Kunder och potentiella kunder är alltid inbjudna till våra internationella möten. Så var det också senast när vi hade EMEA-möte den 14 till 16 oktober i Albaniens huvudstad Tirana. De inbjudna gästerna hade då möjlighet att via AIMS International Albania träffa övriga partners inom regionen. Målet för mötet var att utbyta erfarenheter, insikter och kontakter mellan det lokala näringslivet i Albanien och AIMS International inom EMEA. Allt för att underlätta för framtida rekryteringar över nationsgränserna.
Albanien är en av de minsta ekonomierna bland Europas länder. Landets handel sker främst med Italien. Den står för 72 % av exporten och 28 % av importen. Därutöver kommer 15 % av importen från Grekland. Många internationella företag är representerade i landet. Några svenska storföretag har också verksamhet där.
Jordbruksprodukter och turism är landets stora inkomstkällor, tillsammans med de medel som Albaner som arbetar utomlands sänder hem.
Behovet av Executive Search har ökat i takt med näringslivets utveckling och internationalisering. AIMS International Albania är landets äldsta Executive Search företag. Det grundades 2005 och blev partner i AIMS International 2015. Företaget har fyra Executive Search konsulter och två researchers. De gränsöverskridande rekryteringarna sker främst med Italien och Grekland, men också med några av de större medlemsländerna inom EU.
Förutom att möta lokala kunder så spelar dessa möten en viktig roll AIMS International. De ger oss utbildning och kunskapsutbyte. Denna gång stod t.ex. utvecklingen av Global Practice Teams i centrum för mötet. Dessa team arbetar specialiserat med fokus på olika branscher. Teamen har förutom vid regionala och globala möten regelbundna möten över Skype. Allt för att fånga upp trender och ge vidareutveckling.
Jag fascineras av att ha en partner i Albanien som var bland de allra första att börja arbeta med Executive Search: Monika Farka. Hon var också värd för detta möte tillsammans med sina kollegor. Det är imponerande vad de har lyckats bygga upp. Ett bevis på deras betydelse var den stora mediabevakning som präglade mötets kundevent. Titti Hammarling