Inspiration

Vi är många som arbetar hårt och när man gör det blir det ofta knappt om tid för inspiration. Kortsiktigt är det inte hela världen men om inspiration inte får något utrymme i våra liv över tiden är risken stor att vi kör djupare i våra vanliga hjulspår och inte lyfter blicken för att se med perspektiv och nya infallsvinklar på det vi håller på med.

Det är rätt så individuellt vad det är som inspirerar en. Någon inspireras av naturen, av samvaron med andra människor, av att göra annat än det som ingår i arbetet, av resor, konst, musik, teater, av att få sjunka in i en bok. Listan kan göras hur lång som helst. Själv inspireras jag mycket av att hålla på med konst. Både av att måla i olja och att fotografera street art samt att få bli överraskad av någon annan konstnärs uttryck. Sedan får jag också mycket inspiration av att bo vid havet och att få uppleva alla nyanser som olika väder, årstider och vindar skapar i dess yta och djup. I affärslivet är det också mycket inspirerande att samtala med personer som ger en en utmaning eller att få ta del av andras livsverk och affärsidéer som sticker ut.

På tal om att sticka ut så har Fast Company listat vad de tycker är de 100 mest kreativa affärspersonerna 2015. Det är en källa att ösa ur när man snabbt vill ha tillgång till kreativa ledares gärningar.

Läs och låt dig inspireras!

IMG_6482

Street art, New York 2015

Posted in Kreativitet, Läsvärt från veckan, Reflektion | Leave a comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Kategorier

Starkast vinner inte alltid

Starkast vinner inte alltid

Här kan du läsa Titti Hammarlings bidrag i Finska Akademiens bok Aderton kommentarer om ledarskap. ”Ingen tävling är slut förrän den är slut. Starkast vinner inte alltid.”
Läs mer

Boken beställer du via Finska Akademien.

Ett viktigt samtal

Ett viktigt samtal

Här kan du läsa Titti Hammarlings bidrag i Finska Akademiens bok Kommunikation. ”Bakom all kommunikation finns människan. Där står du och jag.”
Läs mer
.
Boken Kommunikation kan beställas här

Att välja ledare

Att välja ledare

Det ger status och pengar och är ofta glamoröst. Men att vara ledare innebär också ständig press och massor av ansvar, sägs i boken Att välja ledare. Läs mer om boken här.


AIMS International Sweden | Tullgränd 4, 5th floor, 111 30 Stockholm | +46 8 756 73 30 | info@aimsinternational.se