Sov gott!

Högpresterande personer som säger att de bara behöver 4 timmars sömn per natt hyllas ofta som någon slags hjältar. Men faktum är att ska vi prestera på topp behöver vi god sömn i snitt 7 timmar per natt (det finns naturligtvis individuella skillnader men generellt sett).

Presterar morgonpigga människor bättre än nattugglor?

Man har kommit fram till att det finns en stor skillnad i hur våra hjärnor fungerar beroende på om vi är morgonpigga eller kvällspigga. Forskare vid Universitetet i Alberta har med hjälp av MRI-teknik studerat två grupper:
1. De som vaknar tidigt och upplever att de är som mest produktiva på morgonen.
2. De som är mest produktiva och alerta på kvällen.

Resultaten visar att kvällspigga blir fysiskt starkare på kvällen medan de morgonpigga kunde hålla samma muskelstyrka hela dagen. Med andra ord. Morgonpigga har ett försprång eftersom de kan prestera bättre ända från start.

“Nattugglor” riskerar också att få för lite sömn eftersom de helt enkelt inte märker att de behöver gå och lägga sig.

Det är inte ovanligt att vi arbetar mer än 50/60 timmar i veckan. Bland höginkomsttagare arbetar 10% ungefär 80 timmar i veckan.

På Berkeley studerade man 26 unga där halva gruppen hölls vakna i 35 timmar medan andra halvan av gruppen fick en bra natts sömn under samma period. De som inte fått sova visade förändringar i den delen av hjärnan som påverkar hur kroppen reagerar på yttre faktorer samt den delen i hjärnan som styr hur vi kontrollerar våra känslor. Man fann att de som varit vakna lättare hamnade i någon form av självskydd samtidigt som den delen av hjärnan som styr förnuftet trubbades av.

De som fått sova en natt hanterade samma problem på ett mycket mer logiskt sätt.

Många i yrkeslivet arbetar i dag under hårdpress. Detta gäller i hög grad chefer och ledare. Man förväntas vara tillgänglig hela tiden. Många snabba beslut ska tas och samtidigt hanteras stora mängder information. Kanske arbetar man i ett internationellt företag och behöver svara kollegor i en annan tidszon. Anledningarna till hög arbetsbelastning är många. Vi ställer också högre och högre krav på oss själva.

Läste nyligen en intervju med Arianna Huffington där hon berättade att hon gick in i väggen för några år sedan och hur hon kommit fram till att god sömn är en mycket viktig nyckel till framgång.

Hon driver bland annat nyhetssajten Huffington Post och alla som börjar arbeta för henne får en väckarklocka i present och måste lova att inte ta med sin smartphone in i sovrummet.

Det låter på ett sätt lite drastiskt och tillspetsat men jag tänker samtidigt att det är klokt. Man behöver tid på kvällen för att varva ner. Kanske dricka en kopp thé och läsa en bok eller ta en promenad. Att ständigt vara uppkopplad gör att hjärnan aldrig får vila.

Annan forskning visar på att ljuset från alla skärmar vi omger oss med påverkar melatoninet i kroppen och gör att vi sover sämre på grund av det.

Vad är ditt tips för att få så bra nattsömn som möjligt?

tältplats

Göran has been active as an Executive Search consultant since 2012 and has had the privilege to help clients in different industries with leadership and specialist assignments. Since 2013 he has worked in an international context. Göran works on assignments at mainly top and middle management levels and in various specialist roles, with extra focus on IT, FMCG/Consumer and Life Science.

Twitter LinkedIn 

Posted in Reflektion | Leave a comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.

AIMS International Sweden | Tullgränd 4, 5th floor, 111 30 Stockholm | Norra Vallgatan 68, 2nd floor, 211 22 Malmö

+46 8 122 076 20 | info@aimsinternational.se