Sommartider, tack och tillgänglighet

Vi vill önska dig en riktigt härlig sommar. Hur du än kommer att balansera fram mellan arbete och semesterveckor för att ta dig till hösten! Hoppas att du får tid och plats för inspiration, vila varvad med aktiviteter och samvaro med dina nära. Nu när pandemin inte ligger över oss som ett tungt mörkt täcke behöver vi få uppleva sommaren när den är som bäst. Låt oss därför göra en sommar som är allra bäst.

Stort tack till alla – kunder, kandidater, kollegor och samarbetspartners som vi har fått möta under de gångna månaderna. Vi hoppas på än fler möten, samtal och samarbeten framöver!

Du når oss alla, även under sommarmånaderna, via kontaktuppgifterna här.

Sommarhälsningar

 

Posted in AIMS International Sweden | Leave a comment

Manager – what is your vacation strategy?

I share mine for your inspiration

Many companies and managers prepare themselves before the summer period starts with several weeks of vacation. For many of us it means that we try to close as many open topics as possible before the vacation period starts to be able to relax. Now before the summer period I feel it is good to reflect about what the vacation period means for each of us.

When I meet high performing managers and senior specialists the focus on our discussion is quite often on the job and performance. Usually, we talk also on work and life balance including vacation practices. When we discuss this more in-depth it becomes evident that managers´ possibility to have a decent vacation depends on a number of factors. Below are the top 3 reasons based on numerous discussions with managers.

First, global companies are used to handle business 24/7, all year around. The companies live in the world where someone is absent every day. It is quite natural that the globalization takes us towards the direction where key people are expected to be available also during their vacation. This is the price to be paid when accepting a key leadership position.

Secondly, we (still) have leaders who expect their reporting managers to always be available and, if not, interpret the vacation as a sign of lack of commitment or focus. We come back to leadership and to the question what kind of leadership culture we want to foster. Obviously if your manager wants you to work then you will most likely will do, also when on vacation.

Thirdly, and the most common reason is that managers are used to be available, use mobile working tools and respond to emails and calls even when they are on vacation. We say that we do that by our own choice, to have control and to enable a relaxed vacation.

For a vast majority of the manager´s you do not explain why vacation period is needed and I am not going to repeat all the positive reasons of having a vacation. I believe that each of us working in a global business environment should develop clear rules on how to manage work and vacation in the best way.

Here’s my personal vacation rules (or behaviors) for your support.

  • Work is only allowed if it cannot wait.
  • I do not call or send messages to my colleague who is on vacation. I only send emails if the issue cannot wait and nobody else can support.
  • I do not respond to emails unless it is urgent and cannot wait. If I am copied in an email, I take it is a sign that my response is not needed.
  • Client emails are always priority 1 and I will respond within the same day.
  • I check emails max 3 times per day – morning, lunch, and evening, if possible, without disturbing any other activities.

I have been working many years in international environments for global companies and during the years I have tried to follow working rules as above with minor modification. Sometimes with a good success and sometime with less of success. For summer 2021 I am again fully dedicated to these! Let us see how it goes.

Let us demonstrate strong Self-Leadership to enjoy the time with our families and friends. I want to wish everyone a relaxing vacation period!

Manager vacation

Posted in AIMS International | Leave a comment

EMEA – då och nu

Vi närmar oss årets eEMEA-möte i AIMS International. Denna vecka har vi digitala möten onsdag-fredag kring olika viktiga och aktuella teman. Förberedelserna har påmint oss om Europas och EMEA:s betydelse för våra kundsamarbeten och för oss själva som AIMS-partners. Hur har vår historia sett ut och vad har regionen för ställning i dag? Och det allra viktigaste – vad ger det våra kunder?

AIMS International grundades1992

AIMS International är sprunget ur viljan hos några visionära ledare för Executive Search-företag på kontinenten att erbjuda kunderna rekryteringar över landsgränserna. Ursprungsländerna var vid grundandet 1992: Frankrike, Schweiz, Spanien, Storbritannien och Tyskland. Sverige kom med så tidigt som 1993 och några av våra konsulter i Sverige var med redan på den tiden. Då som unga talanger.

Det är intressant att tänka tillbaka. Alla verksamheterna var mycket professionella. Det var före hemsidornas och exempelvis LinkedIns givna plats i rekryteringssammanhang, men behovet fanns då som nu att söka ledare till utländska dotterbolag och av att bredda sökandet efter kandidater genom att söka i fler än ett land. Att som konsult själv söka i ett annat land med de skillnader som fanns i språk, kultur och näringsliv upplevdes som en stor risk. I stället var det alltid säkrare att ta hjälp av ett konsultteam i det aktuella landet. I dag fungerar samarbetet på liknande sätt men mera projektorienterat och med tyngre roll hos en Key Account Manager, som känner kunden väl. Den digitala världen gör att sökarbetet kan göras i stort sett varifrån som helst. Kännedomen om lokala förhållanden och kulturer kan man däremot inte fånga in utan att ha konsulter på plats.

Vi fortsätter växa

AIMS International växte snabbt. Vi skapade gemensamma rutiner, gemensam organisation och till slut brandade bolagen i de olika länderna om till det gemensamma AIMS International. Därefter har samarbetet utvecklats vidare och vi har också breddat tjänsteutbudet till Board Services och Talent Management utöver Executive Search.

EMEA – AMERICAS – APAC

I Europa har vi i dag partners i Albanien, Belgien, Bulgarien, Danmark, Finland, Frankrike, Grekland, Irland, Italien, Litauen, Luxemburg, Nederländerna, Polen, Rumänien, Ryssland, Spanien, Schweiz, Storbritannien, Sverige, Tjeckien, Turkiet, Tyskland, Ungern och Österrike. Europaregionen har utökats till EMEA med verksamheter också i Egypten, Förenade Arabemiraten (Dubai), Marocko, Nigeria och Sydafrika. Därutöver finns AIMS International i alla viktiga länder i de andra världsdelarna. Totalt sett har AIMS International, tillsammans med AMERICAS och APAC regionerna, verksamhet i 50-talet länder.

Vad blir månne nästa steg i utvecklingen? Trots pandemins negativa konsekvenser på många plan så känns det som att vi har kommit varandra närmare. Då vi har stor lyhördhet för våra kunders situationer och behov så tror vi att de strategiska partnerskapen över landsgränserna kommer att bidra ännu mer till framgången hos kundföretagen. Att hitta och utveckla rätt ledare kommer inte att bli mindre viktigt framöver. Tidigare var konferenser tillsammans med våra kunder ett uppskattat inslag för gemensam omvärldsbevakning. Som alla längtar vi efter att träffas IRL men fram till dess ska vi nu umgås med EMEA-kollegorna i platt-formatet.

eEMEA 2021

Posted in AIMS International | Leave a comment

Att rekrytera till en startup

Att vara en startup påminner inte så lite om att vara ett nybildat band. Båda består av en liten grupp som går att räkna på ena handens fingrar. Relationerna i gruppen behöver fungera på ett bra sätt. Matchningen mellan kollegorna/bandmedlemmarna bara måste vara perfekt. Antingen är magin där eller så är den inte det. Haveririsken i ett tidigt skede i ett litet bolag är stor, en enda person kan bli ett allvarligt problem. Rätt rekrytering i en startup kan samtidigt betyda så otroligt mycket positivt.

Den första början

De flesta startups drivs av personer som känner varandra väldigt väl, i bandanalogin hittar man en trummis, en basist och en gitarrist som är de rätta i sammanhanget. Att bara samla ihop ett startkapital och sedan anställa en grupp okända personer skulle nog få försöka sig på. De personliga nätverken är snarare helt avgörande i det känsliga utgångsläget. Man engagerar bara de allra bästa utifrån de roller som ska tillsättas. Innan dessa personer är på plats kan inte verksamheten dras i gång. Den innersta kretsen måste vara en solid och stabil kärna i företaget.

Hur hantera nästa steg?

Att på ett bra sätt definiera de fortsatta behoven i företaget när utvecklingstakten är blixtsnabb är förstås en utmaning. Man lär känna sig själv under resans gång, lär känna marknaden, förstår hur erbjudandet ska se ut och när det ska komma. Man utvecklar den egna idén om affären. Idéer som kanske sträcker sig flera år in i framtiden måste ställas mot frågan hur man når break-even så snabbt som möjligt. Vad ska man först utveckla och ta till marknaden och vilka krav ställer det på medarbetarna? Den kunskapen växer snabbt och är en levande process som förstås påverkar behoven.

Ensam är inte stark

I 5-10-personersfasen är kompetensen naturligtvis oerhört viktig, varje medarbetare måste ensam kunna bära sitt ansvarsområde – bandet har bara en trummis. Samtidigt kan det mellanmänskliga riskera att sänka en hel verksamhet. I ett så känsligt läge har man inte råd med allvarliga konfliktytor. Det bara måste fungera i samarbetet mellan alla inblandade. Ett ensamt, men samarbetsobenäget, geni blir aldrig bättre än tre personer som verkligen kan samarbeta.

Ett sätt att gå tillväga för att smalna av urvalet är att rekrytera ur ett mindre nätverkssammanhang där man automatiskt får en selektion av kompetenser. Söker man t.ex. en utvecklare med en ovanlig kompetens vänder man sig kanske till ett forum för den typen av utvecklare. På samma sätt som att man en gång i tiden bara satte upp lappen där du sökte en ny trummis till bandet på anslagstavlan till den coolaste skivbutiken i stan. Det kan innebära att rekryteringen tar längre tid men sannolikheten för att det blir rätt blir betydligt högre. Viktigt blir förstås även att involvera hela det befintliga teamet, inte minst de som kommer att arbeta närmast den nya kollegan.

Kravet på rätt kompetens är grunden men rätt person är avgörande!

Matchningen mellan företagets kultur och de tillkommande medarbetarna är en minst lika viktig fråga som kompetensen. Förutom att ha en klar bild av vilka man är så blir det viktigt att kommunicera denna bild på ett tydligt sätt till de potentiella kandidaterna. Om man inser att alla inte skulle passa ur ett värderings- och personlighetsperspektiv är det lika bra att vara ärlig med det på en gång. Det som lockar en potentiell kandidat kan kännas fel för en annan. Ett första urval genom det filtret blir en vinst för alla inblandade.

Hur identifierar man då rätt person? Magkänsla kan vara en del av svaret, intuition byggd på många års samlad erfarenhet. Lång erfarenhet och magkänsla kan inte formaliseras i form av regler för ett rationellt beslutsunderlag men är ändå en viktig del av våra beslut. Men en ännu viktigare komponent är en ordentlig process och riktiga verktyg för att testa potentiella kandidater. För just startups kan tidsbrist vara en faktor att hantera. Vanliga processer för rekrytering överges och magkänslan sviks. Medskicket blir att backa ur bilden, ta in hela perspektivet att hellre acceptera en försening än att trampa snett i det som är en avgörande rekrytering. En felrekrytering är ett större bekymmer i det långa perspektivet.

Att rekrytera till en startup

Posted in AIMS International, AIMS International Sweden, Executive Search | Leave a comment

Inspiration just nu – Juni 2021

Restriktionerna börjar lätta, det är ljusare ute och mycket börjar kännas mer positivt överlag. För vår del fortsätter vi få förtroendet kring många spännande uppdrag. Här kommer några spaningar från sista tiden. Några har dykt upp i researcharbetet för att förstå våra kunders behov. Andra bara för att de på olika sätt berör frågor som intresserar:

FoondaMate

Hållbarhet har fortsatt stort fokus för många. En startup som inspirerar lite extra är FoondaMate, en WhatsApp chatbot som ger studenter i Sydafrika med begränsad internetåtkomst tillgång till utbildningsmaterial. WhatsApp i Sydafrika tillåter surf utan kostnad vilket FoondaMate utnyttjar. För närvarande når man ut till över 100 000 studenter i fyra länder.

https://foondamate.com/

Havas Media Group 2021 Meaningful Brands report

Tillhör du dom dem som tröttnat på företag som kommer med tomma löften? Du är inte ensam. En studie visar att 71% av de tillfrågade är missnöjda och man talar om cynismens tidsålder.

Tre fjärdedelar (75%) av våra kända varumärken kan försvinna och konsumenterna bryr sig inte eller skulle lätt hitta en ersättare, enligt Havas Media Groups 2021 Meaningful Brands-rapport. Detta är det 12: e året i rad där värdet på varumärken generellt sett har minskat, enligt halvårsrapporten.

Medan 73% av de tillfrågade konsumenterna säger att varumärken måste agera nu för samhällets och planetens bästa, tror alltså 71% inte att varumärken företagen kommer att uppfylla sina löften, vilket orsakar anklagelser om vad rapporten kallar “CSR-tvätt” – ett misslyckande med företagens sociala ansvar (CSR) som ytterligare kan äventyra varumärken på sikt.

Läs hela rapporten här: https://www.havasgroup.com/press_release/havas-meaningful-brands-report-2021-finds-we-are-entering-the-age-of-cynicism/

IoB – Internet of Behavior

IoB Internet of Behavior – en förlängning/vidareutveckling av IoT som man kanske inte pratar lika mycket om som IoT (Internet of Things). IoB kan enkelt beskrivas som en process genom vilken användardata analyseras genom med ett beteendepsykologiskt perspektiv. Dessutom kombinerar IoB befintlig teknik, som fokuserar på individen direkt som ansiktsigenkänning, platsspårning och Big Data. Ett bolag som fokuserat på IOB kopplat till IT-säkerhet är Armis Security. De säkerställer att deras kunder använder integrerade enheter och mjukvara som minimerar risken för cyberattacker.

Det som gör att Armis Security sticker ut är att de använder en IOB-riskmotor för att upptäcka misstänkta aktiviteter och hot mot ett företags säkerhet. Armis både identifierar hoten och erbjuder samtidigt olika typer av skydd.

https://www.armis.com/

Ett annat område där det händer mycket och det går riktigt fort är inom logistik och supply chain.

Fleetroot – Fleet Management

En startup i Förenade Arabemiraten, Fleetroot erbjuder en IoT-plattform för företag så att de kan kontrollera och hantera sin fordonsflotta. Fleetroot erbjuder bränslehanteringslösningar till flottans chefer genom att tillhandahålla rapporter om bränsleförbrukning och avfall. Plattformen hjälper till att övervaka fordonets prestanda och skickar varningar till systemet med hjälp av sensorer och enheter inbyggda i fordonen. Uppgifterna analyseras sedan tillsammans med lagrad data för att förutsäga och planera underhåll av flottor. Fleetroot erbjuder också ruttoptimerings- och leveranslösningar för godstransporter.

https://fleetroot.com/vehicle-tracking-system

Canonical Robots – Collaborative Robots

Cobots, Collaborative Robots, arbetar självständigt eller tillsammans med människor i produktion och erbjuder hjälp för att öka produktivitet inom bland annat logistikverksamheter. Denna typ av robotar plockar, sorterar och packar varor på kort tid samtidigt som potentiella mänskliga fel elimineras. Spanska startupen Canonical Robots har skapat olika samarbetsrobotar för att underlätta alla led i leveranskedjeprocesserna. Dessa Cobots har en 6-ledad axel som skapar ett brett spektrum av flexibilitet och rörelse som till stora delar efterliknar den mänskliga armen. Utöver att plocka, sortera och packa godset kan de även palletera godset för distribution ut från lagret.

https://www.canonicalrobots.com/en/

Inspiration

Posted in AIMS International Sweden | Leave a comment

Styrelsetrender för framtiden

Den exceptionella pandemiperioden som pågår med alla dess konsekvenser gör att de flesta styrelser snabbt behövt anpassa sig till nya sätt att verka både vad gäller leverans och sätt att interagera. Avsikten med detta inlägg är att samla de rådande trenderna 2021 för styrelser i deras samverkan med ägare och företagsledningar.

Några av de starkaste trenderna vi kan se är:

Omvärldsbevakningens ökade betydelse

Betydelsen växer av att kontinuerligt upptäcka och förstå händelser i den konkurrensmiljö man verkar. Att snabbt veta vad som händer på marknaden är en av styrelses utmaningar och att med den vetskapen driva utvecklingsfrågorna i samklang med företagsledningen. För vad händer om man är för sent ute? En anpassad och användbar omvärldsbevakning gör att man kan fatta strategiska beslut och på så sätt stärka konkurrenskraften i verksamheten.

Strategifrågorna i fokus

Strategifrågorna ligger högt på agendan, som en direkt följd av föregående punkt. Verksamheter bör, så klart, kontinuerligt revidera strategierna men den senaste tiden har krävt att många styrelser får på sitt bord att omvärdera eller till och med att transformera de strategierna för framtiden.

Digitala transformationen

Med tanke på det ökade teknikberoendet för att samverka med kunder och anställda är det inte någon överraskning att den ökade takten för digital transformation är den mest citerade trenden för styrelser och företagsledningar. Många organisationer ändrade snabbt sin infrastruktur för informationsteknik för att möjliggöra och säkra distansarbete och/eller påskynda automatiseringsinitiativ. Samtidigt brottas också många verksamheter fortsättningsvis med innebörden av digitaliseringsarbetet och hur arbetet ska genomföras. Styrelserna behöver klargöra sin roll i sammanhanget. Hur fokuserar man på bästa sätt på de digitala företagsinvesteringar för smidig och ändamålsenlig drift och cybersäkerhet som företaget behöver göra?

Styrelserna måste också själva fortsätta att digitalisera sina metoder för att driva flexibilitet och effektivitet i det egna arbetet.

Riskhantering

Hanteringen av olika slags företagsrisker är ett annat högprio-område för såväl investerare, styrelser, företagsledningar och likväl som för lagstiftare och media. Riskhantering är inte längre bara ett affärs- och operativt ansvar för ledningen utan har blivit en fråga som ligger inom styrelsens övergripande ansvar.

Hållbarhet

Hållbarhetsfrågorna är så pass självklara i delar av världen att man redan rört sig vidare eller i varje fall utökat hållbarhetsbetydelsen till ett helhetstänkande kring ledarskap och verksamheters utveckling. Vi ska dock komma ihåg att stora delar av världen inte har kommit så långt och förhoppningsvis följer de efter i takt med att värdet av professionalisering inom området blir uppenbar.

ES&G (Environment, Social & Governance)

ESG är fortsatt en topprioritet och styrelser möter en växande efterfrågan från olika intressenter, investerare och media. Organisationer måste allt mer vara medvetna om sin bidragande roll i samhället. Styrelserna bör också förvänta sig ökad granskning av ESG-rapportering och kommer att behöva kunna benchmarka sig mot andra verksamheters arbete inom området.

DE&I (Diversity, Equity & Inclusion)

Mångfald, rättvisa och inkludering (DE&I) är allt mer centrala frågor för många organisationer och därmed också för styrelser. Ökad mångfald till styrelserna i sig följer efter. Trenden på många håll är att mer tid bör ägnas åt att lyssna på olika röster och att utöka mångfalden av ledningsröster som presenteras för styrelsen. Diskriminering behöver motverkas med ökad tydlighet. Styrelsens egen sammansättning kommer också allt mer att användas som en indikator på en organisations engagemang för mångfald.

Transformation av Workplace Management

Många organisationer kommer att fortsätta med distansarbete eller åtminstone övergå till en hybridmodell av något slag. Det blir viktigt att utforma ett holistiskt sätt att arbeta med Work Place Management som är optimalt för den specifika verksamheten. Olika lösningar passar olika bra för olika affärsflöden, yrkeskategorier, preferenser bland medarbetarna och olika tidsperioder. Det avgörande blir att möjliggöra tillväxt och driva förändring samtidigt som ledning och medarbetare har rätt förutstättningar.

Tidsbrist och tidspress

Tidsbrist är ett problem för många styrelser. Kanske inte på så sätt att man inte skulle hinna med sina möten utan tidsbrist för att ägna sig åt omvärldsbevakning, strategi och reflektion. Tidspressen gör det inte lättare när snabbt agerande är avgörande. Brist på tid kan i sig bli ett hot för organisationen och ställer höga krav på en aktiv styrelse. Kraven, som framställs i delar av världen, att man inte ska få ha så många styrelseuppdrag, som tidigare varit brukligt, gör detta till en än mer kritisk fråga.

Behov av introspektion och professionalisering

Beroende på verksamhetsinriktning och på var man finns i världen så är styrelser i behov av olika slags professionaliseringsarbete. Verksamheter behöver välfungerande styrelser som är i samklang med omvärlden, ägare och företagsledning och därmed levererar ett framgångsrikt strategiarbete. På många håll innebär det att komma igång eller vitalisera ett styrelsearbete medan det i redan välutvecklade styrelser gäller att se över vad som kan göras för att stärka arbetet ytterligare. Överlag ser vi ett ökat behov av ledare och ledamöter som har rätt profiler att driva förändring. Därtill kan arbetssättet nästan alltid bli ännu mera fokuserat och effektivt.

Styrelsetrender för framtiden

Du kanske också vill läsa:
Den sanna korrelationen mellan ålder och sannolikheten att lyckas

VD-rekrytering – Hur kan man maximera framgång och minimera risk?

Coaching – development boost for talents

Posted in AIMS International Sweden, Board Services | Leave a comment

Coaching for Performance

I wrote an article on how coaching can boost your talent development in march. In this article I would like to focus on the benefits of coaching when securing and enhancing individual performance.

Many of our Corporate clients have established different group processes to setting corporate objectives, managing performance cycles, and focusing to follow-up of target fulfillment. Through the established routines the corporates gain transparency and can better anticipate the future performance. Very often corporate target setting is directly linked to bonus structures and payouts which makes it also very important from the individual remuneration perspective.

Performance targets

Meeting performance targets is rarely a simplified “top down” process which can be steered with one single process. In additional to formal corporate performance systems the organizations will invest in different supportive programs or development activities to ensure their leaders and managers will have right tools to meet the targets.

An increase in need of individual coaching plans

We see the interest towards individual coaching programs are increasing. As mentioned in my earlier articles many managers work in a very demanding VUCA-environment. This means that managers´ work pace is extremely high, full of stress, and difficult to manage.

The solution that many clients are using is to provide coaching support to ensure individual performance. Most of the time coaching is provided by a direct manager, but it´s becoming more common that external performance coaches are relied on to deliver these services.

Positives of having a “performance” coach are well documented and recognized by many organizations

First, a coach can help the leader to prioritize and ensure things get done in in a right order. The essential part of each coaching sessions is the focus on action. Having a coach will ensure that the managers have considered their focus areas from different perspectives and thus you will increase the quality of the management actions.

Secondly, it will increase the accountability and sense of ownership of your targets. Quite often the leaders see that their targets relate to things which are out of their control. Through coaching the leader will focus on areas which fall within their scope of influence. This will increase the motivation and sense of accountability when it comes to the results of your own work.

Thirdly, working with concrete actions which you control and “own” will usually contribute to increased job motivation. The performance coaching identifies obstacles in the managers own thinking and develop more effective approaches to interpersonal situations, solving problems and finding innovative new ways of thinking.

The ultimate ambition for a Performance Coach is to ensure the client´s performance targets are met. Based on ICF Global Coaching Study (2009) 70% of clients benefit from improved work performance, relationships, and more effective communication skills because of coaching. There is a good chance that through coaching programs your company will perform better.

At AIMS International we are specialized to support companies broadly when working with Talent Management issues including building new way-of-working and providing Coaching, Leadership Assessments and Executive Search. Please contact us in AIMS International in case you want to hear more from the solutions we can provide.

Mikko Taipale works as Executive Search and Talent Management Consultant in AIMS International Sweden. He is also a Certified Coach by International Coaching Federation (ACC). Before starting in AIMS International in Sweden he worked close to 20 years in large corporates as a HR leader with a focus on Talent Management practices.

Coaching for Performance

Posted in AIMS International, AIMS International Sweden | Leave a comment

Till börsen och sedan?

Antalet bolag som önskar bli börsnoterade ökar när börsen har haft en positiv utveckling. Skälen till en börsnotering kan variera och fördelarna med en notering är många. Bolaget blir känt och upplevs som mer seriöst. Det tvingas samtidigt bli mer transparent. I samband med börsnoteringen så ger bolaget ut aktier och får för dem likvida medel. Man gör helt enkelt en nyemission, som facktermen lyder. Det blir senare också mindre resurskrävande att göra nästa nyemission. Vilket man snabbt kan göra när man behöver nytt kapital för att utvecklas.

Vikten av en långsiktig och realistisk plan

Bolag behöver ha en långsiktig och realistisk plan för vad som ska ske efter börsnoteringen och ansvaret för hur ett företag agerar ligger på ägarna, styrelsen och företagsledningen. Tyvärr verkar många bolag enbart planera för själva börsintroduktionen som om det fanns en förhoppning

Blir man bara börsnoterad så kommer allt att lösa sig.

På börsen kan man relativt ofta se exempel på det. Aktiekursen faller första handelsdagen under den kurs som aktien har emitterades på. De nya aktieägarna blir besvikna och bolaget får en negativ uppmärksamhet. Börsintroduktionen blir ett magplask i stället för en positiv händelse. Nästa gång som bolaget behöver göra en nyemission så kan en sådan bli svår att genomföra, vilket kan leda till att det nya börsbolaget hamnar i kris.

Varför blir det så här? Låt oss ta det från början.

När ett bolag ska börsintroduceras så ingår, mycket förenklat, två viktiga moment. Det ena är administrativt och det andra är marknadsmässigt. Det administrativa innebär att följa lagen och börsens regelverk. Villkoren för emissionen upprättas i ett prospekt som ska godkännas av Finansinspektionen. Det administrativa momentet omfattar också att sköta teckningsprocessen med likvider som ska skiftas mot aktier för de blivande aktieägarna. För att få arbetet utfört så vänder sig bolaget till corporate financeavdelningen hos en bank eller fondkommissionär. Det marknadsmässiga momentet går ut på att få kontakt med potentiella investerare och sälja in nyemissionen som god investering. Här görs ett val av strategi.

Börsintroduktionen som en kapitalanskaffning

Den ena strategin är att man ser börsintroduktionen som en kapitalanskaffning och att man ska få in så mycket kapital som möjligt till en fastställd teckningskurs. Ägarna, styrelsen och företagsledningen väljer strategin att berätta om ljusa framtidsutsikter och att kapitalet kommer att räcka till de långsiktiga målen. Då kan man, efter att ha levererat ett gott resultat, senare göra en nyemission. Om man väljer denna strategi så har alla som är intresserade att teckna aktien redan gjort det och man vill egentligen inte avstå något värde till de nya aktieägarna. Enligt den ekonomiska lagen om utbud och efterfrågan så finns det enbart en mindre efterfrågan av aktier när aktien börjar handlas på börsen. Aktien faller oftast första dagen under teckningskursen då det bara finns säljare och få köpare. Bolaget får en förlorarstämpel på sig. Om bolaget misslyckas med sin plan, konjunkturen vänder nedåt eller om något oförutsett inträffar så blir det mycket svårt för bolaget att göra fler nyemissioner, vilket var målet med börsintroduktionen. För det mesta så blir det en aktie som under lång tid handlas på en avsevärt lägre kurs än introduktionskursen. Styrelsen och företagsledningen får därför inte tillgång till nytt kapital när de behöver det utan tvingas vänta tills aktiemarknaden är beredd att ge bolaget en ny chans. I värsta fall blir det konkurs efter några år när kassan är slut.

Börsintroduktionen som en god investering

Den andra strategin är att se börsintroduktionen som en god investering för alla. För att det ska bli en lyckad start för bolaget på börsen så ser man till att börsintroduktionen blir övertecknad 7 till 10 gånger. Det betyder att det finns ett större kapital som önskas investeras än vad det finns möjliga aktier att teckna. Enligt den tidigare beskrivna lagen om utbud och efterfrågan så kommer aktien att stiga. Bolaget får nöjda aktieägare och ett positivt omnämnande i media. För att ha beredskap för att utvecklingsplanen kan försenas eller att något oväntat inträffar, så måste bolaget kunna rapportera några positiva händelser under helst det första året. Möjligheten för bolaget att utvecklas ökar då det längre fram kan göra nyemission. För att kunna välja den andra strategin måste bolaget vara intressant för investerarna. Då är det också intressant för bankerna och några av de större fondkommissionärernas corporate financeavdelningar att samarbeta med bolaget.

Börsmogen

Många bolag som börsintroduceras är inte mogna för börsen. Därför finns det ett antal bolag på småbolagslistorna, som inte har nått upp till emissionskursen ens några år efter introduktionen. Dessa bolag skulle enligt min mening ha vunnit på att inte bli börsnoterade. Det är lockande att vara ett börsbolag men långt ifrån alltid det bästa att sträva efter för långsiktiga ägare, styrelser och företagsledningar.

Börsen

Posted in AIMS International Sweden | Leave a comment

När ledarskapet inte är där

Emellanåt sker ledarbyten i verksamheter under mindre optimala förhållanden. Det kan handla om hela skalan från att ledarskapet varit bristfälligt till att det varit näst intill obefintligt. Att ta över ledarrollen efter någon som inte har utövat det ledarskap som hade behövts är kanske inte en helt ovanlig situation. Att däremot ta över ledarrollen när ledarskap helt har saknats är förmodligen mer ovanligt. Alla nivåer av ledarskaps-vakuum ger mer eller mindre tydliga återverkningar i organisationen och ställer stora krav på den som ska ta över. Här tänker jag titta närmare på vad som händer med organisationen och vad som krävs av nya ledarskapet i sådana här situationer.

Typiska mönster vid ledarskaps-vakuum

Det går att se ett par typiska mönster vid ledarskaps-vakuum när det gäller återverkningar på organisationsnivå. En konsekvens för organisationen är att det interna förtroendet för ledningen och verksamheten i allmänhet går ner. En annan är att medarbetarnas initiativkraft går förlorad och att verksamheten därmed tappar fart. Konstruktiva krafter riskerar att ersättas av destruktiva sådana. Duktiga medarbetare lämnar verksamheten och arbetsplatsens attraktivitet minskar. Bristen på ledarskap ger utrymme för informella ledare att träda in, i bästa fall positiva krafter men ofta saknas både kapacitet och förankring. I värsta fall blir dessa informella ledare ytterligare en destruktiv belastning för en verksamhet som redan har problem. Risken är stor att det uppstår tystnadskulturer och att olika falanger inom organisationen ställs mot varandra.

Krav på efterträdande ledare

Vad krävs då av den nya ledaren efter en sådan ledarlös period? Det är ingen underdrift att säga att ett ledarskaps-vakuum ställer höga krav på den som ska träda in. Som i alla former av kriser handlar det om ledarskapets mest basala grunder: Orientera. Organisera. Agera.

Det innebär i handling att:

  • Börja med att förstå situationen, kartlägg verksamhetens läge, lyssna på medarbetarna.
  • Återskapa strukturerna och hantera de informella ledarna. Hjälp dem att hitta tillbaka till strukturen. Går inte det blir det kanske nödvändigt att hjälpa dem vidare ut ur organisationen.
  • Agera tydligt, symbolbeslut kan bli viktiga markeringar i att tydliggöra en ny riktning. Genom tydlig kommunikation, tydlig struktur och en ny tydlig riktning för verksamheten byggs ett nytt förtroende upp.

Ett ledarskaps-vakuum kan också ge större möjligheter för en ny ledare att påverka organisationen, då situationen skapat en stark längtan efter förändring. Med ett tydligt stöd från ägare/styrelse/ledning blir det snarare en möjlighet än ett hinder att snabbt kunna agera för den förändring som krävs.

Successionplanering

En situation med ett ledarskaps-vakuum skulle många gånger vara möjlig att undvika med en bättre successionsplanering. Ett arbete som många verksamheter kan bli betydligt bättre på och som dessutom ger en, i alla dimensioner, mer långsiktig hållbarhet och större framgång. Alldeles oavsett vad som förorsakat den uppkomna situationen eller om den gått att undvika så ställer situationen alldeles särskilt skarpa krav på ett kompetent och stringent ledarskap. Ledarförmågan kommer på tydligt sätt att påverka utfallet.

ledarskaps-vakuum

Posted in AIMS International Sweden | Leave a comment

Den sanna korrelationen mellan ålder och sannolikheten att lyckas

Performance is about you. Your success is about all of us.

Albert-László Barabási

Med forskning som stöd utforskar nätverksteoretikern Albert-László Barabási de dolda mekanismerna som driver framgång – oavsett ditt område – och avslöjar en intressant koppling mellan din ålder och din chans att röna stor framgång.

Påverkar åldern möjligheten att lyckas?

Albert-László har valt att titta på hur ålder påverkar möjligheten till att lyckas och han har valt att istället för att titta på unga, framgångsrika genier titta på äldre personer som nått framgång relativt sent i livet. Hans slutsats är att ålder inte har någon koppling till framgång. Det handlar om din vilja att fortsätta försöka tills dess att du når framgång och att kunna välja om eller välja nytt om man inser att man kämpar med något som man inte är riktigt lämpad för.

Forskaren och Nobelpristagaren John Fenn

Ett av exemplen Albert-László lyfter är John Fenn, en forskare som började på fakulteten på Yale först i 50-årsåldern. När han tvingades pensionera sig från Yale flyttade han till Viriginia Commonwealth University och satte upp ett nytt labb där när han nyligen fyllt 70. Han uppfann en ny teknik som heter Electrospray Ionization med vilken John förvandlade droppar till höghastighetsstrålar och kunde på så sätt mäta massan av både molekyler och proteiner. John utvecklade detta vidare till att mäta ribosomer och virus med otrolig precision. Hans verktyg blev standard i många laboratorier och 2002, när John var i 80-årsåldern tilldelades han Nobelpriset i Kemi.

Läs mer om forskningen som Albert-László Barabási driver här.

Jag tänker ibland på dessa och andra exempel när diskussionen om åldersdiskriminering dyker upp. För oss som arbetar med Executive Search är det egentligen enkelt att parera för eventuell åldersdiskriminering. Vårt uppdrag är att hitta rätt kandidat till uppdraget och då har åldern sällan särskilt stor betydelse. Vi ska öppet och fördomsfritt tolka sammanhang, marknader och branscher för att lokalisera var rätt individ befinner sig. Personer med rätt driv och självinsikt – inte bara för att påbörja ett uppdrag utan också för att fortsätta tills dess man lyckas.

Du kanske också vill läsa om:

Hur viktigt är branschkunnande?

Att leda i uppförsbacke

AQ och varför det är viktigt

Coaching här och nu

Posted in AIMS International Sweden, Reflektion | Leave a comment

Följ oss på Twitter

Kategorier

Starkast vinner inte alltid

Starkast vinner inte alltid

Här kan du läsa Titti Hammarlings bidrag i Finska Akademiens bok Aderton kommentarer om ledarskap. ”Ingen tävling är slut förrän den är slut. Starkast vinner inte alltid.”
Läs mer

Boken beställer du via Finska Akademien.

Ett viktigt samtal

Ett viktigt samtal

Här kan du läsa Titti Hammarlings bidrag i Finska Akademiens bok Kommunikation. ”Bakom all kommunikation finns människan. Där står du och jag.”
Läs mer
.
Boken Kommunikation kan beställas här

Att välja ledare

Att välja ledare

Det ger status och pengar och är ofta glamoröst. Men att vara ledare innebär också ständig press och massor av ansvar, sägs i boken Att välja ledare. Läs mer om boken här.


AIMS International Sweden | Tullgränd 4, 5th floor, 111 30 Stockholm | +46 8 122 076 20 | info@aimsinternational.se