Pågående uppdrag

Executive Search handlar om att aktivt hitta toppkandidater som matchar behov och kravprofil i ett specifikt uppdrag. Det kan gälla allt från tänkt turnaround till roll, ledarstil och sammanhang. Av våra uppdrag är ungefär hälften internationella och hälften Sverige-baserade. Konfidentialitet och proaktivt sökande är vår modell men många genomförda och pågående uppdrag visas anonymiserat på vår hemsida. Söker du en karriärmässig förändring eller vill veta vad för slags uppdrag vi har, är du alltid välkommen att ta kontakt. Anmäler du ditt intresse här får du svar från någon av oss. Vi kan också konfidentiellt spara dina uppgifter för kommande uppdrag.

Vi värnar om din integritet, oavsett om du är uppdragsgivare eller kandidat. Därför är det självklart att vi arbetar utifrån ett GDPR-perspektiv. Mer info om det hittar du på vår GDPR-policysida.

Pågående uppdrag

Posted in AIMS International Sweden | Leave a comment

Bästa möjliga 2019

Ett nytt år har börjat och blir till vad vi alla gör det till. Vårt nyårslöfte är att försöka hjälpa våra kunder och kandidater på bästa möjliga sätt under 2019. För att kunna göra det hoppas vi på att vi får förmånen att få fler kollegor under året till vårat team.

Posted in AIMS International Sweden | Leave a comment

Julen 2018

Vi vill tacka så mycket för alla fantastiska samarbeten och möten som vi har haft förmånen att få uppleva under året som gått!

Det finns många sätt att fira på. Oavsett hur du själv väljer att göra så hoppas vi att den kommande helgperioden ska bli fridfull och inspirerande så att det nya året kan mötas med kraft och tillförsikt.

Under flera år har vi valt att ge våra julklappspengar till barn som behöver hjälp. Det är ett val vi gör även i år. Unicef gör ett fantastiskt arbete och vi bidrar med deras hjälp till att fler barn ska få tillgång till rent dricksvatten.

God Jul och Gott Nytt År!

Önskar

Börje, Elin, Göran, Ronny & Titti
på AIMS International Sweden

Julen 2018

Avslutningsvis lite information från Unicef.

Posted in AIMS International Sweden | Leave a comment

Våra mest lästa blogginlägg 2018

Vi har tittat på statistiken kring vad vi bloggat om och vilka inlägg som fått flest besökare under 2018. Det ger en fingervisning om vad du som läsare är mest intresserad av att läsa om. Majoriteten av inläggen är från i år men det följer även med ett par inlägg som är äldre. Anledningen till det är att vi tittat på statistik både från Google och direkt på vår hemsida.

Våra mest lästa blogginlägg i år:

  1. Head of Investor Relations en efterfrågad nyckelperson

    Det är inte bara ledare som söks när företag samarbetar med Executive Search-företag. Olika specialistfunktioner som är starkt affärskritiska och svåra att hitta rätt kompetens till hör också till vår sökuppdragsportfölj. I detta inlägg tittar vi närmare på en sådan funktion, nämligen IR. Investor Relations har ökat i betydelse och i takt med det blir det allt viktigare att hitta rätt personer för att leda och utveckla en sådan verksamhet.
    https://aimsinternational.se/head-of-investor-relations-en-efterfragad-nyckelperson/

  2. Hur är chefer som rekryterare?

    Många chefer kan rekrytera och de arbetar med framförhållning för att få in rätt nyckelkompetens i de verksamheter de leder. Vinsterna av framgångsrika rekryterings-uppdrag kopplade till  långsiktig chefsförsörjning är lätta att förstå.  Ändå framstår faktum att långt ifrån alla chefer är bra på att välja medarbetare. Felrekryteringar är tyvärr vanliga. Kostnaderna för sådana är höga och de vållar därtill stor skada för de verksamheter och personer som berörs. Man undrar så klart varför och vad som kan göras för att få fler rekryteringar att bli lyckade.
    https://aimsinternational.se/hur-ar-chefer-som-rekryterare/

  3. Möt Denis Mattsson

    Vi vill presentera några av våra partners inom AIMS International och först ut i vår serie är Denis Mattsson, Partner i AIMS International Finland. Han har en bakgrund som ledare inom bland annat retail och livsmedelsindustrin både i Finland och Sverige. Vi samarbetar över landsgränserna och här delar Denis med sig av sina funderingar kring ledarskap och framtida utveckling inom FMCG.
    https://aimsinternational.se/mot-denis-mattsson/

  4. Fakta om Executive Search i ett globalt perspektiv

    Uppfattningarna om rekrytering i allmänhet och Executive Search i synnerhet skiftar beroende på egna erfarenheter och perspektiv. För ett tag sedan kom AESCs Executive Talent 2020 och den ger värdefull fakta både om kundernas förväntningar och om Executive Search branschens utveckling. Läs den om du upplever att du vill uppdatera din bild.
    https://aimsinternational.se/fakta-om-executive-search-i-ett-globalt-perspektiv/

  5. Är strategisk HR-kompetens relevant i framtida styrelser?

    Intelligent mjukvara ersätter människor i funktioner som är förutsägbara och som styrs av tydliga regelverk. Egenskaper för yrken och roller som  ännu inte kan ersättas med automation och som något tillspetsat blir ett koncentrat av människans återstående unikum, leder till funderingar om HR´s strategiska betydelse i framtidens företagsstyrelser.
    https://aimsinternational.se/ar-strategisk-hr-kompetens-relevant-i-framtida-styrelser/

  6. Balansen i ledarskap mellan resultat och mellanmänsklig trivsel

    Kanske är det pressen på kortsiktiga resultat som gör det? Fjärmandet från det personliga när man avancerar i karriären? Upplevd brist på tid? Normer? Otillräcklig investering i utveckling av det egna ledarskapet? Oberoende av anledning så ser vi att många ledare komma till korta i sin samverkan med medarbetarna. Det är svårt i dag att bli framgångsrik och omtyckt som ledare.
    https://aimsinternational.se/balansen-ledarskap-mellan-resultat-och-mellanmansklig-trivsel/

  7. Vad händer med kroppsspråket när vi allt mer kommunicerar digitalt?

    Vi uttrycker oss alla med kroppsspråket. Hela tiden. Medvetet eller omedvetet. Med kroppens språk kan vi förstärka de personligheter vi är och de budskap vi vill förmedla. Lika väl kan kroppsspråket brutalt avslöja oss när vi inte menar det vi säger. En sak är vad vi med ord kommunicerar till varandra. Kroppsspråket berättar om vi menar det eller inte och andra tolkar oss utifrån vad de ser och känner in.
    https://aimsinternational.se/vad-hander-med-kroppsspraket-nar-vi-allt-mer-kommunicerar-digitalt/

  8. Hemligheten hur man lyckas med internationella rekryteringar

    För ett gott resultat i crossborder-uppdrag krävs inte bara att konsulterna i de olika länderna är duktiga i sig. Det är viktigt att ha ett gott samarbetsklimat, förtroende och kunskap om varandras förutsättningar. Då kan den kundansvarige konsulten i hemlandet arbeta i team med konsulterna i det land där rekryteringen ska utföras.
    https://aimsinternational.se/hemligheten-hur-man-lyckas-med-internationella-rekryteringar/

  9. Sex sätt att boosta ditt ledarskap

    Ett inlägg från 2015 som Titti skrev handlade om Sex sätt att boosta ditt ledarskap och det fortsätter att komma upp i statistiken Ser fram emot dina kommentarer om önskemål om ämnen du skulle vilja att vi skriver om nästa år. https://aimsinternational.se/sex-stt-att-boosta-ditt-ledarskap/

  10. Chief Amazement Officer

    Inom AIMS International ser vi en fortsatt utmaning hos företag att hitta rätt kompetens inom IT och digitalisering. Trenden har sett ut så ganska länge. Förra året gjorde Linkedin och Capgemini en undersökning som visade att 54% av alla tillfrågade företag upplevde att deras utveckling hämmades av bristen på kompetens. Samtidigt framkom att 55% de som arbetade inom digitalisering i någon form var beredda att byta arbetsgivare eftersom deras kunskaper stagnerade i den nuvarande rollen.
    https://aimsinternational.se/chief-amazement-officer/

Vore roligt att höra dina synpunkter och önskemål. Är det något ämne du vill att vi tar upp i vår blogg under nästa år?

Blogginlägg - Synliggöra

Posted in AIMS International Sweden | Leave a comment

Hemligheten hur man lyckas med internationella rekryteringar

Många företag i Sverige planerar för en internationell expansion. Planen kan vara att gå från att vara ett nationellt företag till att bli ett internationellt företag eller att expandera en redan befintlig internationell verksamhet. Det sker genom att etablera försäljning, service och produktion utomlands. Expansionen kan ske organiskt genom att företagen bygger en internationell organisation från grunden eller oorganiskt genom förvärv. Båda metoderna har sina möjligheter men också sina begränsningar. För att expansionen ska bli lyckad krävs en ledning som har rätt kompetens och erfarenhet för den aktuella marknaden och det aktuella uppdraget. En del företag har möjligheten att rekrytera den ledningen internt men många företag behöver rekrytera externt. Det naturligaste alternativet är då att vända sig till ett Executive Search företag som arbetar med internationell rekrytering. Konsulterna gör löpande uppdrag för svenska företag internationellt men också för internationella företag som vill expandera till eller i Sverige.

För ett gott resultat i crossborder-uppdrag krävs inte bara att konsulterna i de olika länderna är duktiga i sig. Det är viktigt att ha ett gott samarbetsklimat, förtroende och kunskap om varandras förutsättningar. Då kan den kundansvarige konsulten i hemlandet arbeta i team med konsulterna i det land där rekryteringen ska utföras.

I AIMS International samverkar vi på olika sätt. Den dagliga verksamheten kräver sitt men vi lägger stort värde vid att kontinuerligt träffas i gemensamma möten. Vi konsulter inom i EMEA (Europe, Middle East and Africa) hade ett sådant möte i Köpenhamn från torsdagen den 22 till söndagen den 25 november. Då möttes ca 60 konsulter från 30 länder. Några av deltagarna hade, som vi, bara rest en kortare sträcka. Några hade rest längre, som t. ex. konsulterna från Albanien, Egypten, Ryssland och Spanien. Under mötet så förstärkte vi samarbetet mellan oss.

Så till hemligheten kring hur man lyckas med internationella rekryteringar. Svaret är att sannolikheten för gott resultat ökar om man samarbetar med en konsult som är van att hantera crossborder – uppdrag och – kundrelationer.

Välkommen till AIMS International!

internationella rekryteringarKvällsprogram på Tivoli.
Posted in AIMS International Sweden | Leave a comment

Är kunder dumbommar?

Vi ser en ökad tendens att beställare är väl hastiga då de sjösätter beslut om rekrytering till nyckelbefattningar. Inte sällan så hastiga att vi har anledning att sakta ner processen och be om förtydliganden eller i vissa fall be dem göra om och göra rätt. Stundtals ger det oss en anledning att fundera över med vilken rationalitet tidsandans beslut bygger på.

Låt oss kort stanna upp och reflektera över vad kloka personer har sagt om människor och beslutsprocesser. Israelerna Amos Tversky och Daniel Kahneman, som blev ett begrepp för “homosocial male bonding” eller som någon träffsäkert beskrev dem; som psykologiforskningens Hasse-o-Tage, har bidragit med ovärderliga insikter.

  1. Vi är evolutionärt präglade för hastiga beslut.
  2. Deras forskningsresultat visar två olika system av tänkande och vad de betyder för rationaliteten i beslutsprocesser. “System 1” är automatiskt och snabbt medan “System 2” tar fram de mentala förmågor som behövs för diverse problemlösningar.

I ett försök att finna förklaringar till varför kunder tar för snabba beslut skulle vi kunna anta att system ett har dominerat; man är snabb i att förutse och lägga ihop tidigare framgångsexempel och segrar och på så sätt skapa en logisk karta av verkligheten.  Och ibland misslyckas detta eftersom det analytiska och eftertänksamma system två inte deltar. Resultatet blir att beslut tas utifrån önsketänkande och skenbarhet, hellre än faktiskt innehåll.

Att människor dessutom är irrationella, lättpåverkade och oftast oförmögna att se bortom egna intressen är det inte konstigt att bedömningar blir fel och beslut illa underbyggda – dessutom ytterligare förstärkt av att omvärlden mer än någonsin är oförutsägbar.

Så är kunder dumbommar?

Ja.

Men det är de å andra sidan inte ensamma om att vara …

Beslutsprocesser

Posted in Uncategorized | Leave a comment

Chief Amazement officer

Inom AIMS International ser vi en fortsatt utmaning hos företag att hitta rätt kompetens inom IT och digitalisering. Trenden har sett ut så ganska länge. Förra året gjorde Linkedin och Capgemini en undersökning som visade att 54% av alla tillfrågade företag upplevde att deras utveckling hämmades av bristen på kompetens. Samtidigt framkom att 55% de som arbetade inom digitalisering i någon form var beredda att byta arbetsgivare eftersom deras kunskaper stagnerade i den nuvarande rollen.

Ett företag som försöker råda bot på detta är Adobe som tar den globala bristen på digital- och analytisk marknadsföringskompetens i egna händer genom att utveckla läroplaner tillsammans med olika universitet. Sedan 2012 driver de sin årliga Adobe Analytics Challenge. Nästa steg blir att utvidga detta till länder utanför USA.

Ett område där det är tydligt att behovet av utveckling är stort är inom e-handel. Främst inom e-handel riktat mot B2B men även mot B2C.

B2B

År 2017 uppgick försäljningen för B2B till 5 miljarder dollar i USA. En siffra som spås landa på 6,7 miljarder dollar år 2020. Om man betänker att nästan 50% av B2B-kunderna är i trettioårsåldern, sk millenials, blir det allt viktigare att förstå hur man når dem och i vilka kanaler de kommunicerar. Man behöver allt mer tänka på kunden som en individ och inte som en grupp.

Fokus på mobilanpassning

Det kommer också att bli allt viktigare att vidareutveckla sina mobilstrategier och att bygga kundupplevelsen kring det tidigt i plattformsutvecklingen istället för att ta det som en sista del. Att de i Kina är framgångsrika i mobilanpassad försäljning beror till stora delar på att de aldrig hade någon PC-revolution. Människor där har gått från att vara icke online till att vara mobiluppkopplade, något som till exempel Alibaba var duktiga på att förstå och utveckla sina tjänster utifrån.

Multikanalskommunikation

Det blir allt viktigare att analysera var kunderna finns och att kunna kommunicera med dom där. Det kan handla om att förstå vilka sociala medier just din kundgrupp använder. När det är bra att kommunicera via till exempel e-post, in-appmeddelanden eller via SMS.

Personligen tror jag att det kommer vara viktigt att tänka helhet kring kundupplevelsen. Att det inte räcker att vara bra i butik men inte online eller vice versa. Hur vi bemöter kunden genom hela köpprocessen i flera olika kanaler blir alltmer avgörande för att lyckas.

Chief Amazement Officer

En roll som kan bli allt viktigare är CAO:n, det vill säga Chief Amazement Officern, en person som är expert både på kundservice och kundupplevelser och som kan leda transformationen både för B2B- och B2C-företag.

B2B e-commerce IT-kompetenser

Posted in AIMS International Sweden, Utveckling | Leave a comment

Head of Investor relations – en efterfrågad nyckelperson

Det är inte bara ledare som söks när företag samarbetar med Executive Search-företag. Olika specialistfunktioner som är starkt affärskritiska och svåra att hitta rätt kompetens till hör också till vår sökuppdragsportfölj. I detta inlägg tittar vi närmare på en sådan funktion, nämligen IR. Investor Relations har ökat i betydelse och i takt med det blir det allt viktigare att hitta rätt personer för att leda och utveckla en sådan verksamhet.

Via en börsnotering ges företag möjlighet att expandera då de kan få tillgång till nytt kapital. Företagen får också mer uppmärksamhet samtidigt som de måste efterleva lagar och regler som gäller för börsföretag. Börsbolagen måste i det skedet ofta se sig om externt om för att hitta rätt kompetens.

Låt oss ta det från början

För att samordna informationen och regelefterlevnaden så har börsbolagen skapat en funktion kallas Investor Relations och förkortas IR. Den engelska termen skulle kunna översättas med investerarkontakter. Första gången i historien som befattningen dyker upp är på tidigt 1950-tal då General Electric inrättade en befattning inom PR-avdelningen som skulle arbeta med kommunikation i relationen till investerarna. Hur bolag utvecklas har sedan med tiden fått ett allt större nyhetsvärde. Det finns fler börsnoterade företag än tidigare. Kraven har höjts på IR i takt med att företagen och omvärlden har utvecklats, aktieägandet breddats och ekonomijournalistiken utvecklats. Investerarna har blivit fler och större samt internationella. Möjligheten för privatpersoner att spara och främst pensionsspara i fonder hos banker, försäkrings- och fondbolag har också skapat ett allt större behov hos börsbolagen att kommunicera finansiell information.

Två typer av bolagsfinansiering

Företag kan finansiera sig på två sätt. Antingen så återinvesterar de sina vinster eller så får de finansiering via kapitalmarknaden. Man brukar dela in kapitalmarknaden i kreditmarknad och aktiemarknad. Kreditmarknaden består av banker som lånar ut kapital till företagen. Aktiemarknaden består av investerare som kan vara privatpersoner eller professionella. Om ett större bolag önskar finansiera sig via aktiemarknaden så väljer de att notera sina aktier på en börs. Det är ett effektivt sätt att kunna få in kapital från många olika investerare.  Företaget blir därmed mer synligt. Många upplever också att ett företag som är börsnoterat har en större trovärdighet, då det finns striktare informations- och redovisningsregler. Det finns dock nackdelar med att vara börsnoterad. Publika företag omgärdas av strängare regler som kräver en större transparans. Det medför ökade kostnader, större risker för fientliga övertaganden och så kallad kvartalskapitalism. Därför finns det ett fokus på att ett börsbolags värdering är någorlunda rättvis. Vad en rättvis värdering är en omfattande fråga som jag inte kommer att gå in på här.  Investor Relations ansvarar för kontakten med olika sakägare i vid bemärkelse och inte enbart börsbolagets egna aktieägare. De som är de främsta intressenterna när det gäller företagets ekonomiska information är bl. a. börsen, analytikerna, mäklarna, bankerna, medierna och myndigheterna.

Syftet med Investor relations

Syftet med informationen är många. Det främsta målet för IR kan anses var att fånga marknadens förväntningar och informera högsta företagsledningen så att man anpassar kommunikationen rätt. Man kan säga att det gäller de frågor som kapitalmarknaden önskar få svar på så att deras värderingsmodeller ska fungera så korrekt som möjligt. Utöver de strikt ekonomiska frågorna så önskar man ta god hand om nuvarande och potentiella aktieägare. En god omsättning på aktien med lagom stora svängningar brukar också vara en målsättning, så att köpare och säljare lättar hittar varandra. Därför krävs det en konsekvens och öppenhet från företagets sida. Man måste informera i goda som dåliga tider och möta kapitalmarknaden regelbundet samt vara trovärdig.

Det ligger i sakens natur att IR-funktionen måste vara nära länkad till företagsledningen. Ibland ligger den direkt under VD men oftast underordnad Kommunikations- eller Finanschefen. Det viktiga är den direkta accessen till företagsledningen. För att nå ut med informationen är årsredovisningar och kvartalsrapporter grunden. Därutöver pressreleaser, roadshows, kapitalmarknadsdagar, emails och telefonsamtal. Att snabbt kunna svara har blivit allt viktigare. Speciellt om företaget riskerar att utsattas för ett så kallat drev. IR-rollen kan variera i sina fokusområden men oftast är den informerande, imageskapande, missionerande, relationsskapande och ibland försvarande. En viktig uppgift för IR är också att utbilda internt om regelverket.

I ett mindre börsnoterat företag är det enbart en person som är IR-ansvarig. Titeln brukar vara Head of Investor Relations. Det kan var en intern eller en extern person. Ibland en hybrid. På stora börsnoterade företag finns det ett helt team. Ibland är någon av medarbetarna stationerad utomlands.

IR-rollen i dag kräver en person som har en kombination av att kunna kapitalmarknaden och som är bra på information och relationsbyggande. Bakgrunden är oftast att man har varit analytiker, informatör eller mäklare. Vilken person som är rätt beror på börsbolagets krav och önskemål. Eller kanske står man inför en notering och då vill man ha någon med den erfarenheten. I vilket fall så har bolagen mål och resultat som ska uppnås och det är mer regel än undantag att man önskar utveckla sin IR-funktion till toppklass. Det är där vi kommer in och letar oss fram till rätt person för kundföretagets uppdrag.

Investor relations

Posted in AIMS International, Executive Search, Ledarskap, Reflektion | Leave a comment

Tips till dig som funderar på ett karriärbyte

Vår kollega Bernardo Entchev är ansvarig för utvecklingen av AIMS International i USA och är sedan många år chef över verksamheten i Brasilien. Han har själv gjort en stor karriärförändring genom att gå från en roll som specialistkirurg till headhunter. Nedan berättar han sin historia och delar med sig av sina viktigaste tips för att lyckas med att byta yrke. Artikeln är ursprungligen publicerad på vår internationella hemsida på engelska.

Bernardo Entchev: Under många år har jag varit rådgivare och coachat chefer som vill göra förändringar i sin karriär. Ibland vill de bara byta område, från finans till den kommersiella sidan, från kommunikation till HR, men många gånger är önskan om förändring större än så.

Jag börjar med att beskriva varför jag tror många chefer rådfrågar mig: Jag är kirurg, jag praktiserade kirurgi i 14 år och under de senaste 13 åren har jag arbetat som internationell Headhunter. Många blir fortfarande överraskade när jag berättar om mitt karriärval, på grund av den stora förändringen. Kanske är det därför många ber mig coacha dem i sin egen utveckling?

Min historia

Jag blev färdigexaminerad läkare när jag var 21. Vid den tiden var jag den yngste läkaren som examinerades vid mitt universitet på 100 år. När jag fyllt 25 var jag specialistkirurg inom huvud- och nackkirurgi. Jag såg så ung ut att jag odlade skägg och skaffade glasögon. Jag arbetade och utvecklades under flera år till att bli mer specialiserad och blev även ledare för flera team. När jag fyllde 35 fick jag och min fru trillingar, två pojkar och en flicka. Mitt liv förändrades radikalt. Jag ville hellre spendera helgerna med mina barn än att utföra akuta operationer. Det mynnade ut i att jag erbjöd mig att köpa in mig i min fars Headhunterföretag och där är jag nu verksam. Vi utökade verksamheten i Brasilien med mycket goda reslutat och vårt företag växte exponentiellt i Brasilien. Jag blev sedan tillfrågad av AIMS International att ta rollen som vice president Latinamerika för att expandera verksamheten i Latinamerika och att utveckla vår närvaro i regionen. Slutligen blev jag Executive VP Global och ansvarig för expansionen på världens största executive search marknad: Amerika. Det har varit och är en fantastisk resa som gått väldigt bra.

Den första frågan som brukar komma upp är: När är det lämpligt att göra en karriärförändring?

Det finns ingen “bästa tid”. När du tittar på vad du gör och om det inte längre tillfredställer dig påverkar det också dina resultat i längden. Det finns många anledningar till att vilja byta karriär. Du kanske valde fel jobb och det tog tid att inse att det inte var vad du ville göra eller en kontakt med någon i en annan bransch kan väcka passion för att byta riktning. Anledningarna till att byta är många och mycket individuella, men två aspekter bör vara gemensamma för alla:

Du vill förändra och alla förändringar kan orsaka både eufori och fasa men att stanna där du är kommer inte göra dig lycklig.

En framgångsrik förändring hänger mycket på dina insatser och att du har en välstrukturerad plan.

Nedan listar jag de 8 nyckelfaktorer som jag anser vara avgörande för att lyckas med ett karriärbyte:

Familjestöd

Jag hade inte kunnat byta yrke utan stöd från min fru. Jag hade förmånen att snabbt lära mig verksamheten. Jag hade bästa tänkbara mentor, min far, som redan var en etablerad headhunter i Brasilien. Jag rekommenderar dig att ha djupa samtal med familjen, om förändring och om möjliga scenarion som kan uppstå under omställningen.

Finansiell buffert

Även om du har det professionella bagage som behövs bör du tänka på att du kommer att vara “ny” i din nya karriär. Det finns en risk att din ersättningsnivå kommer att vara lägre i början och ibland mycket mindre (det hände mig!). Därför är det bra att se till att ha en buffert.

Arbetsmarknad

Du är etablerad på din nuvarande arbetsmarknad och det kan ta lite tid för en möjlighet att dyka upp inom din nya bransch. Var tydlig med din uppdragsgivare, be om stöd för att göra en MBA inom det nya området och be att få diskutera nästa steg. Se till att behålla fokus och uthållighet. Tappa inte motivationen när du får ett “nej”. Det kommer fler chanser.

Be om råd från dem som redan har gjort den typen av förändring

Prata med chefer som tydligt har ändrat riktning på sin karriär: Fråga hur de gjorde det och vad de gjorde annorlunda för att anpassa sig för att komma in på en ny marknad?

Investera i utbildning

När det är möjligt, prova att ta en MBA och / eller kurser inom den nya marknaden för att påskynda ditt lärande och för att nätverka med människor i den nya branschen.

Vikten av att nätverka

Det finns ett behov av att kommunicera kring ditt beslut om förändring. Ingenting är bättre än att bygga ett nätverk av kontakter med människor inom det nya området.

Fysisk hälsa

Vanligtvis kräver radikala yrkesförändringar både fysisk och mental ansträngning. Var försiktig och ta hand om din hälsa för att klara förändringens turbulens.

Mod

Att göra en radikal förändring kräver mod, beslutsamhet och fokus. När jag gjorde mitt drag gick jag helt upp i den nya rollen. Inga operationer, ingen medicinsk praxis eller deltid som läkare för att behålla mina kunskaper. Nej. Fullständigt fokus på att utveckla mig inom Executive Search var min nyckel till framgång. Jag stannade inte upp för att lyssna på negativa människor. För mig fungerade varje negativ kommentar som bränsle. Det gav mig styrkan att gå vidare.

Jag hoppas att mina rekommendationer är användbara för dig som funderar på ett karriärbyte. Jag skämtar ofta med chefer som jag känner och säger: “Om en kirurg som jag kan bli en framgångsrik internationell Headhunter, varför kan då inte du ändra din karriär?”

karriärbyte

Posted in AIMS International Sweden, Executive Search, Reflektion, Tips | Leave a comment

Rekordår för Executive Search

Ny statistik visar att Executive Search & Leadership Consulting fortsätter växa starkt. Sedan 2009 har efterfrågan och omsättningen ökat varje år förutom 2012 för att 2017 nå en toppnotering på $ 14 miljarder. Toppnoteringen gäller för hela perioden sedan branschen systematiskt började presentera sin globala omsättning (källa: AESC Global Executive Talent Outlook 2018 Summary Report).

Detta samtidigt som det titt som tätt framhålls att Executive Search snart kommer att vara borta från marknaden för att andra rekryteringslösningar skulle ta vid.

Hur ska då man tolka dessa motstridiga signaler?

Att rekryteringsbranschen är i kraftfull förändring – det vet vi alla som har med den att göra. Några saker kan vara bra att ha med sig när man diskuterar den, än mer om man ska till att dra slutsatser.

Den starka marknaden bidrar naturligtvis till att branschen toppar men det är kundens behov som i slutändan styr och inte snäva tolkningar av olika rekryteringstjänsters värde och konkurrenskraft. Företag i dag balanserar mellan vad de ska sköta själva och vad de behöver hjälp med utifrån. Utan behov på extern hjälp – inga rekryteringsföretag.

Specialister eller strategiska samarbetspartners

För att försöka möta kundernas behov dras rekryteringsföretagen mellan att vara specialister inom bransch/funktion och att möta kunden som strategiska samarbetspartners. En del är det ena, andra det andra och vissa kombinerar sina fokusområden. En annan parameter är att lösa kunduppdrag på hemmaplan i Sverige eller att kunna hjälpa kundföretaget med rekryteringsbehov över världen. En tredje är att många bidrar med interim lösningar. Andra söker personer för fasta anställningar.

Olika tjänster behövs fortsättningsvis för att kunderna ska kunna lösa sina rekryteringsbehov. Vad vi konsulter än arbetar med för typ av rekryteringstjänster så vill kunderna ha förtroendefulla samarbeten med leverantörer som lever upp till det de lovar leverera. Det ställer krav på alla typer av rekryteringsföretag att vara i absoluta framkant vad gäller att förstå kundbehovet och att lösa de problem man anlitas för att lösa.

Som Executive Search-konsult ser jag att vi främst kommer i fråga när företag ska välja ledare men också affärskritiska specialister av olika slag samt då internationella företag behöver rekrytera över landsgränserna.
Titti Hammarling

Vi tror på och ska arbeta för fortsatt utveckling inom Executive Search branschen – vare sig det är ett toppår eller inte.

Rekordår - Executive search

Posted in AIMS International, Executive Search, Rekrytering | Leave a comment

Följ oss på Twitter

Kategorier

Starkast vinner inte alltid

Starkast vinner inte alltid

Här kan du läsa Titti Hammarlings bidrag i Finska Akademiens bok Aderton kommentarer om ledarskap. ”Ingen tävling är slut förrän den är slut. Starkast vinner inte alltid.”
Läs mer

Boken beställer du via Finska Akademien.

Ett viktigt samtal

Ett viktigt samtal

Här kan du läsa Titti Hammarlings bidrag i Finska Akademiens bok Kommunikation. ”Bakom all kommunikation finns människan. Där står du och jag.”
Läs mer
.
Boken Kommunikation kan beställas här

Att välja ledare

Att välja ledare

Det ger status och pengar och är ofta glamoröst. Men att vara ledare innebär också ständig press och massor av ansvar, sägs i boken Att välja ledare. Läs mer om boken här.


AIMS International Sweden | Tullgränd 4, 6th floor, 111 30 Stockholm | +46 8 756 73 30 | info@aimsinternational.se