Vad gör en Chief Digital Officer?

Ett spännande uppdrag att arbeta med och leda digitala förändringsprocesser i företag. Kanske att det fortfarande 2015 inte finns en helt klar arbetsbeskrivning för vad en CDO ska göra. I Sverige har förhållandevis få personer titeln CDO. Kanske för att gränserna är otydliga mellan ansvarsområdena för vad en CDO, en CTO och en CIO gör.

En del av arbetet för en CDO är att koppla ihop affärsplanen och digitaliseringsprocessen. CDOn bryggar mellan utvecklingsbehov och beslut i ledningsgruppen och hur det digitala arbetet ska formas och ledas i verksamheten. Den enorma teknik- och digitala utveckling som pågår gör att marknaden ofta har större behov och kunskap om tekniska lösningar än vad en del stora organisationer förmår erbjuda. Eller i alla fall förväntar sig lösningar snabbare än vad de hinner implementera.

Sree Sreenivasan, som är Chief Digital Officer på Metropolitan Museum of Art i New York, berättar i intervjun nedan om sitt uppdrag på ett bra sätt.

Vill du hellre läsa intervjun hittar du den på ZD Nets hemsida.

 

Göran has been active as an Executive Search consultant since 2012 and has had the privilege to help clients in different industries with leadership and specialist assignments. Since 2013 he has worked in an international context. Göran works on assignments at mainly top and middle management levels and in various specialist roles, with extra focus on IT, FMCG/Consumer and Life Science.

Twitter LinkedIn 

Posted in Executive Search, Kreativitet, Reflektion | Leave a comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

AIMS International Sweden | Tullgränd 4, 5th floor, 111 30 Stockholm | Norra Vallgatan 68, 2nd floor, 211 22 Malmö

+46 8 122 076 20 | info@aimsinternational.se