När headhuntern ringer

Att kontakta kandidater i uppdrag är ett av flera viktiga moment i vårt Executive Search arbete. Det är roligt, för de allra flesta vi pratar med blir glada och smickrade av att bli uppringda. Intresset för att se på alternativa ledaruppdrag är överlag stort. Samtidigt är det mycket vi tar hänsyn till för att första kontakten med oss ska bli så smidig som möjligt. Vi förstår att det är fullt med annat viktigt i kalendern och att det kanske är svårt att prata fritt just när vi råkar ringa.

För många är det en rutinsak att vara i kontakt med Executive Search konsulter. För andra har man kanske aldrig blivit kontaktad. Nedan listar vi några tips som kan vara bra att tänka på när headhuntern ringer dig.

Var förberedd – Räkna med att du kan bli kontaktad.

CV – Även om du inte aktivt söker nytt arbete är det bra att ha ett uppdaterat CV. Det går alltid att komplettera det under processens gång men vi konsultet vill ofta snabbt ha ditt CV om uppdraget är intressant att diskutera vidare.

Säga nej – Alla uppdrag passar inte! Det är kanske fel matchning eller timing och vi uppskattar mycket att du är tydlig när så är fallet.

Tillgänglighet – Är uppdraget av intresse för dig ska du se till att göra dig lätt att nå. Skapa också utrymme för möten m.m. så långt det bara är möjligt. Vi vill inte störa dig i onödan men en process kräver en hel del av alla involverade parter.

Löneanspråk – Visst är ersättningsnivån viktig men såvida du inte har någon helt speciell situation så är det bäst att fokusera på uppdraget först och ersättningen sedan.

Även om du kanske varit i flera uppdragsdiskussioner är det bra att se varje process för sig. Låt inte tidigare negativa erfarenheter grumla de möjligheter du har här och nu.

Vår önskan är alltid att matchningen mellan uppdrag och kandidat ska bli så bra som möjligt och vill med detta säga: Ta vara på möjligheten när headhuntern ringer. Det är kanske ditt drömjobb som hen vill diskutera.

Göran & Titti

Empati

 

Göran has been active as an Executive Search consultant since 2012 and has had the privilege to help clients in different industries with leadership and specialist assignments. Since 2013 he has worked in an international context. Göran works on assignments at mainly top and middle management levels and in various specialist roles, with extra focus on IT, FMCG/Consumer and Life Science.

Twitter LinkedIn 

Posted in Krönikor | Leave a comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.

AIMS International Sweden | Tullgränd 4, 5th floor, 111 30 Stockholm | Norra Vallgatan 68, 2nd floor, 211 22 Malmö

+46 8 122 076 20 | info@aimsinternational.se