Oslo i framkant

I veckan som gick tillbringade jag 2 dagar i Oslo med intervjuer i ett pågående uppdrag. Blir smått överväldigad varje gång jag kommer dit och ser nya områden växa upp med nya hus och modern arkitektur. Jag träffade också vår kollega Tor-Egil Ruud som är Managing Partner för Aims International Norway.

I Norge arbetar våra kollegor främst med Executive Search vilket står för cirka 50% av verksamheten. De erbjuder även tjänster inom HR Due Diligence/Management Audit, ledarskapsutveckling samt styrelserekrytering. Deras kontor ligger på Ruseløkkveien 6 mitt emot Natjonalteatrets station med utsikt över slottsparken.

Tor-Egil Ruud är Founding partner och har över 15 års erfarenhet av Executive Search och ledarutveckling i flera nationella och internationella marknadsledande miljöer. Han har ett tresiffrigt antal uppdrag, både nationella och internationella inom Executive Search i bagaget. Ruud har utvecklat ledningsprogram och Assessment centers för flera stora koncerner. Han har också haft en viktig del i bedömningen av organisationer och team i förvärvs- och fusinsprocesser. I Norge har de valt att arbeta som generalister precis som vi inom AIMS International gör i Sverige. De har kunder inom flera olika områden, bland annat bank, finans, Private Equity, industri och inom retail.

Mer info om våra norska kollegor: https://aimsinternational.com/company/aims-norway/

För oss är Norge ett viktigt land och tillsammans utvecklar vi vårt gemensamma samarbete kontinuerligt. Samtidigt fortsätter vi bygga vidare på vårt Nordisk/Baltiska erbjudande. Mer information om det senare i ett inlägg längre fram.

Import / Export Sverige – Norge

2018 exporterade vi varor till ett värde av 152 MDKR (av totalt 1442 MDKR)

Vi importerade varor från Norge för 128 MDKR

Världsbanken rankar Norge bland 10 i top över länder med goda förutsättningar för affärer. Affärskulturen i Norge kännetecknas bland annat av en miljö där det är viktigt med förtroende, platta hierarkier och fokus på samarbete och snabb, informell kommunikation.

Norge i siffror

  • Invånare: 5 336 494
  • GDP per capita: 665 378 NOK
  • Arbetslöshet: 3,4%
  • Konsumentprisindex: upp 1,9%
  • Exporterade varor I Juli 2019: 36,3 Billion NOK

Mer info och statistik finns på Norges Statistiska Sentralbyrå

”Norge är en av Sveriges viktigaste exportmarknader tack vare den geografiska närheten och landets stabila ekonomi. Det finns över 2 500 svenska dotterbolag i Norge och de flesta svenska storföretag är etablerade sedan länge. Norges och Sveriges kulturella och språkliga likheter är några av anledningarna till varför många svenska företag väljer att starta sin internationalisering med export till Norge. Norrmännen betraktar Sverige och svenskarna som en naturlig affärspartner vilket gör att de svenska företag som etablerar sig i Norge oftast lyckas bra.” Källa: Business Sweden.

Tor-Egil Ruud

Oslo Operahus

Posted in AIMS International | Leave a comment

Att komma tillbaka

Hoppas att sommaren har gett dig möjlighet att ladda och att reflektera över viktiga frågor i ditt liv och din karriär. Att du nu känner att du kan gå in i hösten med inre kompass och motivation. Detta vare sig du går tillbaka till en stabil och utvecklande arbetssituation eller om du står inför ett uppbrott och söker en ny utmaning.

Hösttipsen haglar just nu. Om hur vi ska söka nytt jobb, börja träna, lära oss något nytt, förkovra oss, ta tag i saker, ja, bli våra nya jag. Pressen blir extra stor på oss om höstarna vad gäller allt vi tycker vi borde klara och hinna med. För en del av oss är detta enbart sporrande och roligt men att komma tillbaka från sin semester ger många ångest just nu. Var det redan över? Många saker som kändes viktiga kanske inte hanns med på semestern eller blev som man hade hoppats på. Risken är då stor att man kommer nära eller kliver över den egna stresströskeln och väl där börjar man tumla runt i allt det man inte tycker sig räcka till för. För de flesta är detta ett övergående stadium och inne i vardagsrutinerna så upplever man att det ordnar sig – att livet fortsätter i sitt flöde och ger nya möjligheter. Att man mår bäst av att sortera bort mycket av det yttre borde-bruset, med vilket jag i detta fall menar alla de där tipsen och idéerna som trycks på oss utan att vi behöver dem. Att istället frigöra plats och tid för vad som är viktigt för en själv och som leder en framåt.

Att komma tillbaka kan ha en mycket djupare innebörd än att börja arbeta efter semestern. Kanske har ens yrkeskarriär fått sig ett hack i kurvan, kanske befinner man sig personligen någon annanstans än var man skulle vilja vara. Vägen tillbaka kan ibland kosta på rejält. Kräva insikt, mod och uthållighet. Kanske hjälp från andra. Egen beslutsamhet och aktivitet.

Allt man vill är inte möjligt men mycket är det. Bara att man fortsätter och att men känner den där inre övertygelsen om att man vill tillbaka öppnar upp dörrar och nya chanser. Kanske inte de man hade tänkt sig men andra. Så vi får inte ge upp om våra karriärer, relationer, vår hälsa och vår självkänsla. Även om det kan te sig utmanande och svårt i nuet så finns det mycket som väntar på oss bakom livets olika hörn.

Att komma tillbaka kan vara en förutsättning för att kunna gå vidare. Med det önskar vi dig en givande höst och vi ser fram emot kontakt och goda samtal samt alla fortsatta och nya samarbeten.

Söker du ny professionell utmaning så är du välkommen att se vår film till dig som kandidat https://www.youtube.com/watch?v=oj11Mf6Z9kc&t=6s och att besöka vår hemsida där vi har vi samlat nyttig kandidatinformation här https://aimsinternational.com/for-our-candidates/

att komma tillbaka

Posted in AIMS International Sweden | Leave a comment

En sommarhälsning!

Vi på AIMS International vill önska dig en riktigt fin sommar, var du än befinner dig och vad du än väljer att fylla den med för program. Vi hoppas i varje fall att du får mycket solsken, samvaro och inspiration. Här i Sverige finns vi tillgängliga hela sommaren om du akut behöver vår hjälp. Däremellan ska vi passa på att ladda batterierna.

Vi ser fram emot fortsatt samarbete/kontakt med dig! Till dess – allt gott.

Hälsningar,
Teamet på AIMS International Sweden

Glad sommar

Posted in AIMS International Sweden | Leave a comment

WE ARE HERE TO FIND&GROW YOUR LEADERS

AIMS International is an integrated, highly-specialised consultancy with a single goal: to discover, assess and help develop toplevel talent. The photo is from the recent AGM in Marrakech and the consultants you see represent partner-companies from more than 50 countries.

Welcome to visit https://aimsinternational.com for more information!

Titti, Göran & Börje

We Find&Grow Your Leaders

Posted in AIMS International | Leave a comment

Fem höjdpunkter från AGM i Marrakech

Tillbaka från vårt årligen återkommande världsmöte i AIMS International, som i år hölls i Marrakech, vill vi dela med oss av några höjdpunkter i programmet.

1. NY PRESIDENT

Bernardo Entschev valdes till ny President från en tidigare roll som Global Vice President & EVP Americas. Förutom att leda en intensifierad expansion och utveckling av hela vår globala verksamhet kommer en utökad närvaro i USA att få hög prioritet. För många kunder i Sverige är detta strategiskt viktigt då det ger större möjligheter att få hjälp lokalt i USA. Nyligen öppnades kontor i New York. Bernardo har tidigare arbetat framgångsrikt med rekryteringar mellan främst Nordamerika och Sydamerika, men även mellan USA och övriga världen. Han har också arbetat för svenska bolag i USA. Vi ser fram emot fortsatt samarbete och kommer att presentera honom närmare i ett kommande inlägg.

Här kan du se en kort intervju med Bernardo gjord av vår kollega Maria Shishkova, Managing Partner i AIMS Bulgaria.

2. VI VÄXER

Idag har vi möjligheten att hjälpa våra kunder med rekryteringar över hela världen. Under mötet i Marrakech presenterade sig nya partners från Argentina, Belgien och Irland. Redan tidigare fanns en närvaro på alla kontinenter och i fler än 50 länder. Expansionen känns stabil och kommer att fortsätta.

3. NU KAN DU SURFA PÅ NYA GLOBALA HEMSIDAN

Den nya, globala hemsidan, aimsinternational.com publicerades strax innan mötet och den ger både kunder och kandidater bättre möjlighet att hitta intressant information och kontaktvägar till nyckelpersoner. För dig som kund kan du leta upp marknader, know-how och konsulter. För dig som kandidat kan vi bl.a. rekommendera denna sida med olika ”Tips and Tricks” kring jobbsökande.

4. KOMMANDE MÖTEN MED KUNDFOKUS

Eftersom våra kunder har behov på olika marknader så håller vi också själva regelbundet internationella möten med olika fokus. Vi tycker om att bjuda in kunder och kan då, på ett enkelt och effektivt sätt, skapa ett givande och tagande med många kontakter och samtal. I september har vi ett Nordic & Baltic-möte i Vilnius där vi samverkar med företag i den regionen och i oktober ett EMEA-möte i München med temat ”Asien möter EMEA”. Nästa världsmöte hålls i juni 2020 i Panama.

5. MAGI OCH SKRATT

För arrangemanget kring konferensen stod Karim Ahniche, Managing Director i Marocko. Förutom konferensens seriösa punkter fick vi tack vare honom oförglömliga upplevelser och fin samvaro i den marockanska magins hisnande skönhet. Tack för alla skratt och för all inspiration! Här kan du läsa mer om vad som hände i Marrakech.

Vill du veta mer om oss i AIMS International och hur vi kan hjälpa dig – kontakta någon av oss:

Titti, Göran och Börje

Posted in AIMS International, Partners i AIMS International | Leave a comment

Arbete eller sysselsättning

Idag är det första maj! En dag som sedan 1890 är förknippad med uppmaningen att arbetarna ska sluta sig samman och kämpa för sina rättigheter. Fram till 1919 var arbetstidens längd en av de allra viktigaste frågorna. Fokus har därefter skiftat genom åren och i dag är det mer ideologiska frågor som demokrati och trygghet som samlar deltagare till demonstrationstågen.

68,5% sysselsättningsgrad i Sverige 2018

I arbetspolitiska sammanhang talar man nu för tiden oftare om sysselsättning än om arbete och en hög sysselsättning är så klart ett politiskt mål för många regeringar.
I internationell statistik redovisar man hur stor del av befolkningen i åldrarna 15-74 år som är sysselsatt. Under 2018 var sysselsättningsgraden 68,5 procent i Sverige, vilket är högt i ett internationellt sammanhang. Sysselsättningsgraden påverkas bl. a. av befolkningsstrukturen, hur väl arbetsmarknaden fungerar och hur många som studerar. Också konjunkturen spelar stor roll. Sysselsättningsgraden i Sverige varierar över året och är varje år högst i juli då man har många vikarier. Sysselsättningsgraden är högst i gruppen 45-54 år med 89,1 %. Lägst är graden för de under 24 år då många studerar och för de som är över 64 då många är pensionärer. Andelen som arbetar i åldersgruppen 65-74 har dock stigit under ett antal år.

Högst sysselsättningsgrad i Jönköpings län

Den högsta sysselsättningsgraden finns i Jönköpings län med 85,9 %. En anledning är att det i länet finns relativt lågt antal studerande. Men det finns andra län som också har lågt antal studerande men som inte har så hög sysselsättningsgrad. Småföretagandet och Gnosjöandan är ses som en starkt bidragande orsak. Flitiga smålänningar alltså.
Nu var det bara det där om hur man definierar sysselsättning. Den vanligaste beräkningen av antalet sysselsatta kallas för Arbetskraftsundersökningen, AKU. I AKU definieras de som sysselsatta som har en anställning, är egenföretagare eller är medhjälpare i familjens företag. Även de som medverkar i arbetsmarknadspolitiska åtgärder räknas som sysselsatta.

En person räknas som sysselsatt när denna har utfört minst en timmes arbete under referensveckan.

Sysselsättningsgraden är därför ett tal som går att påverka med politiska medel. Därmed är vi tillbaka till historien och den centrala frågan om arbetstidens längd. Vi har höga sysselsättningssiffror och många företag har ett skriande behov av nyckelkompetens såväl i ledarpositioner som i specialistroller. I det gränslandet blir det centralt att ha en arbetsmarknadspolitik som matchar såväl företagens som enskilda människors behov.

Arbete eller sysselsättning
Du kanske också vill läsa om Nordiskt baltiskt samarbeteHemligheten hur man lyckas med internationella rekryteringarSex sätt att boosta sitt ledarskap

Posted in Krönikor | Leave a comment

Glad Påsk

Vi har ett fantastiskt yrke som strategisk partner vid Executive Search och Talent Management och vi säger ofta att det är en spännande tid att få vara verksam i och den känslan bara växer.

Under påsk är vi  till stora delar lediga och njuter av det. Det hoppas vi att du gör också hur du än väljer att fira!

happy easter

Posted in AIMS International | Leave a comment

Möt Bernhard Glaninger

Att arbeta med Executive Search för Svenska dotterbolag i Schweiz

Vi fortsätter presentera intressanta kollegor inom AIMS International. Senaste presentationen blev ett av 2018 års mest lästa blogginlägg för oss (Möt Denis Mattsson). Denna gång är det Bernhard Glaninger från AIMS International Switzerland som vi ber berätta om rekrytering till utländska dotterbolag i landet – allmänt men också specifikt till svenska dotterbolag.

Vad är det som är unikt för Executive Search i Schweiz?

Landet har fyra språk inom en yta som är relativt liten men med en befolkning på 8 miljoner. För att kunna lösa ett Executiv Search-uppdrag väl måste man kunna tala tyska, franska och italienska. I vissa delar så talas också rätoromanska. Om du kan tala alla dessa språk så är du en språkexpert! Internationella företag har så klart engelska som koncernspråk. För att verka som en konsult så måste man därför kunna fyra språk. Med de olika språken kommer olika mentaliteter.

Vi har många utländska företag som är etablerade i landet och det gör att många av våra VD:ar och högsta cheferna kommer från utlandet. Detta tillsammans med de olika språken skapar en mycket internationell affärsmiljö.

Landets ekonomi är extremt sofistikerad och mycket konkurrenskraftig. Arbetslösheten är mycket låg. Just nu ligger den under 3 %.  Det skapar en lönenivå som är mycket högre än den i övriga västeuropeiska länder men så är levnadsomkostnaderna också mycket högre. Till viss del kompenseras detta av låga inkomstskatter och låg moms.

Vilka är de viktigaste råden till ett utländskt företag som önskar etablera sig eller öka sin närvaro i Schweiz?

Vårt land har en federal struktur och är indelat i 25 stycken mycket självstyrande områden (kantoner) och ännu fler kommuner. Företagsbeskattningen varierar därför mycket. Speciella villkor kan och ska det därför förhandlas om. Beroende på vilken bransch som företaget är verksamt inom så är vissa kantoner och kommuner mer fördelaktiga. Olika branscher har också olika centra i landet. Det finns alltid en anledning att verka där marknaden finns så därför är det viktigt att välja rätt lokalisering. Det är dock inte enbart de finansiella och kommersiella skälen att ta i beaktande. Olika språk och mentaliteter spelar också roll.

Hur arbetar AIMS International Switzerland för att lösa Executive Search uppdragen?

Vårt team består av konsulter med erfarenhet från olika branscher, funktioner och språk så att vi som team kan fungera heltäckande. Huvudkontoret ligger mitt på språkgränsen i Fribourg (franska)/Freiburg (tyska). Därutöver har vi kontor i Genève i den fransktalande delen och Luzern i den tysktalande delen. Allt för att med schweizisk kvalitet kunna betjäna lokala, nationella och internationella kunder.

Hur är det att arbeta med svenska kunder i Schweiz?

Det är en bra fråga. Låt mig säga ”underbart”, rätt? Det svenska och schweiziska näringslivet har samma grundvärderingar om hur finanserna ska skötas. Svenska företag lämnar en hög grad av personligt ansvar som vi också gör i Schweiz. Vi har båda höga krav på kvalitet och utveckling. Det är gammal information nu, men det kanske fanns ett skäl till att Sverige och Schweiz 1960 var två av grundarna av tullunionen EFTA. Sättet att tänka, disciplinen och agerandet för frihandel och affärer finns fortfarande. Våra länder är båda affärsinriktade, neutrala och har båda en låg statsskuld.

Hur arbetar ni mer konkret med att lösa ett uppdrag?

Jag blir kontaktad av mina kollegor i AIMS International någonstans i världen. Om vi talar om svenska företag så är det kollegorna i AIMS International Sweden. Kollegorna har oftast arbetat med att lösa kundens rekryteringsbehov på uppdrag från huvudkontoret i Sverige och har som regel en längre relation med kunden. Jag och kollegorna i Sverige känner varandra genom att vi träffas regelbundet och har samarbetat i tidigare uppdrag. Mina kollegor i Sverige vänder sig till oss i Schweiz och vi sätter samman ett team för att lösa uppdraget. De har kunskapen om kunden och vi har den lokala kunskapen. Tillsammans bildar vi ett team där vi här i Schweiz löser uppdraget precis som vi gör med våra lokala uppdrag.

Vilken sorts företag arbetar ni främst med?

Vi har många olika sorts företag som kunder. Det gör vårt arbete mycket intressant. Själv anser jag att en nöjd kund som säger tack ger mig mer än bara pengar. Som tidigare långvarande Verkställande Direktör har lärt mig mycket som jag idag kan ge kunden. Jag ser mig som ett förtroendefullt stöd för en lärande organisation. Det är en trevlig och hedervärd känsla som håller sinnet vaket. Den känslan vill jag inte ändra på. För att svara på din fråga så är min bakgrund från industrin och jag arbetar främst med kunder inom fordon, flyg, lyx- och dagligvaror.

Vad är din yrkesmässiga bakgrund?

Jag började med försäljning och leverans av industrikomponenter och hade olika befattningar inom ledningsgrupper på olika företag. Länge arbetade jag med familjeägda tekniska företag inom B2B och B2C, både som VD och styrelseledamot.

Bernard Glaninger

Som VD var jag ansvarig för affärsutveckling genom omorganisation- och rationaliseringsprojekt som syftade till en mer rationell logistik, decentralisering, organisationsutveckling och som styrelseledamot med implementeringen av systemstöd. Jag har erfarenhet från arbete i Asien med inköp och outsourcing.

Tack Bernhard Glaninger för samtalet och för inblicken hur ni arbetar med Executive Search för svenska och internationella dotterbolag i Schweiz!

Image from Wikipedia.

Posted in Partners i AIMS International | Leave a comment

Nordiskt och Baltiskt samarbete

För er som behöver rekrytera i Norden och Baltikum:

I AIMS International är vi ca 350 Executive Search-konsulter över världen. I Norden och Baltikum består teamet av ett 30-tal konsulter. Med ett specifikt Norden & Baltikum-fokus på agendan träffades vi nyligen i Gamla stan, Stockholm, för att vidareutveckla vår beredskap att samverka med kunder i olika crossborder-projekt. Denna film är ett av många resultat från mötet. Bakom kameran stod Karl Nilsson.

Posted in AIMS International Sweden, Executive Search, Film | Leave a comment

Pågående uppdrag

Executive Search handlar om att aktivt hitta toppkandidater som matchar behov och kravprofil i ett specifikt uppdrag. Det kan gälla allt från tänkt turnaround till roll, ledarstil och sammanhang. Av våra uppdrag är ungefär hälften internationella och hälften Sverige-baserade. Konfidentialitet och proaktivt sökande är vår modell men många genomförda och pågående uppdrag visas anonymiserat på vår hemsida. Söker du en karriärmässig förändring eller vill veta vad för slags uppdrag vi har, är du alltid välkommen att ta kontakt. Anmäler du ditt intresse här får du svar från någon av oss. Vi kan också konfidentiellt spara dina uppgifter för kommande uppdrag.

Vi värnar om din integritet, oavsett om du är uppdragsgivare eller kandidat. Därför är det självklart att vi arbetar utifrån ett GDPR-perspektiv. Mer info om det hittar du på vår GDPR-policysida.

Pågående uppdrag

Posted in AIMS International Sweden | Leave a comment

Följ oss på Twitter

Kategorier

Starkast vinner inte alltid

Starkast vinner inte alltid

Här kan du läsa Titti Hammarlings bidrag i Finska Akademiens bok Aderton kommentarer om ledarskap. ”Ingen tävling är slut förrän den är slut. Starkast vinner inte alltid.”
Läs mer

Boken beställer du via Finska Akademien.

Ett viktigt samtal

Ett viktigt samtal

Här kan du läsa Titti Hammarlings bidrag i Finska Akademiens bok Kommunikation. ”Bakom all kommunikation finns människan. Där står du och jag.”
Läs mer
.
Boken Kommunikation kan beställas här

Att välja ledare

Att välja ledare

Det ger status och pengar och är ofta glamoröst. Men att vara ledare innebär också ständig press och massor av ansvar, sägs i boken Att välja ledare. Läs mer om boken här.


AIMS International Sweden | Tullgränd 4, 6th floor, 111 30 Stockholm | +46 8 756 73 30 | info@aimsinternational.se