Transparens och ledarskap

Det skrivs mycket om ledarskap och vad som krävs idag när så mycket finns tillgängligt på nätet. Det kan vara svårt att styra över hur man citeras eller vad som skrivs om en som person och det kan vara ett stressmoment att försöka vara tillgänglig överallt. Vissa chefer väljer att inte synas alls i sociala medier, en strategi jag tror blir allt svårare att hålla sig till i framtiden. Samtidigt är transparens i sociala medier och ledarskap något som kräver eftertanke, research och konsekvens för att det ska bli bra.

En som, i mitt tycke visar prov på mod är Andrew Mason som varit CEO på Groupon. Han har blivit avskedad och väljer att skriva ett öppet brev till personalen om varför han slutar. Istället för att välja internmail publicerar han brevet via jottit.com med motiveringen att meddelandet kommer ut i vilket fall som helst. Jag är inte säker på att det är ett sätt som passar alla ledare i alla situationer men brevet är läsvärt.

After four and a half intense and wonderful years as CEO of Groupon, I’ve decided that I’d like to spend more time with my family. Just kidding – I was fired today. If you’re wondering why… you haven’t been paying attention. From controversial metrics in our S1 to our material weakness to two quarters of missing our own expectations and a stock price that’s hovering around one quarter of our listing price, the events of the last year and a half speak for themselves. As CEO, I am accountable.

Du kan läsa hela Andrew Masons brev här.

Göran has been active as an Executive Search consultant since 2012 and has had the privilege to help clients in different industries with leadership and specialist assignments. Since 2013 he has worked in an international context. Göran works on assignments at mainly top and middle management levels and in various specialist roles, with extra focus on IT, FMCG/Consumer and Life Science.

Twitter LinkedIn 

Posted in Hammarling Consulting, Kommunikation, Ledarskap, Utveckling | Leave a comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.

AIMS International Sweden | Tullgränd 4, 5th floor, 111 30 Stockholm | Norra Vallgatan 68, 2nd floor, 211 22 Malmö

+46 8 122 076 20 | info@aimsinternational.se