett mindre nätverkssammanhang där man automatiskt får en selektion av kompetenser. Söker man t.ex. en utvecklare med en ovanlig kompetens vänder man sig kanske till ett forum för den typen av utvecklare. På samma sätt som att man en gång i tiden bara satte upp lappen där du sökte en ny trummis till bandet på anslagstavlan till den coolaste skivbutiken i stan. Det kan innebära att rekryteringen tar längre tid men sannolikheten för att det blir rätt blir betydligt högre. Viktigt blir förstås även att involvera hela det befintliga teamet, inte minst de som kommer att arbeta närmast den nya kollegan.

Kravet på rätt kompetens är grunden men rätt person är avgörande!

Matchningen mellan företagets kultur och de tillkommande medarbetarna är en minst lika viktig fråga som kompetensen. Förutom att ha en klar bild av vilka man är så blir det viktigt att kommunicera denna bild på ett tydligt sätt till de potentiella kandidaterna. Om man inser att alla inte skulle passa ur ett värderings- och personlighetsperspektiv är det lika bra att vara ärlig med det på en gång. Det som lockar en potentiell kandidat kan kännas fel för en annan. Ett första urval genom det filtret blir en vinst för alla inblandade.

Hur identifierar man då rätt person? Magkänsla kan vara en del av svaret, intuition byggd på många års samlad erfarenhet. Lång erfarenhet och magkänsla kan inte formaliseras i form av regler för ett rationellt beslutsunderlag men är ändå en viktig del av våra beslut. Men en ännu viktigare komponent är en ordentlig process och riktiga verktyg för att testa potentiella kandidater. För just startups kan tidsbrist vara en faktor att hantera. Vanliga processer för rekrytering överges och magkänslan sviks. Medskicket blir att backa ur bilden, ta in hela perspektivet att hellre acceptera en försening än att trampa snett i det som är en avgörande rekrytering. En felrekrytering är ett större bekymmer i det långa perspektivet.

Att rekrytera till en startup

Posted in AIMS International, AIMS International Sweden, Executive Search | Leave a comment

Inspiration just nu – Juni 2021

Restriktionerna börjar lätta, det är ljusare ute och mycket börjar kännas mer positivt överlag. För vår del fortsätter vi få förtroendet kring många spännande uppdrag. Här kommer några spaningar från sista tiden. Några har dykt upp i researcharbetet för att förstå våra kunders behov. Andra bara för att de på olika sätt berör frågor som intresserar:

FoondaMate

Hållbarhet har fortsatt stort fokus för många. En startup som inspirerar lite extra är FoondaMate, en WhatsApp chatbot som ger studenter i Sydafrika med begränsad internetåtkomst tillgång till utbildningsmaterial. WhatsApp i Sydafrika tillåter surf utan kostnad vilket FoondaMate utnyttjar. För närvarande når man ut till över 100 000 studenter i fyra länder.

https://foondamate.com/

Havas Media Group 2021 Meaningful Brands report

Tillhör du dom dem som tröttnat på företag som kommer med tomma löften? Du är inte ensam. En studie visar att 71% av de tillfrågade är missnöjda och man talar om cynismens tidsålder.

Tre fjärdedelar (75%) av våra kända varumärken kan försvinna och konsumenterna bryr sig inte eller skulle lätt hitta en ersättare, enligt Havas Media Groups 2021 Meaningful Brands-rapport. Detta är det 12: e året i rad där värdet på varumärken generellt sett har minskat, enligt halvårsrapporten.

Medan 73% av de tillfrågade konsumenterna säger att varumärken måste agera nu för samhällets och planetens bästa, tror alltså 71% inte att varumärken företagen kommer att uppfylla sina löften, vilket orsakar anklagelser om vad rapporten kallar “CSR-tvätt” – ett misslyckande med företagens sociala ansvar (CSR) som ytterligare kan äventyra varumärken på sikt.

Läs hela rapporten här: https://www.havasgroup.com/press_release/havas-meaningful-brands-report-2021-finds-we-are-entering-the-age-of-cynicism/

IoB – Internet of Behavior

IoB Internet of Behavior – en förlängning/vidareutveckling av IoT som man kanske inte pratar lika mycket om som IoT (Internet of Things). IoB kan enkelt beskrivas som en process genom vilken användardata analyseras genom med ett beteendepsykologiskt perspektiv. Dessutom kombinerar IoB befintlig teknik, som fokuserar på individen direkt som ansiktsigenkänning, platsspårning och Big Data. Ett bolag som fokuserat på IOB kopplat till IT-säkerhet är Armis Security. De säkerställer att deras kunder använder integrerade enheter och mjukvara som minimerar risken för cyberattacker.

Det som gör att Armis Security sticker ut är att de använder en IOB-riskmotor för att upptäcka misstänkta aktiviteter och hot mot ett företags säkerhet. Armis både identifierar hoten och erbjuder samtidigt olika typer av skydd.

https://www.armis.com/

Ett annat område där det händer mycket och det går riktigt fort är inom logistik och supply chain.

Fleetroot – Fleet Management

En startup i Förenade Arabemiraten, Fleetroot erbjuder en IoT-plattform för företag så att de kan kontrollera och hantera sin fordonsflotta. Fleetroot erbjuder bränslehanteringslösningar till flottans chefer genom att tillhandahålla rapporter om bränsleförbrukning och avfall. Plattformen hjälper till att övervaka fordonets prestanda och skickar varningar till systemet med hjälp av sensorer och enheter inbyggda i fordonen. Uppgifterna analyseras sedan tillsammans med lagrad data för att förutsäga och planera underhåll av flottor. Fleetroot erbjuder också ruttoptimerings- och leveranslösningar för godstransporter.

https://fleetroot.com/vehicle-tracking-system

Canonical Robots – Collaborative Robots

Cobots, Collaborative Robots, arbetar självständigt eller tillsammans med människor i produktion och erbjuder hjälp för att öka produktivitet inom bland annat logistikverksamheter. Denna typ av robotar plockar, sorterar och packar varor på kort tid samtidigt som potentiella mänskliga fel elimineras. Spanska startupen Canonical Robots har skapat olika samarbetsrobotar för att underlätta alla led i leveranskedjeprocesserna. Dessa Cobots har en 6-ledad axel som skapar ett brett spektrum av flexibilitet och rörelse som till stora delar efterliknar den mänskliga armen. Utöver att plocka, sortera och packa godset kan de även palletera godset för distribution ut från lagret.

https://www.canonicalrobots.com/en/

Inspiration

Posted in AIMS International Sweden | Leave a comment

Följ oss på Twitter

Kategorier

Starkast vinner inte alltid

Starkast vinner inte alltid

Här kan du läsa Titti Hammarlings bidrag i Finska Akademiens bok Aderton kommentarer om ledarskap. ”Ingen tävling är slut förrän den är slut. Starkast vinner inte alltid.”
Läs mer

Boken beställer du via Finska Akademien.

Ett viktigt samtal

Ett viktigt samtal

Här kan du läsa Titti Hammarlings bidrag i Finska Akademiens bok Kommunikation. ”Bakom all kommunikation finns människan. Där står du och jag.”
Läs mer
.
Boken Kommunikation kan beställas här

Att välja ledare

Att välja ledare

Det ger status och pengar och är ofta glamoröst. Men att vara ledare innebär också ständig press och massor av ansvar, sägs i boken Att välja ledare. Läs mer om boken här.


AIMS International Sweden | Tullgränd 4, 5th floor, 111 30 Stockholm | +46 8 122 076 20 | info@aimsinternational.se