How does it feel?

Få har undgått att Bob Dylan inte kom till Nobelfesten för att motta sitt pris. Få har också undgått att Patti Smith gjorde succé genom att komma av sig när hon framförde hans “A Hard Rain’s A-Gonna Fall” på samma fest.

Eftersom jag själv är ett stort fan av Bob Dylan och jag också uppskattar Patti Smith mycket blev jag extra filosofisk och spekulerade för mig själv på djupet om hur det kändes för dem i situationerna ovan. Vad som var rätt och fel (och för vem) och hur mycket det är våra bilder av personer som styr våra förväntningar på dem istället för de människor de faktiskt är.

Via mina tankar leddes jag in på brands och identiteter och också på mitt dagliga arbete. Som Executive Search konsulter möter vi ledare i intressanta och ofta utsatta uppdrag som i hög grad har omvärldens ögon riktade mot sig.

Vi lever i en tid då starka brands ses som avgörande för våra framgångar. De råd som kommer i vår väg genomsyras av olika uppmaningar om hur vi ska vara och agera för att andra ska vilja ha mer av oss. Till stor del skapas känslan att vi borde ändra oss för att bättre gå hem hos våra köpare, vår publik, våra följare. Allt det där är nog viktigt och bra i viss utsträckning. Visst ska vi marknadsföra oss enligt den tid vi lever i. Vi ska dock passa oss för att lämna vår riktiga identitet bakom oss i jakten på ett hett och framgångsrikt brand. Balansen mellan personlig identitet och yttre bekräftelse behöver finnas där för att man ska kunna vara sann, trovärdig och långsiktigt intressant. Vem vill vara ett skal likt en tvådimensionell klippdocka när man är kött och blod, hjärta och hjärna?

I det sammanhanget tycker jag vi har att lära av Bob Dylan och Patti Smith. De har fortsatt vara verksamma genom år av framgång och motgång. De genomför sina uppdrag och framför allt – de har en identitet och en integritet som inte ens Nobelpris och Nobelfest kan köpslå med eller dölja.

Kanske upplever vi det mest intressanta med andra människor när de inte gör det vi förväntar oss men då de är äkta personer och sanna sina långsiktiga livsuppdrag?

Bob Dylans Nobeltal, uppläst av USAs ambassadör i Sverige, Azita Raji.

Patti Smiths egna ord i The New Yorker om att sjunga Bob Dylan på Nobelfesten.

All I can do is be me, whoever that is - Bob Dylan

Posted in Reflektion, Uncategorized | Leave a comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Följ oss på Twitter

Kategorier

Starkast vinner inte alltid

Starkast vinner inte alltid

Här kan du läsa Titti Hammarlings bidrag i Finska Akademiens bok Aderton kommentarer om ledarskap. ”Ingen tävling är slut förrän den är slut. Starkast vinner inte alltid.”
Läs mer

Boken beställer du via Finska Akademien.

Ett viktigt samtal

Ett viktigt samtal

Här kan du läsa Titti Hammarlings bidrag i Finska Akademiens bok Kommunikation. ”Bakom all kommunikation finns människan. Där står du och jag.”
Läs mer
.
Boken Kommunikation kan beställas här

Att välja ledare

Att välja ledare

Det ger status och pengar och är ofta glamoröst. Men att vara ledare innebär också ständig press och massor av ansvar, sägs i boken Att välja ledare. Läs mer om boken här.


AIMS International Sweden | Tullgränd 4, 5th floor, 111 30 Stockholm | +46 8 756 73 30 | info@aimsinternational.se