In english

Starka företagskulturer och lokala marknader – så klarar du balansgången

Många av våra kunder har en omfattande internationell verksamhet. Det ställer stora krav på de ledare man väljer – både de som verkar centralt och lokalt.

Företagets kultur är ofta det som gör organisationen unik. Den kan vara en tillgång eller ett hinder för utveckling och expansion. Den blir extra viktig som en gemensam grund när man verkar på många olika marknader. Den kan utgöra ett potentiellt hot när man ska rekrytera nya resurser till kritiska roller eftersom den nya medarbetaren måste förstå förutsättningarna och accepteras av befintlig personal.   

En lokal ledare, t ex en landschef, går balansgång mellan att förstå och utveckla den lokala marknaden, kunderna och medarbetarna och att förstå och hantera den centrala kulturen och koncernens värderingar.

När vi som konsulter hjälper kundföretag med affärskritiska rekryteringar – centralt men framför allt lokalt – blir det avgörande att verkligen förstå både centrala och lokala aspekter av organisationen och kulturen. Att förstå kundens affärsmodell och vilka krav den ställer på ledare och specialister är relativt enkelt om man har erfarenhet och träning.

Att lära känna och förstå värderingar och kultur tar mycket längre tid. Det är en investering från kunder och konsulter att bygga denna insikt. När den är utvecklad gör den rekryteringsarbetet träffsäkrare.

Förra veckan arbetade vi tillsammans med kollegor från vår Europa/Mellanöstern/Afrika-organisation för att vidareutveckla vår serviceförmåga. Vi ser en snabb ökning av antalet searchuppdrag som vi genomför i andra länder än där kunden har sitt huvudkontor. Vi sätter samman team med konsulter som har god insikt i kundens affär och kultur och konsulter med god lokal marknadskännedom vilket gör att vi kan hantera denna komplexa utmaning.

Med en lokalt förankrad verksamhet i 45 länder och en stark gemensam kultur med kundfokus och förtroende som hörnstenar hjälper vi våra kunder att lyckas gå balansgången mellan kraven och möjligheterna från kärnan och periferin.

Vår verksamhet i Grekland är ett exempel på styrkan av modellen. Man firar 30-årsjubileum i år. På denna mycket utmanande marknad har man framgångsrikt hjälpt lokala och internationella kunder med Executive Search och Talent Management-tjänster. Utan den djupa lokala förankringen och det internationella samarbetet hade man varit en liten lokal aktör.

Balans - Företagskultur

Posted in AIMS International, Ledarskap | Leave a comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Följ oss på Twitter

Kategorier

Starkast vinner inte alltid

Starkast vinner inte alltid

Här kan du läsa Titti Hammarlings bidrag i Finska Akademiens bok Aderton kommentarer om ledarskap. ”Ingen tävling är slut förrän den är slut. Starkast vinner inte alltid.”
Läs mer

Boken beställer du via Finska Akademien.

Ett viktigt samtal

Ett viktigt samtal

Här kan du läsa Titti Hammarlings bidrag i Finska Akademiens bok Kommunikation. ”Bakom all kommunikation finns människan. Där står du och jag.”
Läs mer
.
Boken Kommunikation kan beställas här

Att välja ledare

Att välja ledare

Det ger status och pengar och är ofta glamoröst. Men att vara ledare innebär också ständig press och massor av ansvar, sägs i boken Att välja ledare. Läs mer om boken här.


AIMS International Sweden | Tullgränd 4, 6tr, 111 30 Stockholm | Contact