Möt Jonathan Khoo

AIMS International Singapore och Asien

I vårt projekt att förmedla affärsmässigt och kulturellt intressanta intervjuer med internationella kollegor inom AIMS International har turen kommit till Jonathan Khoo från AIMS International Singapore. Han är nyvald som EVP APAC (Asia and Pacific) och vi bad honom berätta om rekrytering för internationella bolags räkning i Singapore och Sydostasien. Här kommer hans svar på våra frågor:

Vad är unikt med Singapore?

Singapore är porten till Asien och fungerar som det regionala högkvarteret i Asien för mer än 4 000 globala företag. Det är ett förstahandsval för många företag och start-ups som vill investera i regionen. Singapore är på samma gång en ö, en stad och en stat.  Ekonomin är extremt sofistikerad och arbetskraften välutbildad, vilket gör Singapore till ett mycket konkurrenskraftigt alternativ för många företag.

Arbetslösheten liggen endast på ca 2 – 2,5 % och det skapar ett löneläge som är mycket högre än i de flesta asiatiska länderna. Levnadsomkostnaderna är också mycket högre. För att kompensera är skatten på lönen och momsen låga. Spänningarna i handeln mellan Kina och USA samt oroligheterna i Hong Kong har fått många företag att söka sig från Kina till neutrala och mer öppna länder som Singapore.

Vilka är de viktigaste råden till utländska företag som önskar etablera sig eller utöka sin närvaro i Singapore?

Singapore har, för tredje året i rad, behållit sin andraplats i Världsbanksratingen av enklaste nation att göra affärer i (Nya Zeeland är etta) och rankar som nummer tre på indikatorerna att vara enkelt att starta och driva företag i.

Det är viktigt att förstå varför man väljer att vara här. Singapore är fortfarande staden med den högsta levnadskostnaden i världen följt av Hong Kong och Zurich, enligt the Economist Intelligence Unit. Alla försöker dra nytta av Singpores starka relationer i Asien i allmänhet och med ASEAN-länderna i synnerhet. Konkurrensen kommer inte enbart från lokala företag här utan också från globala varumärken med samma intention som er, när ni vill verka här. Ni konkurrerar om samma resurser och främst handlar det om kompetens och talanger. Det är därför viktigt att ha en klar strategi om ni önskar etablera er eller öka er närvaro i Singapore.

Hur är det att arbeta med globala kunder i Singapore?

Idag är ca 80 % av våra kunder globala, vilket är fantastiskt! Vad som normalt börjar som ett uppdrag har ofta lett till långsiktigt samarbete. De flesta av kunderna vet att Singapore är en av de få asiatiska länderna som ”verkligen” arbetar efter internationell standard. Att vi är så internationella beror dels på vår historia. Vi var en brittisk koloni från början av 1800-talet fram till 1963 och sedan en del av det självständiga Malaysia under en period för att 1965 bli en självständig republik. Som ett litet örike tvunget att försörja sig självt måste vi snabbt bli ”globala” och skapa relationer med ekonomier som EU, Storbritannien och USA. Detta tillsammans med att förstärka våra historiskt starka band med det ekonomiskt växande Kina. Kom ihåg att över 75 % av singaporianerna är av kinesiskt ursprung.

Man måste tänka globalt men agera lokalt. De flesta företagen här använder Singapore som deras bas för ”command and control” för Asien. Många av företagens VD:ar och chefer kommer från utlandet. Med sig har de global erfarenhet och det skapar en mycket internationell affärsmiljö. Förståelsen för företagens intentioner och värderingar är viktig. Utländska företag engagerar oss inte enbart som Executive Search konsulter utan ofta också som affärskonsulter. Mycket ofta har internationella företag en begränsad kunskap om Sydostasien och behöver därför vägledning och råd.

Vad för slags kunder arbetar ni huvudsakligen med?

Före 2017 var drygt 70% av våra kunder högteknologiska amerikanska företag som önskade expandera i Asien. Under de senaste åren har vi också allt mer arbetat med europeiska och lokala företag inom många olika branscher. Vi arbetar för stora företag med att rekrytera över hela Sydostasien så långt borta som till Maldiverna och Papua Nya Guinea. Som konsulter har vi därför många års erfarenhet av att arbeta i Sydostasien, från olika branscher och funktioner och alla talar åtminstone två språk flytande – engelska och kinesiska.

Hur arbetar ni rent konkret med att lösa ett uppdrag som kommer via en partner inom AIMS International?

Personligen känner jag många av mina kollegor över världen. Vi träffas regelbundet och några samarbetar jag mer eller mindre regelbundet med i olika uppdrag. Jag blir kontaktad av mina kollegor i AIMS International från någonstans i världen. Om vi talar om svenska företag så är det kollegorna i AIMS International Sweden som kontaktar mig. Ofta har kollegorna arbetat med att lösa kundens rekryteringsbehov i hemlandet och kanske också i andra länder. Därför har de som regel en etablerad relation med kunden. Mina kollegor i företagets hemland agerar då vanligtvis som ansvarig inför kunden att uppdraget löses och vänder sig till oss i Singapore för att få rekryteringen gjord i praktiken. De har kunskapen om kunden och vi har kunskapen den lokala marknaden. Tillsammans bildar vi ett team där vi här i Singapore löser uppdraget precis som vi gör med våra lokala uppdrag.

Vad ser du som ditt huvudsakliga uppdrag i rollen som Executive Vice President för regionen Asia & Pacific (APAC)? Som sådan ingår du också i styrelsen för AIMS International.

Jag är hedrad och överraskad att jag blev nominerad och vald. Det finns många fler erfarna partners inom AIMS International så jag tar valet med ödmjukhet. Överst på min agenda är att utveckla vårt APAC team. Likaväl som jag hyllar Asien för att det är så diversifierat med olika språk och kulturer vill jag utveckla det som för oss samman till en gemensam plattform. I Asien har AIMS International kontor på alla viktiga marknader som Australien, Indien, Japan, Kina, Sydkorea och Thailand. En förstärkt närvaro med etablering av nya kontor arbetar vi med i de stora marknaderna. I dagarna öppnas ytterligare ett kontor i Kina. Denna gång i Shenzhen för att hjälpa våra kunder i södra Kina.

Vad kan du berätta om din professionella bakgrund?

Jag har en examen i Maskinteknik från det Tekniska Universitetet här i Singapore (Nanyang). Efter examen började jag arbeta i olika regionala affärsutvecklings- och försäljningsroller. Det har alltid funnits en stark vilja att lära nytt och att röra mig vidare i affärslivet. Över åren har jag blivit välsignad med många möjligheter att verka för olika internationella konglomerat över hela Asien. Jag arbetade bl. a för ett Fortune 500 företag som var en av väldens största halvledarföretag. För dem ledde jag olika regionala distributionsprojekt och var ansvarig för rekrytering och employer branding. Jag har också varit Vice President, Corporate HR och Vice President (Operations) för ett mediaföretag.

När började du arbeta med Executive Search?

År 2011 blev jag approcherad av ett företag inom Executive Search-branschen och det kom att förändra mitt liv. Utan någon erfarenhet började jag på ett av Asiens äldsta Executive Search företag med ansvar för verkstadsindustri, teknologi och medicinsk teknik. Undan för undan lärde jag mig hur man bygger ett starkt track record genom att utföra uppdrag över hela Asien och vidare i världen.

Tack, Jonathan Khoo, för intervjun och för inblicken i hur ni i Singapore och Sydostasien arbetar med internationella kunder och AIMS-partners över världen.

 


Posted in AIMS International, AIMS International Sweden | Leave a comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Följ oss på Twitter

Kategorier

Starkast vinner inte alltid

Starkast vinner inte alltid

Här kan du läsa Titti Hammarlings bidrag i Finska Akademiens bok Aderton kommentarer om ledarskap. ”Ingen tävling är slut förrän den är slut. Starkast vinner inte alltid.”
Läs mer

Boken beställer du via Finska Akademien.

Ett viktigt samtal

Ett viktigt samtal

Här kan du läsa Titti Hammarlings bidrag i Finska Akademiens bok Kommunikation. ”Bakom all kommunikation finns människan. Där står du och jag.”
Läs mer
.
Boken Kommunikation kan beställas här

Att välja ledare

Att välja ledare

Det ger status och pengar och är ofta glamoröst. Men att vara ledare innebär också ständig press och massor av ansvar, sägs i boken Att välja ledare. Läs mer om boken här.


AIMS International Sweden | Tullgränd 4, 6th floor, 111 30 Stockholm | +46 8 756 73 30 | info@aimsinternational.se