Till våra kunder, kandidater och kontakter

Vi vill med detta underlätta för dig att ha kontakt med och få det stöd du behöver från oss i AIMS International Sweden.

Situationen är extraordinär och vi tänker alla till kring hur vi ska agera på bästa sätt – både på ett personligt plan och i våra verksamheter. Vissa företag har redan hunnit långt medan andra står mitt i beslutsfattandet. Med kunskap, snabb hantering och medvetna handlingar kan vi alla påverka det som går att påverka och förhålla oss med respekt till det vi inte kan göra någonting åt.

Vi i AIMS International Sweden vill understryka att vi finns tillgängliga för dig och redo att hjälpa till där vi behövs. Du når oss på telefon, sms, email, WhatsApp, Facetime, Skype, Zoom, Teams, Messenger, mm för kontakt, samtal och digitala möten. På https://aimsinternational.com/en/company/aims-sweden/ hittar du fram till alla konsulterna i teamet.

Personliga möten är i vanliga fall viktiga för oss men inga processer och kontakter behöver avstanna på grund av coronavirusets framfart. Vi tänker också rent generellt att det är viktigt att inte isolera sig kontaktmässigt utan att vi kommer samman och gör vad vi kan för att hålla hjulen rullande. För vår del handlar det om att genomföra uppdrag, vara bollplank och att driva projekt tillsammans med kunder och kandidater.

Tills vidare arbetar vi inom AIMS International Sweden främst hemifrån och bedömer från fall till fall hur vi på bästa sätt hanterar möten. Som internationell verksamhet balanserar vi mellan riktlinjer och val i andra länder och de råd som ges här i Sverige.

Mycket kan inte göras just nu men låt oss gemensamt greppa de möjligheter som finns.

Hälsningar,

Titti, Göran, Mikko, Rickard, Börje och Thomasine

Vi finns här för dig!

Posted in AIMS International Sweden, Partners i AIMS International, Utveckling | Leave a comment

Jämlikhet den 8 mars eller alla dagar om året?

På söndag är det den 8 mars och internationella kvinnodagen.

Nordiska bolag med kvinnor i styrelsen är mer lönsamma än andra bolag. Internationella arbetsorganisationen (ILO), FN:s fackorgan för arbetslivsfrågor, undersökte 13 000 bolag i 70 länder. 57 procent av dessa bolag svarade att jämställda initiativ förbättrade affärsresultaten. 60 procent av bolagen, avrapporterade högre lönsamhet och produktivitet. När det gällde att attrahera och behålla talanger, menade 57 procent att denna förmåga hade ökat.

När det gäller andelen kvinnor på chefspositioner i Sverige skiljer det sig åt mellan olika sektorer. Landstinget har högst antal kvinnliga chefer medan det privata näringslivet fortfarande har lägst.

Sverige är ett av de länder i EU med högst andel kvinnliga styrelseledamöter i börsbolagens styrelser, 37 procent. EU-snittet ligger på nära 29 procent. Bland medlemsländerna är andelen högst i Frankrike på 45 procent och lägst ligger Estland på 9 procent.

Sedan 1910, då internationella kvinnodagen instiftades, har det hänt mycket. Vi är på god väg men för att möjliggöra jämlikhet i arbetslivet mellan män och kvinnor krävs det fler förebilder för de unga.

AIMS International arbetar med Executive Search och Talent Management. Genom ett strategiskt förändringsarbete samt kreativa och noggranna processer bidrar vi till att våra kunder blir mer jämlika. I och med det blir de också bättre på att ta tillvara på kompetens och talang i den egna organisationen.

JämlikhetFoto Igor Link
Posted in AIMS International Sweden | Leave a comment

Välkommen Mikko Taipale!

I dag är det mycket glädjande för oss i AIMS International att få hälsa Mikko Taipale välkommen till vårt Sverige-team i Stockholm. Mikko kommer hos oss att verka som Senior konsult inom Executive Search och Talent Management. Med sin gedigna och affärsnära erfarenhet från HR-positioner inom internationella koncerner får kunder i honom både någon som kan hitta och utveckla ledare samt någon som strategiskt kan stödja företagen att utveckla sina HR-processer. Han kommer att arbeta med internationella och nationella uppdrag.

Utbildningsmässigt har Mikko en master i juridik från Lapplands universitet i Finland. Efter att inledningsvis ha arbetat som jurist klev Mikko professionellt över till en framgångsrik HR-karriär. Först var han på Sonera, sedan över 10 år i några olika uppdrag på Telia Sonera. Nu närmast kommer Mikko från en roll som EVP för HR på Veoneer. Detta efter att aktivt ha medverkat i spin-offen av Autolivs elektronikdivision, där han var globalt HR-ansvarig.

Det internationella arbetet, i ett nordiskt och globalt perspektiv, är särskilt intressant för Mikko. Han kommer att rikta in sig på olika branscher och ser fram emot samarbetet med befintliga och nya kunder.

Vi ställde tre frågor till Mikko:

Vad eftersträvar du i ett kundsamarbete?

Jag har ett mål att vårt arbete möjliggör att kunden uppnår sina affärsmål. Vårt bidrag är att identifiera och rekrytera ledare och affärskritiska specialister samt att hjälpa kunden brett inom Talent Management för att ta tillvara och utveckla den potential som finns inom företaget.

Varför valde du AIMS International?

AIMS International har verksamheter i över 50 länder och har mycket professionella konsulter samt imponerande kundrelationer. Jag ser fram emot att jobba som en del av AIMS International Sweden-teamet. Vi delar samma vision och mål. Jag känner att vi tillsammans är mycket väl rustade att leverera väldigt bra tjänster till våra kunder.

Vilka är dina yrkesmässiga styrkor?

Min ambition är direkt kopplad till kundnöjdheten. Genom att vi har kunderna och deras verksamhet i fokus möjliggör det att vi fortsätter leverera den absolut bästa kvaliteten.

Du kan läsa mer om Mikko på https://aimsinternational.com/en/consultant/mikko-taipale/ och du når honom på +46 70 618 83 91 och mikko@aimsinternational.se.

Mikko Taipale

 

Posted in AIMS International, AIMS International Sweden | Leave a comment

Möt Ivan Balasko

I vår intervjuserie har turen kommit till Ivan Balasko från AIMS International Germany. Han berättar gärna om hur det är att arbeta i Tyskland som Executive Search konsult för svenskägda företag som önskar rekrytera i landet men också om hur han hjälper tyska företag att rekrytera i Sverige. Erfarenheterna om att arbeta i båda riktningarna har givit honom mycket kunskap om de stora möjligheterna som finns men också fallgroparna.

Det svenska näringslivets mest intensiva samarbete med någon utländsk marknad är med Tyskland. Både nu och långt tillbaka i historien. Tyskland är Sveriges utan tvekan viktigaste handelspartner. Landet är vår största exportmarknad och står som mottagare för 10 % av värdet av vår export. Av de varor som Sverige importerar så kommer värdemässigt nästan 20 % av vår import från Tyskland. De viktigaste svenska exportvarorna till Tyskland är papper och pappersmassa, maskiner och maskinteknik, läkemedel, motorfordon, metaller samt kemiska produkter. Sverige importerar främst maskiner, fordon och fordonskomponenter, kemiska produkter och elektronik från Tyskland. Dessutom är livsmedel ett område som har ökat under de senare åren.

Basen för de goda handelsrelationerna utgör tillverkningsindustrin i de båda länderna som liknar och matchar varandra på många sätt. Företagen konkurrerar med varandra på samma gång som de är partner. Många varor exporteras och importeras tillbaka, inbyggda i en annan produkt eller på ett annat sätt förädlade. Totalt finns omkring 1100 registrerade svenskägda företag i Tyskland (minst 51 procent svenskt ägande, flera tillhör samma koncern) Omvänt finns det omkring 950 tyskägda bolag i Sverige. Källa: Tysk-Svenska Handelskammaren.

Hur skulle du beskriva Executive Search marknaden i Tyskland?

För det första är det mycket hård konkurrens på marknaden med mer än 2 000 Executive Searchföretag enligt vårt branschförbund. Många av företagen är mycket små och fokuserade  så kallade niche boutiquer. För det andra så är det en ganska omogen marknad jämfört med andra professionella tjänster. Det finns inga inträdeshinder och ingen regulatorisk myndighet. Därför är det svårt för kunder att förstå skillnaden i kvalité på tjänsterna. Som en av 100 aktiva medlemmar i vår branschorganisation BDU arbetar vi med att definiera standard och kvalitetskriterier som ska vara jämförbara med revisionsbranschens.

Kan du beskriva hur du och dina kollegor arbetar i Tyskland?

Tyskland består av ett antal regioner och därför är det viktigt med lokal förankring även om man arbetar över hela landet. AIMS International Germany har fem kontor och vi är tolv Executive Search konsulter som täcker alla branscher och alla olika ledande befattningar.

Vad för sorts kunder arbetar du huvudsakligen med?

Jag är medlem i två av AIMS Internationals Global Practices: Financial & Professional Services och Media & Technology. De flesta av de kunder som jag arbetar tillsammans med tillhör någon av dessa sektorer. Några är en kombination av båda.

Oavsett storlek och affärskultur så är de flesta av mina kunder medelstora internationellt verksamma bolag och mycket ofta med en entreprenörskultur. De uppskattar vårt sätt att tänka strategiskt för och med kunden för att försöka identifiera adderat värde i ett uppdrag.

Hur är det att arbeta för svenska kundföretag i Tyskland?

Jag personligen tycker om att arbeta med skandinaviska företag rent allmänt och det inkluderar svenska företag. Min erfarenhet är att ni är raka och enkla i er kommunikation och även hur ni ser saker. Jämfört med tyska chefer har ni en tendens att vara mer möjlighetssökande snarare än att försöka undvika risker. Ett bra exempel är en av era svenska kunder som jag presenterade en kandidat för som möjlig VD för deras dotterbolag i Tyskland. Kandidaten hade arbetata på högre nivå och med högre lön än den anställande svenske chefen. De flesta av våra tyska kunder hade blivit rädda. Er svenske kund sa att även om det blir den mest utmanande direktrapporterande individen för honom hittills, så kommer det bli den som kommer att få honom att växa mest. Jag gillar den sortens attityd.

Det finns naturligtvis ett brett spann på chefer både i Sverige och Tyskland.

Hur arbetar du konkret för att lösa ett Executive Search-uppdrag som kommer genom en partner inom AIMS International?

Kortfattat: Jag måste göra det framgångsrikt och med högsta kvalité! När vi får ett cross border searchuppdrag så har vi två kunder som ska bli nöjda: det anställande företaget och vår partner inom AIMS International som litar på att vi ska göra vårt bästa för att tillfredsställa deras kund. Med två kunder har jag lärt mig att mer kommunikation är bättre, vilket är en sanning för alla professionella tjänster egentligen. Jag har också lärt mig fördelen av att ha en partner i kundens hemmamarknad som känner kunden och kan hjälpa mig med djupare kunskaper om kundens önskemål. Jämfört med en utländsk kund som kommer direkt till oss. Sedan är det naturligtvis en fördel om vår partner känner till Tyskland och följer med vad som händer på vår marknad. Det kan vara bra att som AIMS International Sweden vara medlem i Tysk – Svenska Handelskammaren.

Vad ser du som ditt huvudsakliga uppdrag i rollen som Head of Global Media & Technology?

Jag anser att ordet möjliggörande beskriver det bäst. Medlemmarna i vårt team är starka och duktiga individer som kan sin marknad och sina kunder mycket väl. Ingen är dock expert inom alla segment av techindustrin som sträcker sig från microelektronik, hård och mjukvara hela vägen till bredband och mediadistributions- och infrastrukturstjänster. Därför är det bra att veta vem som man ska kontakta när man behöver en specifik expert. Det är också mycket bra att ha en lokal konsult på en marknad i varje land. Om jag söker en kandidat från USA som har arbetat i Japan så är hans referenser förmodligen utspridda globalt. I stället för att jag ringer referenssamtalen är det klokare att vår lokala partner i till exempel Japan gör det då denne också förstår det kulturellt finstilta i ett samtal. I mitt uppdrag ingår också att identifiera synergier och att uppmuntra till samarbete till nytta för våra kunder och för enskilda medlemmar i teamet.

Vad är din yrkesmässiga bakgrund?

Jag har studerat ekonomi i Tyskland och i USA. Startade min karriär under den hetaste dotcom eran. Därefter kom jag tillbaka till corporate finance med fokus på techstartups. Jag har alltid varit road av att arbeta med företag och människor som är teknologidrivna.

När blev du Exeutive Search konsult?

Ironiskt nog mycket senare än vad jag själv kunde förutse. Min professor i skolan tyckte jag hade egenskaper som passade för en karriär som headhunter. Uppenbarligen såg han det långt före mig. Jag började 2007 för en liten dansk Paneuropeisk search boutique i Tyskland. De var modiga som tog in mig som delägare redan från start som nykomling i branschen.

Tack Ivan Balasko för samtalet och för inblicken om hur ni arbetar med Executive search i Tyskland.

Intervju: Göran Arvidson & Börje Hammarling

Ivan Balasko

Image by <a href="https://pixabay.com/users/MichaelGaida-652234/?utm_source=link-attribution&utm_medium=referral&utm_campaign=image&utm_content=1138967">Michael Gaida</a> from <a href="https://pixabay.com/?utm_source=link-attribution&utm_medium=referral&utm_campaign=image&utm_content=1138967">Pixabay</a>

 

Posted in AIMS International, Executive Search | Leave a comment

Våra mest lästa blogginlägg 2019

Här får du våra mest populära inlägg på senare tid i samlad lista!

Vi följer löpande statistiken för vår blogg för att veta vad som intresserar läsarna och för att utveckla innehållet vidare. Majoriteten av inläggen på listan nedan är från 2019 men det följer även med ett par äldre poster för att vi har tittat på statistik både från Google och direkt från vår hemsida.

Kanske var det extra många som 2019 funderade över sin karriär? Mycket tyder på det och generellt sett handlade många av inläggen om förändring. Vi tror att 2020 kommer att fortsätta i samma spår. Välkomna alla nya och gamla läsare!

Top 10 2019

1.     Tips till dig som funderar på ett karriärbyte

AIMS Internationals Preseident Bernardo Entchev berättar om sin egen karriär och ger 8 nyckelfaktorer han anser vara avgörande för att lyckas med ett karriärbyte  https://aimsinternational.se/tips-till-dig-som-funderar-pa-ett-karriarbyte/

2.     Vad händer med kroppsspråket när vi alltmer kommunicerar digitalt?

I sociala sammanhang har vi på kort tid vant oss vid synen av böjda nackar och medmänniskors uppmärksamhet riktad på smartphones. Vad händer med kroppsspråket då vi allt mer kommunicerar digitalt? Tappar vi viktiga förmågor eller kommer vi att få ihop det digitala och det fysiska i en god omnikanalskommunikation? https://aimsinternational.se/vad-hander-med-kroppsspraket-nar-vi-allt-mer-kommunicerar-digitalt/

3.     Vem vill inte ha bättre relationer

Vare sig man är ledare eller inte så handlar allt mer om att kunna samverka med andra. Att ha goda, konstruktiva relationer som stöder den verksamhetsutveckling man ansvarar för. https://aimsinternational.se/vem-vill-inte-ha-battre-relationer/

4.     Hur fånga drömjobbet?

Vad du som ledare bör tänka på när du börjar bli redo för nästa utmaning https://aimsinternational.se/hur-fnga-drmjobbet/

5.     Head of Investor relations – en efterfrågad nyckelperson

Det är inte bara ledare som söks när företag samarbetar med Executive Search-företag. Olika specialistfunktioner som är starkt affärskritiska och svåra att hitta rätt kompetens till hör också till vår sökuppdragsportfölj. I detta inlägg tittar vi närmare på en sådan funktion, nämligen IR. Investor Relations har ökat i betydelse och i takt med det blir det allt viktigare att hitta rätt personer för att leda och utveckla en sådan verksamhet. https://aimsinternational.se/head-of-investor-relations-en-efterfragad-nyckelperson/

6.     Hur är chefer som rekryterare?

Många chefer kan rekrytera och de arbetar med framförhållning för att få in rätt nyckelkompetens i de verksamheter de leder. Vinsterna av framgångsrika rekryterings-uppdrag kopplade till  långsiktig chefsförsörjning är lätta att förstå.  Ändå framstår faktum att långt ifrån alla chefer är bra på att välja medarbetare. https://aimsinternational.se/hur-ar-chefer-som-rekryterare/

7.     Hemligheten hur man lyckas med internationella rekryteringar

Utöver skickliga konsulter krävs goda relationer konsulter emellan för att hjälpa kunden på bästa sätt. Läs om hur vi arbetar med utvecklingen hos oss https://aimsinternational.se/hemligheten-hur-man-lyckas-med-internationella-rekryteringar/

8.     Rekordår för Executive Search

Statistik över Executive Search och Leadership Consulting växer år från år. https://aimsinternational.se/rekordar-for-executive-search/

9.     Nordiskt Baltiskt samarbete

Vi fortsatte utveckla vårt erbjudande i Norden Baltikum under året som gått
https://aimsinternational.se/nordiskt-baltiskt-samarbete/

10.   Sex sätt att boosta ditt ledarskap

Det talas mycket om allmänna utmaningar för dagens ledare: Globalisering, digitalisering, den höga förändringstakten, att hitta rätt medarbetare och att få dem att vilja satsa på just den verksamhet som du leder. Det här inlägget ska inte beröra de här yttre förhållandena utan fokusera på DIG som person och hur du kan boosta DITT ledarskap.

Ett inlägg från 2015 som fortfarande genererar många läsare https://aimsinternational.se/sex-stt-att-boosta-ditt-ledarskap/

Vår serie där vi presenterar kollegor har också gett många läsare:

Möt Denis Mattsson

Möt Bernhard Glaninger

Möt Jonathan Khoo 

Blogginlägg 2019

 

Posted in AIMS International Sweden | Leave a comment

Vi välkomnar Rickard Thorgren till AIMS International

Vi har i dag den stora glädjen att hälsa Rickard Thorgren välkommen till vårt team i Stockholm. Rickard kommer hos oss att ha en roll som Executive Search-konsult på lednings- och specialistnivå. Med lång och gedigen erfarenhet från vår bransch blir Rickard en trygg samarbetspartner för våra kunder och kandidater. I AIMS International kommer hans uppdragsmässiga tyngdpunkt att ligga inom Public Sector, Not-for-profit Sector, Industry och Automotive. Han kommer också att arbeta med internationella uppdrag.

Rickard har en jur.kand. från Uppsala Universitet och har varit verksam som Executive Search-konsult sedan 2006. Senast kommer Rickard från en roll som Partner och Executive Search-konsult på Poolia Executive Search. Ett speciellt intresse har Rickard för uppdrag inom offentlig sektor, det samhälls- och politiknära. Samtidigt ser Rickard fram emot att fortsätta utvecklas inom industri och automotive.

Vi ställde tre frågor till Rickard:

Vad eftersträvar du i ett kundsamarbete?

Förtroende och ömsesidighet. Att tillsammans utveckla goda relationer och ett systematiskt samarbete med tydliga gemensamma mål för både processen och helheten.

Varför valde du AIMS International?

För mig står AIMS International för gedigen kvalitet. De lyckas koppla ihop ett internationellt sammanhang med ett personligt anslag. Jag ser fram emot att bidra till AIMS Internationals fortsätta utveckling och samtidigt bredda den svenska verksamheten ytterligare.

Vilka är dina yrkesmässiga styrkor?

En genuin nyfikenhet. En vilja att på djupet förstå både uppdragsgivare och kandidat. En god förmåga att bedöma individers behov och potential för att matcha det mot uppdragets krav och förväntningar. Allt för att möjligöra rätt matchning mellan person och verksamhet.

Du kan läsa mer om Rickard på https://aimsinternational.com/consultant/rickard-thorgren/ och du når honom på +46 70 676 36 63 och rickard@aimsinternational.se.

Rickard Thorgren

Rickard Thorgren

Posted in AIMS International Sweden | Leave a comment

Möt Jonathan Khoo

AIMS International Singapore och Asien

I vårt projekt att förmedla affärsmässigt och kulturellt intressanta intervjuer med internationella kollegor inom AIMS International har turen kommit till Jonathan Khoo från AIMS International Singapore. Han är nyvald som EVP APAC (Asia and Pacific) och vi bad honom berätta om rekrytering för internationella bolags räkning i Singapore och Sydostasien. Här kommer hans svar på våra frågor:

Vad är unikt med Singapore?

Singapore är porten till Asien och fungerar som det regionala högkvarteret i Asien för mer än 4 000 globala företag. Det är ett förstahandsval för många företag och start-ups som vill investera i regionen. Singapore är på samma gång en ö, en stad och en stat.  Ekonomin är extremt sofistikerad och arbetskraften välutbildad, vilket gör Singapore till ett mycket konkurrenskraftigt alternativ för många företag.

Arbetslösheten liggen endast på ca 2 – 2,5 % och det skapar ett löneläge som är mycket högre än i de flesta asiatiska länderna. Levnadsomkostnaderna är också mycket högre. För att kompensera är skatten på lönen och momsen låga. Spänningarna i handeln mellan Kina och USA samt oroligheterna i Hong Kong har fått många företag att söka sig från Kina till neutrala och mer öppna länder som Singapore.

Vilka är de viktigaste råden till utländska företag som önskar etablera sig eller utöka sin närvaro i Singapore?

Singapore har, för tredje året i rad, behållit sin andraplats i Världsbanksratingen av enklaste nation att göra affärer i (Nya Zeeland är etta) och rankar som nummer tre på indikatorerna att vara enkelt att starta och driva företag i.

Det är viktigt att förstå varför man väljer att vara här. Singapore är fortfarande staden med den högsta levnadskostnaden i världen följt av Hong Kong och Zurich, enligt the Economist Intelligence Unit. Alla försöker dra nytta av Singpores starka relationer i Asien i allmänhet och med ASEAN-länderna i synnerhet. Konkurrensen kommer inte enbart från lokala företag här utan också från globala varumärken med samma intention som er, när ni vill verka här. Ni konkurrerar om samma resurser och främst handlar det om kompetens och talanger. Det är därför viktigt att ha en klar strategi om ni önskar etablera er eller öka er närvaro i Singapore.

Hur är det att arbeta med globala kunder i Singapore?

Idag är ca 80 % av våra kunder globala, vilket är fantastiskt! Vad som normalt börjar som ett uppdrag har ofta lett till långsiktigt samarbete. De flesta av kunderna vet att Singapore är en av de få asiatiska länderna som ”verkligen” arbetar efter internationell standard. Att vi är så internationella beror dels på vår historia. Vi var en brittisk koloni från början av 1800-talet fram till 1963 och sedan en del av det självständiga Malaysia under en period för att 1965 bli en självständig republik. Som ett litet örike tvunget att försörja sig självt måste vi snabbt bli ”globala” och skapa relationer med ekonomier som EU, Storbritannien och USA. Detta tillsammans med att förstärka våra historiskt starka band med det ekonomiskt växande Kina. Kom ihåg att över 75 % av singaporianerna är av kinesiskt ursprung.

Man måste tänka globalt men agera lokalt. De flesta företagen här använder Singapore som deras bas för ”command and control” för Asien. Många av företagens VD:ar och chefer kommer från utlandet. Med sig har de global erfarenhet och det skapar en mycket internationell affärsmiljö. Förståelsen för företagens intentioner och värderingar är viktig. Utländska företag engagerar oss inte enbart som Executive Search konsulter utan ofta också som affärskonsulter. Mycket ofta har internationella företag en begränsad kunskap om Sydostasien och behöver därför vägledning och råd.

Vad för slags kunder arbetar ni huvudsakligen med?

Före 2017 var drygt 70% av våra kunder högteknologiska amerikanska företag som önskade expandera i Asien. Under de senaste åren har vi också allt mer arbetat med europeiska och lokala företag inom många olika branscher. Vi arbetar för stora företag med att rekrytera över hela Sydostasien så långt borta som till Maldiverna och Papua Nya Guinea. Som konsulter har vi därför många års erfarenhet av att arbeta i Sydostasien, från olika branscher och funktioner och alla talar åtminstone två språk flytande – engelska och kinesiska.

Hur arbetar ni rent konkret med att lösa ett uppdrag som kommer via en partner inom AIMS International?

Personligen känner jag många av mina kollegor över världen. Vi träffas regelbundet och några samarbetar jag mer eller mindre regelbundet med i olika uppdrag. Jag blir kontaktad av mina kollegor i AIMS International från någonstans i världen. Om vi talar om svenska företag så är det kollegorna i AIMS International Sweden som kontaktar mig. Ofta har kollegorna arbetat med att lösa kundens rekryteringsbehov i hemlandet och kanske också i andra länder. Därför har de som regel en etablerad relation med kunden. Mina kollegor i företagets hemland agerar då vanligtvis som ansvarig inför kunden att uppdraget löses och vänder sig till oss i Singapore för att få rekryteringen gjord i praktiken. De har kunskapen om kunden och vi har kunskapen den lokala marknaden. Tillsammans bildar vi ett team där vi här i Singapore löser uppdraget precis som vi gör med våra lokala uppdrag.

Vad ser du som ditt huvudsakliga uppdrag i rollen som Executive Vice President för regionen Asia & Pacific (APAC)? Som sådan ingår du också i styrelsen för AIMS International.

Jag är hedrad och överraskad att jag blev nominerad och vald. Det finns många fler erfarna partners inom AIMS International så jag tar valet med ödmjukhet. Överst på min agenda är att utveckla vårt APAC team. Likaväl som jag hyllar Asien för att det är så diversifierat med olika språk och kulturer vill jag utveckla det som för oss samman till en gemensam plattform. I Asien har AIMS International kontor på alla viktiga marknader som Australien, Indien, Japan, Kina, Sydkorea och Thailand. En förstärkt närvaro med etablering av nya kontor arbetar vi med i de stora marknaderna. I dagarna öppnas ytterligare ett kontor i Kina. Denna gång i Shenzhen för att hjälpa våra kunder i södra Kina.

Vad kan du berätta om din professionella bakgrund?

Jag har en examen i Maskinteknik från det Tekniska Universitetet här i Singapore (Nanyang). Efter examen började jag arbeta i olika regionala affärsutvecklings- och försäljningsroller. Det har alltid funnits en stark vilja att lära nytt och att röra mig vidare i affärslivet. Över åren har jag blivit välsignad med många möjligheter att verka för olika internationella konglomerat över hela Asien. Jag arbetade bl. a för ett Fortune 500 företag som var en av väldens största halvledarföretag. För dem ledde jag olika regionala distributionsprojekt och var ansvarig för rekrytering och employer branding. Jag har också varit Vice President, Corporate HR och Vice President (Operations) för ett mediaföretag.

När började du arbeta med Executive Search?

År 2011 blev jag approcherad av ett företag inom Executive Search-branschen och det kom att förändra mitt liv. Utan någon erfarenhet började jag på ett av Asiens äldsta Executive Search företag med ansvar för verkstadsindustri, teknologi och medicinsk teknik. Undan för undan lärde jag mig hur man bygger ett starkt track record genom att utföra uppdrag över hela Asien och vidare i världen.

Tack, Jonathan Khoo, för intervjun och för inblicken i hur ni i Singapore och Sydostasien arbetar med internationella kunder och AIMS-partners över världen.

 


Posted in AIMS International, AIMS International Sweden | Leave a comment

Hur vill du utvecklas som ledare 2020?

Gott Nytt År! Nu är väl de flesta av oss tillbaka efter en lång och välbehövlig ledighet. Vi på AIMS International tycker att det är spännande med ett nytt år. Ett år bär på så många utvecklingsmöjligheter – både för våra kunder, oss själva och för dig.

Utöver Executive Search arbetar vi inom Talent Management med Assessments och Growth Programs för enskilda ledare och ledningsgrupper. Vi fungerar som sparringpartners, bollplank eller projektledare i dessa utvecklingsprocesser och hjälper dig att förverkliga dina utvecklingsplaner.

Vi ser att mycket av riktigt bra ledarutveckling får sin grund från beslutet och valet att bli bättre. Från att vilja förändra och förändras. Från att lära nytt och från att ta tag i de utmaningar som finns, vare sig de har med sakfrågor eller relationer att göra. God själv-kännedom är en av grundstenarna i ett gott ledarskap, det vet vi redan. Att hitta sin väg, odla sin motivation och växla ut sin potential är också viktiga parametrar. Det är också stimulerande att arbeta med när man väl är i gång!

Hur vill du växa under 2020? Genom vårt stöd, kommer det att bli lättare för dig och din organisation att nå målen.

WE FIND&GROW YOUR LEADERS

2020, Ett Nytt År med Nya Möjligheter – Nu Kör Vi!

Utveckling 2020

Posted in AIMS International Sweden | Leave a comment

Seasons Greetings 2019

We would like to Thank You for the fantastic collaborations and meetings we have had the privilege to experience throughout this year.

We wish all of you a peaceful and inspiring last week, so that all of you can start the new year filled with confidence and good health, wherever you are and however you choose to celebrate the holidays.

Over the years, we have chosen to help children in need instead of buying Christmas gifts. This year we wanted to contribute over the year and not just for christmas with the most basic need -water.  You’ll find more about this in the previous blog post (in Swedish).

Merry Christmas and a Happy New Year to all of you!

Best wishes,

The Team at AIMS International Sweden

Seasons Greetings

Posted in AIMS International Sweden | Leave a comment

SUSTAINABILITY – ÄR DET VATTEN VÄRT?

Är det bara fina ord eller lever vi verkligen hållbart, hela vägen från hjärtat och konkret i handling? Vi möter uttryck på hela skalan eftersom hållbarhet i dag är viktigt men också någonting som är i ropet. Vi kan därför låta hållbarhetsfrågorna svepa på ytan eller aktivt välja vad vi ska stå för och bidra med. Det gäller både som företag och som enskilda personer. För många är det stora förändringar som krävs. För andra upptäcker man att hållbarheten redan till stora delar finns där. Hur som helst så går det alltid att bli bättre och det är en god sak för oss alla att på olika sätt bidra till ett innehållsmässigt starkt hållbarhetsarbete.

Vad gör vi då inom AIMS International Sweden för att boozta hållbarhetsfrågorna?

Som konsultföretag inom Executive Search och Talent Management är basen för hela vår verksamhet är att göra hållbara rekryteringar och utvecklingsinsatser för våra kunder och kandidater. I det ingår att ständigt utveckla och kvalitetssäkra de olika aspekterna av vårt arbete. Det gäller allt från omvärldsbevakning, kundlyhördhet, Candidate Management, metodik, processer, effektivisering, samarbetsformer, mm.

Sustainability i ett globalt perspektiv

I ett globalt perspektiv pratar vi hållbarhet på våra AIMS International möten och har förmånen att få inspireras av partners aktiviteter och val runt om i världen. Detta skapar medvetenhet, angelägenhet och motivation att ta ansvar och agera.

Utöver detta satsar vi specifikt i Sverige-verksamheten på att göra oss själva hållbara genom årliga individuella och teammässiga utvecklingsplaner så att vi ska bli så bra konsulter som möjligt. Vi uppmuntrar träning för det får oss att orka och var och en har egna hälsomål som sporrar.

Vad gäller samhällsengagemang så har vi i AIMS International Sweden i alla år fokuserat på att barn ska få det bättre. Vi började med några projekt i Thailand och har under de senaste åren skänkt pengar till rent dricksvatten för barn i behövande områden. Vi har frångått att ge vår julklappspeng en gång om året till att bidra med rent vatten året om till ett mycket större antal barn.

Sammantaget betyder hållbarhet många saker i vår verksamhet och det är för oss helt klart vatten värt.

vatten

Posted in AIMS International Sweden | Leave a comment

Följ oss på Twitter

Kategorier

Starkast vinner inte alltid

Starkast vinner inte alltid

Här kan du läsa Titti Hammarlings bidrag i Finska Akademiens bok Aderton kommentarer om ledarskap. ”Ingen tävling är slut förrän den är slut. Starkast vinner inte alltid.”
Läs mer

Boken beställer du via Finska Akademien.

Ett viktigt samtal

Ett viktigt samtal

Här kan du läsa Titti Hammarlings bidrag i Finska Akademiens bok Kommunikation. ”Bakom all kommunikation finns människan. Där står du och jag.”
Läs mer
.
Boken Kommunikation kan beställas här

Att välja ledare

Att välja ledare

Det ger status och pengar och är ofta glamoröst. Men att vara ledare innebär också ständig press och massor av ansvar, sägs i boken Att välja ledare. Läs mer om boken här.


AIMS International Sweden | Tullgränd 4, 5th floor, 111 30 Stockholm | +46 8 756 73 30 | info@aimsinternational.se