Kampen om kandidaterna – Finns oslagbara kandidatupplevelser?

Jag läste nyligen en artikel från Gallup som beskriver den heta arbetsmarknaden vi har just nu. Att kandidater droppar ur rekryteringsprocesser och försvinner likt spöken. Det talas om ett krig om talangerna och en feberhet kandidatmarknad. Idag kan kandidaterna välja mellan olika alternativ och de har höga förväntningar.

Tidens tand gör det än mer viktigt än förut att ha en smidig och snabb rekryteringsprocess och att kunniga rekryterare och chefer uppträder exemplariskt när de möter kandidaterna. Vilket inte är helt enkelt att uppnå. Det finns inga garantier för att lyckas till 100% och att rekrytera helt utan risk. Vi är ju ändå människor och har med människor att göra.

Minimera risk

Vi kan försöka ta bort så många risker som det går och säkra en så bra upplevelse som möjligt för de kandidater som man är i kontakt med.

Hur kan man då säkra en bra upplevelse för kandidaterna när man väljer Executive Search- eller rekryteringsleverantör?

Jag tycker dessa faktorer kan vara viktiga att beakta:

  1. Rätt möjligheter. Säkra att rekryteraren har förstått företagets nuläge, vart man är på väg och vad som behövs för att nå strategin. Det vill säga att skapa rätt förutsättningar för rekryteraren att i dialog med kandidaten matcha rätt individs kompetens och personliga drivkrafter med företagets behov. Ingen vinner på att skönmåla!
  2. Tid. Kommunikation, tillgänglighet och en transparent process är avgörande. Hur många aktiva rekryteringsprocesser sitter den rekryterande konsulten i? Har konsulten tillräckligt med tid till alla aktuella kandidater? Många rekryterare vittnar om högtryck och sitter med många parallella rekryteringsprocesser, vilket gör det svårt för även den mest empatiska och hårt arbetande konsulten att hinna med att ge tillräcklig återkoppling till kandidaterna.
  3. Se människan. Vikten av att se till hela människan – det finns en rätt plats och ett sammanhang för alla. Människor är komplexa, ibland kan vi inte förutse hur det ska bli när någon kommer in i ett nytt eller befintligt sammanhang. Det finns alltid en risk. En gedigen process som innehåller analys, verifiering och bedömning minimerar riskerna.
  4. Affärsvillkor. Rekryteringsprocesser kräver fokus, samarbete och skall inte vara opportunistiskt utan ett gemensamt affärsåtagande. Satsa på tydliga affärsvillkor med fasta priser och undvik upplägg med success fees.
  5. Samarbete. Säkra ett öppet samarbetsklimat. Efter snart 20 år i Executive Search branschen är min slutsats att de mest framgångsrika rekryteringarna nås när vi har ett öppet och transparent samarbete med våra kunder och kandidater. En process med täta avstämningar där lärdomar från processen delas ger ett bra fundament för rätt återkoppling till kandidaterna och en effektfull rekrytering.
  6. Sökmarknad. Seriösa rekryterare lockar inte kandidater ifrån sina kundföretag. Glöm inte att säkra att det finns en tillräckligt stor sökmarknad för de rekryteringar du behöver göra.

Har du tankar och funderingar kring detta är du välkommen att kontakta mig.

Vi på AIMS International Sweden är specialiserade på Executive Search, Board Services och att stötta företag brett när de arbetar med Talent Management-frågor inklusive att bygga nya arbetssätt och tillhandahålla Coaching samt Ledarskapsbedömningar. Kontakta oss gärna på AIMS International Sweden om du vill höra mer om de lösningar vi kan erbjuda.

Kampen om kandidaterna

Posted in AIMS International Sweden, Executive Search | Leave a comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


AIMS International Sweden | Tullgränd 4, 5th floor, 111 30 Stockholm | +46 8 122 076 20 | info@aimsinternational.se