In english

CDO-rollen – idag och i framtiden

Rollen som Chief Digital Officer  (CDO) är inte någon ny funktion utan den kan ledas tillbaka till det sena 90-talet. Trots att näringslivet inser betydelsen av att investera i digital transformation för att kunna vara konkurrenskraftiga, är det få företag som har en CDO.

VEM ANSVARAR FÖR DEN DIGITALA STRATEGIN?

Det råder delade meningar om vem eller vilka inom företaget som bör äga organisationens digitala transformation. Företag utan CDO utser ofta CIO, CMO eller sin CEO  som ansvarar för digitaliseringen. Vi tror, att med tanke på komplexiteten, så borde själva transformationen hanteras av en dedicerad person som leder och exekverar företagets digitala strategi. Det råder även delade meningar om vilken bakgrund en CDO skall ha. En del anser att personen skall ha en IT-bakgrund och andra menar på att CDO:n skall ha en bakgrund från marknad och försäljning. Att det inte finns någon enhetlig syn beror troligtvis på att CDO-rollen är branschberoende. I en marknads- och produktdriven bransch som t ex detaljhandeln kan det vara en f.d. CMO, medan det i IT-branschen troligtvis är en person med bakgrund som CIO eller CTO.

UTMANINGEN SOM CDO

Trots att den digitala strategin är mycket viktigt eller rent av avgörande för företagets framtid, är det fortfarande få företag som väljer att anställa en person som skall leda den digitala transformationen. Vad beror denna paradox på? Till viss del kan det bero på komplexiteten i att hitta rätt kandidat. Att tillsätta en CDO är förmodligen en av de mer utmanande rekryteringarna som ett företag gör. Personen kommer att leda ett av bolagets största förändringsarbete, vilket kan komma att förändra företagets framtid. Det är viktigt att komma ihåg att CDO:n inte är där för att fatta tekniska beslut eller för att ta hand om företagets infrastruktur, utan man skall möjliggöra nödvändig förändring och bryta upp silos inom organisationen. Det handlar om att analysera information och relatera den till affären och kundupplevelsen. Att sätta rätt digital strategi kräver att CDO ingår i eller i alla fall har ett nära samarbete med företagsledningen. CDO:n måste kunna kommunicera en strategisk syn brett över hela organisationen, identifiera problem och ta tuffa beslut för att lösa dem.

VILKA FÖRMÅGOR KRÄVS DÅ AV EN CDO?

Förmågan att leda en förändring tvärs över organisationen är förmodligen den viktigaste faktorn för att vara framgångsrik i rollen. En del CDO:er hävdar att de spenderar den största delen av sin tid med att bygga interna relationer. Man måste kunna navigera i komplexa organisationsstrukturer och använda sin diplomatiska förmåga för att få acceptans för förändringsarbetet. Att kunna visa på tydligt ledarskap och vara karismatisk på ett sätt som engagerar och entusiasmerar för att driva förändringsarbetet framåt. Digital transformation inkluderar så mycket mer än bara det tekniska. Det handlar om att förstå användare och deras beteenden, förändrade affärsmodeller, ny teknik och sina konkurrenter. Varje företagsledning måste noggrant utvärdera vilken typ av digital ledare som bäst passar företagets strategiska mål, digitala affärsmodell och digitala mognad.

EFTER DEN DIGITALA TRANSFORMATIONEN

Positionen som CDO i ett företag är temporär till sin natur. CDO ansvarar för företagets digitala transformation och efter det att uppdraget är slutfört är funktionen obsolet. Antingen förvinner den eller så övergår rollen till något annat. Då kommer Vd:n själv att äga den övergripande digitala agendan för företaget. Detta kommer att sätta nya krav på framtida ledare där den digitala förståelsen blir vital.

CDO Chief Digital Officer

Arne Orhaug och Göran Arvidson

Posted in AIMS International Sweden, Reflektion | Leave a comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Följ oss på Twitter

Kategorier

Starkast vinner inte alltid

Starkast vinner inte alltid

Här kan du läsa Titti Hammarlings bidrag i Finska Akademiens bok Aderton kommentarer om ledarskap. ”Ingen tävling är slut förrän den är slut. Starkast vinner inte alltid.”
Läs mer

Boken beställer du via Finska Akademien.

Ett viktigt samtal

Ett viktigt samtal

Här kan du läsa Titti Hammarlings bidrag i Finska Akademiens bok Kommunikation. ”Bakom all kommunikation finns människan. Där står du och jag.”
Läs mer
.
Boken Kommunikation kan beställas här

Att välja ledare

Att välja ledare

Det ger status och pengar och är ofta glamoröst. Men att vara ledare innebär också ständig press och massor av ansvar, sägs i boken Att välja ledare. Läs mer om boken här.


AIMS International Sweden | Tullgränd 4, 6tr, 111 30 Stockholm | Contact