Global assessment trends 2013

Läser 2013 Global Assessment Trend Report som är en grundläggande global undersökning om utvecklingstrender inom HR (globalt sett). Man skriver om framförallt fyra huvudriktningar och hur företag bör göra för att bäst utnyttja fördelarna.

  • Big data ger HR en unik möjlighet att öka affärsvärdet
  • Vikten av analys av “rätt” data för att säkra talangutvecklingen
  • Fokusera på rätt utveckling av tjänster inom rekrytering för att hitta rätt kandidater och utveckla talang inom företaget
  • Utnyttja mobil teknik för konkurrensfördelarna, inte för att följa strömmen

Jag kan inte låta bli att hänga upp mig lite på en annan del av rapporten, nämligen den om användandet av sociala medier inom rekrytering av nya kandidater och även för att utvärdera personal i stort.

Rapporten visar att ungefär 60% av de tillfrågade företagen säger sig använda eller ska använda sociala medier som ett verktyg vid rekrytering under 2013. Färre än 30% tror att informationen de kommer att få fram har någon särskild relevans och endast 11% tror att den kommer att vara viktigt som underlag för beslut om anställning.

Vidare säger rapporten att knappt vart femte företag har en uttalad policy kring användandet av sociala medier.

De här siffrorna förvånar mig. Jag trodde att fler företag använde sociala medier som ett av underlagen vid rekrytering. Det är ju ett vedertaget begrepp att “googla” någon och det blir allt vanligare att få kontakt via nätet. (Säg den som inte googlat sig själv för att få en överblick om vad som sägs om en på nätet.)

Det känns oroväckande att inte ens var femte företag globalt sett har en uttalad policy om sociala medier 2013 med tanke på hur stor genomslagskraft medierna ändå har. Sociala medier handlar ju om så mycket mer än olika personers rykte på nätet.

Många ledningsgrupper och HR-avdelningar har en viktig uppgift framför sig att utforma sitt företags policy kring sociala medier och att kommunicera ut den på ett bra sätt till sina medarbetare. Det handlar inte bara om hur man ska hantera sociala medier som ledare och anställd i ett visst företag och hur man kommunicerar via dem i rekryteringssammanhang. Lika mycket handlar det om hur de sociala medierna ska finnas med i företagets marknadsföring och långsiktiga värdeskapande.

Jag tror att sociala mediers roll kommer att bli allt mer affärskritiska framöver. Det är god tid att rusta sig för det nu om man inte redan har gjort det.

Sociala medier

Posted in Hammarling Consulting, Kommunikation, Ledarskap, Reflektion | Leave a comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Följ oss på Twitter

Kategorier

Starkast vinner inte alltid

Starkast vinner inte alltid

Här kan du läsa Titti Hammarlings bidrag i Finska Akademiens bok Aderton kommentarer om ledarskap. ”Ingen tävling är slut förrän den är slut. Starkast vinner inte alltid.”
Läs mer

Boken beställer du via Finska Akademien.

Ett viktigt samtal

Ett viktigt samtal

Här kan du läsa Titti Hammarlings bidrag i Finska Akademiens bok Kommunikation. ”Bakom all kommunikation finns människan. Där står du och jag.”
Läs mer
.
Boken Kommunikation kan beställas här

Att välja ledare

Att välja ledare

Det ger status och pengar och är ofta glamoröst. Men att vara ledare innebär också ständig press och massor av ansvar, sägs i boken Att välja ledare. Läs mer om boken här.


AIMS International Sweden | Tullgränd 4, 5th floor, 111 30 Stockholm | +46 8 756 73 30 | info@aimsinternational.se