Digitala rekryteringsprocesser – var står vi nu?

Digitala möten är nu en självklarhet för de flesta som arbetar i den del av arbetslivet där digitala alternativ är möjliga. Att arbeta digitalt med kollegor man känner upplever vi som tämligen problemfritt. Vi har tagit till oss av tekniker och praktiska tips. Men hur är det med digitala möten med helt nya personer där vi dessutom har att snabbt skapa oss en uppfattning om vederbörande? När det dessutom är mycket viktigt att kunna göra en korrekt bedömning av denne? I vår värld granskar vi kontinuerligt med extra stort intresse hur väl de digitala rekryteringsprocesserna fungerar.

Ett år av nästan uteslutande digitala processer

Det korta svaret är att de fungerar mycket bra. Efter ett år av nästan uteslutande digitala processer kan vi konstatera att det har gått över förväntan. Om man delar upp våra processer i tre delar och tittar närmare på dessa var för sig kan man se vissa skillnader i hur lätt det har varit att anpassa sig till enbart digital kommunikation.

Kundmöten

När det gäller kundmöten så är det förstås en viss skillnad mellan att kommunicera med en kund vi känner väl och en ny kundkontakt. Att arbeta digitalt med kunder vi känner sedan tidigare och har träffat många gånger är förstås tämligen oproblematiskt. Att däremot etablera ett förtroende med nya kunder i enbart digitala möten är förstås inte omöjligt men tröskeln kan vara högre och det kan ta längre tid än det hade gjort i ett personligt möte

Digitala intervjuer

Att genomföra våra kandidatintervjuer i telefon- eller videomöten är förstås inte något nytt för oss. Av praktiska skäl har det varit en självklar del av det vi gör sedan många år tillbaka. Ibland har tiden som en resa krävt varit alltför omfattande, ibland har det handlat om rent ekonomiska överväganden. I internationella uppdrag har det av förklarliga skäl varit vanligt i många år. Möjligheten att ändå se varandra i den här typen av samtal är oerhört värdefull och vi har använt den tekniken i snart tio år, från tidiga och ofta skakiga Skype- och FaceTime-samtal till dagens tämligen stabila samtal över en allt mer välfungerande infrastruktur. Även om mognaden i det digitala fortfarande varierar så börjar den överlag vara så hög att de intryck vi behöver ändå kommer med.

Uppdragsgivare och slutkandidater

Hittills har det varit ett vanligt önskemål från uppdragsgivarens sida att få ett personligt möte med en eller ett par slutkandidater i varje process. Det verkar ha funnits en allmän reservation mot att anställa utan att ha suttit i samma rum som den person man kommer att arbeta med i många år framöver. Nu ser vi dock hur även denna sista gräns börjar passeras om inte annat för att resebegränsningar helt enkelt sätter stopp för personliga möten.

Digitalt kontra fysiska möten – intrycket i rummet

Vad består då det där sista av som ett personligt möte ger utöver ett digitalt alternativ? Något ytterst svårfångat visar det sig när jag frågar runt bland kollegor. Kanske ligger det någonstans i intrycket i rummet? Helhetsintryck och någon nivå av kroppslig respons som inte går genom skärmen? Rörelsemönster, begränsade intryck av gester eller kanske bara sättet att ge och ta plats i rummet?

Även om vi tycker att vi nått en välfungerande nivå av att mötas i de digitala rummen så verkar det ändå finnas en liten sista bit som vi ser fram emot att återta irl i framtiden.

Digitala rekryteringsprocesser

Du kanske också vill läsa om?:

Nu när vi vet mer
Hur viktigt är det med branschkunnande?
Boost – a short movie to support leadership sustainability in times of uncertainty

Posted in AIMS International Sweden | Leave a comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Följ oss på Twitter

Kategorier

Starkast vinner inte alltid

Starkast vinner inte alltid

Här kan du läsa Titti Hammarlings bidrag i Finska Akademiens bok Aderton kommentarer om ledarskap. ”Ingen tävling är slut förrän den är slut. Starkast vinner inte alltid.”
Läs mer

Boken beställer du via Finska Akademien.

Ett viktigt samtal

Ett viktigt samtal

Här kan du läsa Titti Hammarlings bidrag i Finska Akademiens bok Kommunikation. ”Bakom all kommunikation finns människan. Där står du och jag.”
Läs mer
.
Boken Kommunikation kan beställas här

Att välja ledare

Att välja ledare

Det ger status och pengar och är ofta glamoröst. Men att vara ledare innebär också ständig press och massor av ansvar, sägs i boken Att välja ledare. Läs mer om boken här.


AIMS International Sweden | Tullgränd 4, 5th floor, 111 30 Stockholm | +46 8 122 076 20 | info@aimsinternational.se