Självkännedom – en nyckel till gott ledarskap

I mitt arbete möter jag dagligen intressanta personer som är i olika skeende i sin karriär. En gemensam nämnare för de som är verkligt framgångsrika är de som reflekterat kring sig själv och sina förmågor, dvs de som har en god självinsikt, självkännedom. De som har en realistisk uppfattning kring sig själv.

Styrkor och svagheter

Självkännedom innebär att man förstår sin personlighet och motivation, sina beteenden, vanor, reaktioner och tankar. Vi har alla styrkor och svagheter och det viktiga är att vara medveten om dem och hur de påverkar både oss och omgivningen.

Självinsikten ger dig möjlighet att fortsätta utvecklas då det ger dig en öppenhet för coachning, lärande och en medvetenhet om var dina begränsningar finns. Detta är viktigt för att veta till exempel vilka andra kompletterande personligheter och kompetenser jag bör omge mig med för att lyckas med mitt uppdrag. Vilken företagskultur, miljö och under vilket ledarskap kommer jag bäst till min rätt i? Trivs jag med väldefinierade processer och strukturer eller vill jag själv vara med och bygga och skapa dem? Kommer jag vara mest framgångsrik i ett entrepreneuriellt företag eller i de stora matrisorganisationerna?

God självinsikt skapar större förtroende

Större självinsikt och bättre självkännedom kan också hjälpa oss att göra bättre val, och framför allt att förstå våra beteendemässiga reaktioner. Att lära känna sig själv och sina egna känslor är därför en viktig nyckel till framgång – både privat och i arbetslivet. Om ditt beteende inte uppfattas så som du önskar kan du inte heller räkna med att få de effekter du önskar. God självinsikt skapar också ett större förtroende hos din omgivning, ledarskapet blir mer autentiskt, förutsägbart och mer stabilt vilket skapar större förutsättningar att lyckas som ledare.

Fokus på matchning

När vi rekryterar ledare är självinsikt och personlig mognad något som vi lägger stor vikt vid för att säkra en god match. Vi söker efter en samstämmighet med hur individen ser på sig själv och sina beteenden, hur omgivningen uppfattar dem och hur de faktiskt uppträder och uppfattas under en rekryteringsprocess. Vår roll som rådgivare under processens gång gentemot både kund och kandidat är viktig för att säkerställa en god matchning. Här tar vi stöd av assessment, referenstagning och vår erfarenhet som personbedömare.

De flesta bedömer själva att de har en god självinsikt. Intressant är dock den forskning som Tasha Euris hänvisar till i Working with People Who Aren’t Self-Aware i Harvard Business Review (2018-10-19) som visar att 95% av alla tror att de har en god självkännedom medan det i verkligen endast är 10–15% som verkligen har det. Hur har vi det då med självinsikten? Det krävs både vilja, mod och nyfikenhet för att öka sin självinsikt.

Hur kan man jobba med att förbättra sin självinsikt?

  1. Börja med att identifiera dina grundläggande personliga egenskaper och hur de påverkar dig i samspelet med andra och ditt jobb. Vad hos dig själv är det som gjort att du lyckats och misslyckats med det du åstadkommit?
  2. Fundera kring dina beteenden i olika situationer, dvs när du är på gott humör, när du har flow, vid en deadline, i förändring, när du är trött etc. Vad och vilka beteende får dig att reagera känslomässigt? Identifiera vilka beteenden som kommer lätt för dig och vilka som kräver mer energi.
  3. Spegla dig via din omgivning. Hur uppfattas du av din omgivning? Ställ frågan till de som du samarbetar med, de som rapporterar till dig och till din närmsta chef? Stämmer bilden de ger med din egen självbild?

Så mitt råd är att ge dig tid till självreflektion för att få ut din fulla potential. Glöm inte att vi ständigt utvecklas genom andra och vår miljö så självinsikt och självkännedom är något vi hela tiden behöver värdera och omvärdera för att ha en så korrekt och sanningsenlig självbild som vi bara kan.

självkännedom

 

 

 

 

Emma has been working with executive search and recruitment of managers and specialists since the late 90s. She operates broadly across industries with a spike in the industrial sector and consumer industry. She has an extensive experience from working with executive search and recruitment of management position. Before joining AIMS International Emma was regional Business Team Manager, southern Sweden for another Executive Search company and part of the management team. Emma has had leadership roles for more than seven years. She has also led a team of recruiters focusing on Sales, Marketing & Communication in Sweden.

LinkedIn 

Posted in AIMS International Sweden, Coaching, Utveckling | Leave a comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.

AIMS International Sweden | Tullgränd 4, 5th floor, 111 30 Stockholm | Norra Vallgatan 68, 2nd floor, 211 22 Malmö

+46 8 122 076 20 | info@aimsinternational.se