Vad CEO förväntar sig från sin CIO

Hur ser CIO-rollen ut i dagsläget och vilken förväntan finns från CEO och styrelse på vad som krävs för att lyckas i rollen nu och framåt?

Vi har pratat med ett flertal VDar och styrelsemedlemmar för att få deras förväntansbild på CIO-rollen framöver. Det blev intressanta samtal om allt från affärsutveckling till teknikskiften och ledarskap. Även om det har varit bredd och spänst i diskussionerna har alla omdömen och önskade scenarios mer eller mindre mynnat ut i några få fokusområden:

AFFÄREN I FOKUS

– att CIO i större utsträckning än hittills ska bidra till affärsutvecklingen.
Man önskar sig följande:

  1. Mer proaktivitet och strategiskt bidrag. Det finns fortfarande en föreställning om att IT-avdelningen agerar operativ problemlösare i stället för att bidra till verksamhetsutvecklingen.
  2. IT Risk management – Att hantera utvecklingen av AI, Advanced Analytics och både informations- och IT-säkerhet. Många komplexa områden där det är omöjligt att vara expert på allt.
  3. Effektivitet – att bygga starkare team och skapa bättre genomslagskraft i hela organisationen. Att IT blir en tydligt integrerad del av verksamheten på ett mer proaktivt vis.
  4. IT ansvar i M&A – Det är vanligt att viktiga delar i analysen av värdet i en affär handlar om att förstå den tekniska nivån, bolagets interna ”knowhow” och förmågan till snabb utveckling i de digitala delarna av affären. Här har fortfarande både styrelse och CEO själva ofta kunskapsluckor.
  5. Pandemihantering – även ledare med luckor i kunskapen kring IT- och informationssäkerhet förstår att det finns många IT-relatrade utmaningar både under men också till följd av pandemin.

KOMMUNIKATIONEN ses som en nödvändig nyckel till CIO:s framgång

Som speciellt viktigt framhölls:

  1. Förmågan att få med sig både resterande ledning, egna teamet och organisationen som helhet. Förmågan att hantera sin stakeholder management på bästa sätt och att därigenom säkra sitt mandat.
  2. Digitaliseringsstrategin – att CIO fortsätter vara huvudägare av frågan och samtidigt kommunicerar med organisationen för att driva förändring på riktigt.
  3. Att CIO:n breddar sitt nätverk utanför den egna organisationen. Ett bra sätt att öka förståelsen för hur IT kan bidra till affärsutvecklingen och samtidigt utveckla sin kommunikation är att gå in i styrelsen för ett annat företag. (En tredjedel av styrelserna i Fortune 500 inkluderar idag en tidigare CIO eller CTO, och antalet fortsätter att öka.)
  4. Att utveckla samarbetet inte bara tech-teamen emellan utan även mellan IT och andra funktioner i företaget. Det blir centralt att kunna kommunicera från en ofta agilt driven IT-avdelning med en verksamhet som i övrigt inte har ett lika agilt arbetssätt.

Vi hade nyligen förmånen att inspirationstala på temat CIO-rollen i framtiden och en intressant iakttagelse från en av deltagarna var att de här punkterna har sett väldigt lika ut de senaste 10 åren. Har då CIO:s inte lyckats kompetensutveckla på rätt sätt? Eller är kunskaperna som krävs allt för stora och breda för att en person ska kunna driva utvecklingen framåt på ett bra sätt. Det är kanske där en av kärnpunkterna finns? Att man idag som ledare bör tänka på sig själv som en generalist och att man måste kunna släppa delar av sina specialistkunskaper?

Titti Hammarling skrev om detta redan 2015: Att leda utan att vara expert.

Det finns en inbyggd utmaning i CIO-rollen att som ledare för IT-avdelningen både förväntas driva innovation och samtidigt säkra den tekniska driften.

Ytterligare områden värda att nämna för att man ska lyckas i rollen som CIO är successions-planeringeringen och hur man attraherar rätt kandidater till sitt team. Hur man bygger hållbart ledarskap och skapar en lärandekultur.

Om man leker med tanken att alla företag idag i någon mening är IT-företag vore det rimligt att tänka sig att CIO:n som roll inte kommer att behövas inom en överskådlig framtid. Att kunskaperna som krävs är av sådan affärskritisk karaktär att CIO:n likaväl kan vara COO eller varför inte CEO?

Det här är vårt första inlägg på temat vad CEOs vill ha av en bra CIO. Vi kommer skriva mer ingående kring vad vi tror behövs för att lyckas som ledare både generellt och inom digitaliseringen framöver.

Göran Arvidson & Mikko Taipale

Förväntningar på CIO

Se vår film Boost – A short movie to support leadership sustainability in times of uncertainty.

Posted in AIMS International Sweden | Leave a comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Följ oss på Twitter

Kategorier

Starkast vinner inte alltid

Starkast vinner inte alltid

Här kan du läsa Titti Hammarlings bidrag i Finska Akademiens bok Aderton kommentarer om ledarskap. ”Ingen tävling är slut förrän den är slut. Starkast vinner inte alltid.”
Läs mer

Boken beställer du via Finska Akademien.

Ett viktigt samtal

Ett viktigt samtal

Här kan du läsa Titti Hammarlings bidrag i Finska Akademiens bok Kommunikation. ”Bakom all kommunikation finns människan. Där står du och jag.”
Läs mer
.
Boken Kommunikation kan beställas här

Att välja ledare

Att välja ledare

Det ger status och pengar och är ofta glamoröst. Men att vara ledare innebär också ständig press och massor av ansvar, sägs i boken Att välja ledare. Läs mer om boken här.


AIMS International Sweden | Tullgränd 4, 5th floor, 111 30 Stockholm | +46 8 756 73 30 | info@aimsinternational.se