Ny statistik visar att Executive Search & Leadership Consulting fortsätter växa starkt. Sedan 2009 har efterfrågan och omsättningen ökat varje år förutom 2012 för att 2017 nå en toppnotering på $ 14 miljarder. Toppnoteringen gäller för hela perioden sedan branschen systematiskt började presentera sin globala omsättning (källa: AESC Global Executive Talent Outlook 2018 Summary Report).
Detta samtidigt som det titt som tätt framhålls att Executive Search snart kommer att vara borta från marknaden för att andra rekryteringslösningar skulle ta vid.
Hur ska då man tolka dessa motstridiga signaler?
Att rekryteringsbranschen är i kraftfull förändring – det vet vi alla som har med den att göra. Några saker kan vara bra att ha med sig när man diskuterar den, än mer om man ska till att dra slutsatser.
Den starka marknaden bidrar naturligtvis till att branschen toppar men det är kundens behov som i slutändan styr och inte snäva tolkningar av olika rekryteringstjänsters värde och konkurrenskraft. Företag i dag balanserar mellan vad de ska sköta själva och vad de behöver hjälp med utifrån. Utan behov på extern hjälp – inga rekryteringsföretag.
Specialister eller strategiska samarbetspartners
För att försöka möta kundernas behov dras rekryteringsföretagen mellan att vara specialister inom bransch/funktion och att möta kunden som strategiska samarbetspartners. En del är det ena, andra det andra och vissa kombinerar sina fokusområden. En annan parameter är att lösa kunduppdrag på hemmaplan i Sverige eller att kunna hjälpa kundföretaget med rekryteringsbehov över världen. En tredje är att många bidrar med interim lösningar. Andra söker personer för fasta anställningar.
Olika tjänster behövs fortsättningsvis för att kunderna ska kunna lösa sina rekryteringsbehov. Vad vi konsulter än arbetar med för typ av rekryteringstjänster så vill kunderna ha förtroendefulla samarbeten med leverantörer som lever upp till det de lovar leverera. Det ställer krav på alla typer av rekryteringsföretag att vara i absoluta framkant vad gäller att förstå kundbehovet och att lösa de problem man anlitas för att lösa.
Som Executive Search-konsult ser jag att vi främst kommer i fråga när företag ska välja ledare men också affärskritiska specialister av olika slag samt då internationella företag behöver rekrytera över landsgränserna.
Titti Hammarling
Vi tror på och ska arbeta för fortsatt utveckling inom Executive Search branschen – vare sig det är ett toppår eller inte.