Hur rekryterar en president?

Presidenten har till sitt stöd The Executive Office of the President (EOP), vars medarbetare alla rapporterar direkt eller indirekt till presidenten. De utarbetar policybeslut och är utnämnda av presidenten. Antalet medarbetare i EOP är cirka 4 000 varav cirka hälften arbetar med att utforma presidentens policybeslut. Därutöver utnämner presidenten mellan 1 200 – 1 400 ämbeten som erfordrar senatens godkännande. I själva Vita huset, i The West Wing, arbetar cirka 150 personer. Resterande arbetar i närliggande byggnader. Omkring 11.000 människor väntas byta jobb när Donald Trump tar över stafettpinnen i Vita huset.

När näringslivet i USA använder en headhunter ser upplägget lite annorlunda ut än t ex här i Sverige. De flesta Executive search-konsulterna är nischade mot en eller två branscher och det är vanligt att man arbetar över hela USA vilket innebär att de kan ha kunder och kandidater i fyra tidszoner i de 48 stater som hänger ihop. För att effektivisera är det vanligt med intervjuer över Skype eller liknande online-verktyg. Det finns lagar som bland annat förbjuder att en rekryterare frågar om en kandidats ålder, etnicitet eller sexuell läggning.

Historiskt sett är amerikanen benägen att flytta för den egna karriärutvecklingen och av ekonomiska skäl. Med de arbetslagar man har i USA är det enkelt både att rekrytera och avskeda personal.

De kandidater som har rätt kompetenser och erfarenheter, bland annat inom Tech-industrin har råd att vara kräsna idag, både med vilka bolag de vill arbeta för men även vilka konsulter de vill samarbeta med. Executive search-företag har dessutom fler utmaningar bland annat med ny lagstiftning som ställer krav på ökad administration. För en search-konsult fortsätter det att vara viktigt att arbeta med sin employer branding riktat mot både kunder och kandidater.

Oavsett hur president Donald Trump kommer att gå tillväga med rekryteringsprocessen, så bör han vara klar med den till sin installation fredagen den 20 januari 2017.

Göran Arvidson & Börje Hammarling

Hur rekryterar en president?

Posted in AIMS International | Leave a comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Kategorier

Starkast vinner inte alltid

Starkast vinner inte alltid

Här kan du läsa Titti Hammarlings bidrag i Finska Akademiens bok Aderton kommentarer om ledarskap. ”Ingen tävling är slut förrän den är slut. Starkast vinner inte alltid.”
Läs mer

Boken beställer du via Finska Akademien.

Ett viktigt samtal

Ett viktigt samtal

Här kan du läsa Titti Hammarlings bidrag i Finska Akademiens bok Kommunikation. ”Bakom all kommunikation finns människan. Där står du och jag.”
Läs mer
.
Boken Kommunikation kan beställas här

Att välja ledare

Att välja ledare

Det ger status och pengar och är ofta glamoröst. Men att vara ledare innebär också ständig press och massor av ansvar, sägs i boken Att välja ledare. Läs mer om boken här.


AIMS International Sweden | Tullgränd 4, 5th floor, 111 30 Stockholm | +46 8 756 73 30 | info@aimsinternational.se