Pålitlighet viktigare än kompetens

Vi känner alla till vikten av att göra ett bra första intryck. Numera har de flesta koll på hur man förbereder sig för viktiga möten men ibland blir det ändå inte som man tänkt sig. Det klickade inte helt enkelt.

Amy Cuddy har forskat på det här och kan ha ett svar på varför det inte alltid blir som vi tänkt oss. Hon menar att vi ofta fastnar i att framhäva vår kompetens. Särskilt i professionella sammanhang. Visst, det är viktigt att vara kompetent men i hennes bok, Presence framkommer det att värme och pålitlighet är viktigare än kompetens vid ett första intryck och forskningen visar att detta går långt tillbaka i evolutionen. Redan på stenåldern var det viktigare att personen du mötte hade goda avsikter snarare än att hen var en mästare på att göra upp eld. Amy Cuddy jämför det med dagens MBA-studenter som kämpar hårt för att vara kompetenta och ofta prioriterar ner sociala kontakter och nätverkande för att studera. Det är inte ovanligt att de har svårare att få jobb för att de har för små nätverk och inte är duktiga nog på att skapa förtroende.

Boken bygger bland annat vidare på hennes Ted talk om kroppsspråk. Föredraget har visats över 31 miljoner gånger på nätet och har gett henne stor respons. Hon skriver att boken inte bara vänder sig till dig som chef utan att Presence är något alla behöver. Delar av boken känns lite självklara men sättet det presenteras på blir en fin uppdatering / påminnelse.

En varm, pålitlig person som också är stark framkallar beundran, men först efter att du har skapat förtroende blir din styrka en gåva snarare än ett hot.

prepare-for-your-first-impressions

Boken Presence kan du beställa här.

Göran has been active as an Executive Search consultant since 2012 and has had the privilege to help clients in different industries with leadership and specialist assignments. Since 2013 he has worked in an international context. Göran works on assignments at mainly top and middle management levels and in various specialist roles, with extra focus on IT, FMCG/Consumer and Life Science.

Twitter LinkedIn 

Posted in Bokbidrag, Kommunikation, Utveckling | Leave a comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.

AIMS International Sweden | Tullgränd 4, 5th floor, 111 30 Stockholm | Norra Vallgatan 68, 2nd floor, 211 22 Malmö

+46 8 122 076 20 | info@aimsinternational.se